יום שני, 13 במרץ 2017

מתי הם ילמדו ?

נשיא ארה"ב ג'ימי קרטר היה נגוע במשיחיות דמוקרטית - הוא הפעיל ב 1979 סד של לחצים אדירים על השאה של איראן ריזא פהלאווי ותמך בשורה ארוכה של סוכני שינוי, במקרה הזה אייתולות - הפלת השאה באיראן שמטה עמוד תמך מרכזי מהאיזונים במזה"ת - השאר זה היסטוריה של מלחמות, דיכוי והתחדשות העימות הסוני שיעי - מיליוני פליטים, מיליון הרוגים ואיראן היא עדיין סוכנת הטרור הגדולה בעולם - השאה היה אכזר והמשטר מדכא, כל מה שבא אחריו הרבה יותר.


ג'ורג' בוש הבן חיפש נפט במזה"ת ולגמור חשבון עם סדאם חוסיין - הוא פלש ב 2003 לעיראק, הדיקטטור חוסל ועיראק גלשה למלחמת אזרחים, מרחב לא משיל וחממה לטרור ג'יהאדיסטי - סדאם חוסיין היה אכזר ורצחני.הפלתו שמטה עוד עמוד תמך מרכזי והשאר זה מלחמות פוליטיות, דתיות ועדתיות, מעל ל 25 מיליון פליטים  ומיליון הרוגים - קשה לתאר משהו אכזרי מסדאם - כל מה שבא אחריו אכזרי פי כמה.


למועמר קדאפי היו שפע 'מוזרויות' שכללו כליאת אנשים בבורות במדבר עד מוות ואונס קבוע של קטינות - הוא שאגב וויתר על נשק להשמדה המונית וחתם על הסכם למנוע הגירת פליטים מאפריקה לאירופה . ההתלהבות הצרפתית  הייתה בשחקים, ארה"ב "הנהיגה מאחור" - מאז נאנסו אלפי קטינות בלוב, 5000 אפריקאים גוועו למוות בבורות במדבר, 24,000 טבעו בים התיכון וכ 100 אלף נהרגו במלחמה השבטית שעדיין משתוללת - לוב המתפוררת הביאה את הג'יהאד לסיפה של אירופה. עוד עמוד תמך באיזון האזורי נשבר - מועמר קדאפי היה מהמתועבים באדם, כל מה שבא אחריו היה מלחמות מוות, אונס, רצח וגרוע פי כמה.


באביב 2011 היה הנשיא אובאמה נגוע, כקרטר בשעתו, בתזזית משיחית של דמוקרטיה מוסלמית . בלחצו סולקו מהשלטון בני בריתה הוותיקים והנאמנים של ארה"ב באזור - עלי עבדאללה צאלח מתימן וחוסני מובארק המצרי, עוד עמודי תמך קרסו במבנה האזורי  - שניהם דיקטטורים עם יד ברזל  והנשיא התימני גם בוזז שיטתי של כספי עמו - כל מה שבא אחריהם גרוע פי כמה אלימות פנימית קשה, בתימן מעל 100 אלף הרוגים, משבר כלכלי נוראי, תימן מוכת רעב, אלימות.  באותו אביב נפלא של 2011 החל גם מרחץ הדמים בסוריה שיומרתו המשיחית "דמוקרטיה לסורים" -  סוריה הפכה לבית מטבחיים - כל מה שהיה לפני "האביב הערבי" נראה באספקלריה, כגן עדן .


החונטה הצבאית בתורכיה, שלפי חוקתה אחראית על שמירת הדמוקרטיה במדינה, נחשבה באירופה כמכשול להצטרפות תורכיה לאיחוד האירופי -  ב2011 טפל ארדואן, אז ראש הממשלה, על הקצונה הבכירה של זרועות הצבא אשמה שהם קשרו קשר להפילו (שיטה מוכרת), 400 בכירי הצבא הודחו ונידונו לתקופות מאסר ארוכות במה שמכונה "פרשת ארגנוקן", ההאשמות לא הוכחו באמת מידה משפטית מקובלת במערב. מנהיגי אירופה, בראשם אנג'לה מרקל, מיהרו להתייצב לצד ארדואן כמי שהופך את תורכיה לדמוקרטיה אמתית ופותח לה את השער לאירופה  . החונטה הצבאית בתורכיה הייתה וודאי כתם על הדמוקרטיה התורכית - כל מה שבא אחריהם זה מלחמת אזרחים עם הכורדים, הרס, טרור ג'יהאדיסטי ודיקטטורה קשה פי כמה .


יש מי שמתייחס לשיקול הדעת של אירופה והמערב, שיקול דעת  שהפך את המזה"ת לאזור האלים והקטלני בעולם, שהוכח פעם אחר פעם כהרסני, מנותק מהמציאות, מונע מחזיונות משיחיים של "דמוקרטיה לילידים", שהפך מצבים לא מושלמים לאסונות נוראיים - לאורים ולתומים של תהליך השלום בינינו לפלשתינים. למי שיודעים יותר טוב מאתנו מה הבררות שלנו. הרי הלקח ההיסטורי ברור - גם מצב בעייתי ולא מושלם הוא הרבה פעמים המצוי האפשרי הטוב ביותר ! משהו עוד מוכן להמר על שיקול הדעת של המערב ?

3 תגובות:

  1. יש צד נוסף שיושב על הגדר ונהנה מכל רגע. בהצלחה לכל הצדדים...

    השבמחק
  2. נו טוב איך אפשר היה לנחש משהו מכל זה? זה כמו לנחש את המצאת האיפון לפני 15 שנים.
    באותה מידה אתה יכול לומר שאסור להפיל את אסאד ואסור להפיל את הרשות הפלסטינית. לפעמים צריך לשרוף את הישן כדי שיצמח עולם חדש ואמיץ. כמו שאמר מאו טס טונג

    השבמחק
  3. לאורי שלומות - יש לקח כללי בהיסטוריה, למרות שאי אפשר היה לנחש מראש, בכל המיקרים שציינתי לא היה להתערבות הזרה מטרה ברורה לבד מהרס הקיים ולא הייתה אלטרנטיבה מלבד משאלות לב. הרי כל פרופסור במדע המדינה יכל להסביר מראש למה בלוב או איראן לא תצמח דמוקרטיה אלא צורה אחרת של דיקטטורה. הייתה גם גודמא הפוכה בוש האב הביס את סדאם חוסיין ב 1991 בכוויית אבל השאיר אותו בשילטון כי הוא לא ראה אלטרנטיבה אחרת לשליטה במורכבות של עיראק - זה לא לדעת מראש אלא לא להתיימר כן לדעת ולהבין את המורכבות של ההווה. אתן דוגמא - כשסרקוזי התחיל את המבצע בלוב לא ה ייתה לו שום אלטרנטיבה למועמר קדאפי, שום סיבה להאמין שיש אלטרנטיבה שונה, הוא לא הבין את המורכבות והשיבטיות של לוב והוא כן התיימר לדעת שאחת יפילו את קדאפי יצליחו, אז אחרי שיפילו אותו, לעצב אלטרנטיבה עם הרבה כסף אירופי . לא צריך לדעת את העתיד כדי לדעת שמי שלא מבין את ההווה יכשל !

    השבמחק