יום שני, 4 בדצמבר 2017

שיח ערבי חדש

בפוסט הקודם תחת הכותרת 'חלף עם הרוח' התייחסתי לשורה של שינויים אסטרטגים במזה"ת, בכלכלת העולם ובחברה הערבית שממצבים את "הסכסוך", שכידוע יש רק אחד כזה - זה שבין ישראל לערבים ולפלשתינים, מסוגיה עולמית ומגדיר מרכזי במזה"ת לעוד סכסוך מני רבים באזור ובעולם, משני וזניח בחשיבותו  ושעל כן כל הפרדיגמה (תבנית החשיבה) סביבו נמצאת בתהליך מהיר של הערכה מחדש ושינוי .


ברומא, איטליה התכנסו בשבוע שעבר 45 מנהיגים, וראשי מכוני מחקר מרכזיים בעולם, רובם מהמזה"ת לוועידה שנמשכה 3 ימים,  שתפקידה המוצהר היה לנסות ולמצוא "סדר יום חיובי" למג'רב ולמזה"ת נוכח הטלטלות והמלחמות שפעם כינו אותם באווירה חיובית "האביב הערבי" ואני התייחסתי עליהם כ"הגדרה מחדש" של המזה"ת.  במשתתפים בוועידה שרי החוץ של קטאר, איראן, סעודיה עיראק מצרים ומנכ"ל הליגה הערבית אחמד אל רית', לשעבר שר החוץ המצרי בעצמו. עוד נוכחו חלקית שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב והמארח, שר החוץ האיטלקי. בלטו בהעדרם נציגים של ממשל ארה"ב    והיא ננעלה ביום שבת 02/12/2017.  


למרות השאיפה לייצר "סדר יום חיובי" ההסכמה הכללית הייתה -
א.  שלמרות שדאע"ש למעשה הובס הוא, שלוחותיו, האסלאם הג'יהאדיסטי והטרור ימשיכו לקעקע את היציבות האזורית ולזרוע חורבן ומוות  לעוד שנים רבות קדימה. .
ב. שהאזור עדיין נתון במאבקים פנימיים קשים בעיקר בין איראן ולווייניה לערב הסעודית ובנות בריתה, שהאשימו בחריפות אחת את השנייה בהעמקת והחרפת המשברים.
ג. שהמעורבות הבלתי פוסקת של המעצמות לא מרסנת או מכילה את המשברים האזוריים אלא מלבה את האש ומעצימה את הסכסוכים בעיקר כי הם מתייחסים למשברים האזורים בהקשר של משוואות הכוח והאיזונים העולמיים.
ד. שמלאכת השיקום של המזה"ת תארך שנים רבות, תבלע משאבים רבים שכרגע לא בנמצא
האווירה הכללית  הייתה שאין סיבה לאופטימיות במזה"ת כדברי שר החוץ הקטארי ש"אין סיבה של ממש להאמין שהמצב ישתפר", סוף ציטוט..


מה לא היה בוועידה : ראשית איש לא האשים את ישראל, תקדים עולמי לוועידות שעוסקות במזה"ת, במשברים, בסבל ובמלחמות, אלא, אולי לראשונה, הערבים במזה"ת מפנים את האצבע לעצמם.
שנית - הגם שהיה איזה דיון בנושא "השלום" במזה"ת, הוא היה שולי, לא זכה כמעט לאזכור תקשורתי וגם הוא נימנע מלמקד את האחריות בישראל, ששמה אגב, כמעט ולא הוזכר בוועידה.  
שלישית - העדרה של ארה"ב מהוועידה והנוכחות הדלה של נציגות אירופית בכירה שיקפו את הדעיכה שיש לעניין המערבי במזה"ת בכלל ואת הפסימיות לגבי האפשרות לשנות בו את הכיוון. שהרי כל מעורבות מערבית באזור יצרה אסונות והולידה כישלונות בכל היבט אפשרי למערב.  

למרות שהוועידה לא זכתה להד תקשורתי רב היא הייתה אבן פינה  בשינוי השיח הערבי באזור מהטלת אשמה מוחלטת ואוטומטית על ישראל להפנמה האחריות של מדינות ערב, הן עצמן, למצבן. הנוכחות של נציגי מכוני מחקר עולמיים גדולים בוועידה תרחיב את השיח החדש ותעמיק אותו גם לגורמים עולמיים נוספים  - לסיכום גם הערבים מפנימים בשיח שלהם שבעיותיהם הרבות מספור לא נובעות מ"הסכסוך" הלא פטור והם מעזים, לראשונה בפורום בינ"ל משמעותי, לבטא זאת בגלוי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה