יום שישי, 17 במרץ 2017

צל"ש או טר"ש


מאז קרב חלב שהסתיים לפני כ שלשה חודשים שבו הכריע הציר השיעי את הציר הסוני קיבלה המלחמה בסוריה תפנית מהתגוששות בין דתית סונית שיעית בתוך סוריה למאבק בין מעצמתי מול הציר הרוסי-איראני-שיעי  שבו מעורבות כעת רוסיה, תורכיה, כוחות קטנים של ארה"ב  והמון כסף סוני . המטרה היא כבר לא הפלת אסאד, שינוי המשטר בסוריה או שיקומה אלא בלימת איראן מלהפך לפטרון האזורי. כרגע לא ברורו האם המטרה הבאה של איראן זה ישראל, ערב הסעודית או שניהם. מה שכן ברור שארה"ב כבר לא שחקן פסיבי ביציע שבמחשכים רואה באיראן שותפה למנגנון ייצוב אזורי אלא מדינה שרואה באיראן את הגורם מספר אחד שמזין את המלחמות, הסכסוכים והטרור וכי  יש,  כמטרת מינימום, לפחות לבלום ולהכיל את האיום האיראני בטרם יגלוש למלחמה נוראית אזורית גדולה .


התקיפה של חיל האוויר ב א-ספירה, צפון מזרח סוריה, ביום שישי 17/03/2017 טרם שחר. במרכז ליצור נשק כימי של צבא סוריה נוכח סוללות ה S-300 הרוסיות בבסיס חמיימים- ליד לטקייה וסוללות,ה S-200 המופעלות בידי צבא רוסיה בעזרה טכנולוגית רוסית ונחשבות למילה האחרונה בתחום הגנה נ"מ ניידת בעולם יש חשיבות הרתעתית עצומה. מלבד המטרה עצמה, כנראה טילי סקאד-D המיוצרים ב א-ספירה ושנועדו לחיזבאללה התקיפה חדרה את נערך הנ"מ המשולב הרוסי סורי. הצליחה לנטרל את סוללות ה S-200 ולהזכיר לסורים ולרוסים שהם חשופים מודיעינית . רק החודש השמישה איראן את מערכות ה S-300 שלה ועכשיו היא צריכה לשאול את עצמה האם המערכות האלה התיישנו עוד בטרם הושמשו מבצעית לרוסים היא וודאי מעלה מהאוב את השמדת מערך טילי הנ"מ הסורים בביקעת הלבנון בפרוץ מלחמת לבנון השניה בקיץ 1982. לישראל זו גם הפעלה מבעית ראשונה בעולם למערכת הח"ץ במשימה מאד מורכבת בטווח רחוק מאד, למעשה משימת חיפוי על מטוסי התקיפה של חיל האוויר. מכאן למשחק המעצמתי - וודאי שהתקיפה בוצעה בהרשאה אמריקאית, היא ממחישה לכולם שלישראל יש קווים אדומים אפילו יהיו בגיבוי רוסי ושמה מכשול לחימוש חיזבאללה בידי איראן דרך סוריה . אני משער לכן שבפגישתו של ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין עלתה הסכנה הזו ופוטין כניראה לא התחייב חד משמעית כלפי ישראל למנוע זאת. יש להתקפה והשלכותיה השפעה רחבה מרוסיה, שהועמדה במבוכה כי ישראל לא הכחישה את פעילותה במרחב מבצעי הנשלט על ידי רוסיה, ועד הערביות הסוניות שוודאי יתמכו בכל מי שישים מחסום לאיראן.


מה יהיה מחר אין לדעת - האם ישראל הקדימה מכה להסלמה, בלמה אותה ובנתה הרתעה חדשה או ממש להפך - האיצה הסלמה מול איראן ? לפי מקורות הגלויים א. התגובה הסורית הייתה אחרי תקיפת המטרה כשהמטוסים כבר היו בדרך הביתה ! מזכיר את תקיפת הכור הגרעיני בבטנה ב 2006. ב. - מערכת הח"ץ הופעלה, אם הבנתי נכון, לא למנוע ירי רקטי לישובנו בארץ אלא כדי לתת חיפוי  למטוסי חיל האוויר בטווח של כ 200 ק"מ בקו אוויר - אם הבנתי נכון היכולות של הח"ץ הם הרבה מעבר לחישוב מסלול בליסטי וירוט טיל . ג. - למרות שאני משוכנע שהמבצע היה בתאום עם ארה"ב אין לי מושג האם, כמו במיקרה הכור הסורי ב 2006, היה תאום נקודתי למבצע נקודתי מול בעיה נקודתית או תאום של אסטרטגיה שלמה לבלימת איראן במרחב על אפה וחמתה של רוסיה - עוד אין לי מושג האם התאום היה ישראלי-אמריקאי בלבד או אזורי סוני בהובלת ארה"ב . הימור מרחיק לכת או מעשה נמהר שנאמר - רק המעז זוכה - או צל"ש או טר"ש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה