יום חמישי, 6 באוקטובר 2016

הפעם השלישית !!

אתמול, יום רביעי 05/10/2016 בסביבות 10:20 נחתה רקטה מתוצרת עצמית שנורתה על ידי ארגון סורר בעזה המסנף עצמו לדאע"ש, "אכנף בית אל- מקדיס" בלב שדרות, כ 150 מטר מבית ספר מקומי מלא בילדים בשעת ההפסקה כשהילדים ברובם בחצר. האירוע לא היה מקרה סטטיטיסטי אלא שידרוג טכנולוגי שסכנתו עצומה ושלמעשה מאפשר לארגוני הטרור בעזה לעקוף את מערכת "כיפת ברזל" שלא במיקרה לא פעלה ולא התריעה שלא לדבר על ירוט הטיל במעופו.


ארה"ב מוכרת זה שנים ערכות GPS לפצצות ברזל רגילות של מטוסים שאין להם אלא מייצבי כיוון ושאין להם שום אפשרות, מבחינת היצור הראשוני, להשפיע על מעוף הפצצה המתוכנן לאחר ששוחררו מהמטוס. הערכה, שלפי הפירסומים ניתנת להרכבה "אפילו על ידי אשה" (כן יש סקסיזם בעולם) בתוך 20 דקות, מוסיפה לפצצה מעטפת עם ראש GPS וכנפונים קטנים שמנווטים את הפצצה, בתנאים המתאימים, ישר למטרה, בתנאי שהוזנה מראש, משל הייתה חימוש מונחה מדוייק (להלן חמ"מ). הפירסומים מלווים בתרשימים שמאפשרים בקלות לחקות את הרעיון ו/או שאיראן, למשל, סיפקה ידע משלים ונחוץ לישום השידרוג .


אנחנו יודעים שהטיל שפגע בשדרות היה מצוייד בראש ביות GPS שכמעט בוודאות הסיט את הטיל מהמסלול הבליסטי הראשוני שיועד לו בשעת השיגור למטרה.  אני משער, מדגיש משער ולא יודע ממש,  שאת ערכת הGPS פירקו המחבלים מממכשיר ניווט רגיל ומקובל בשוק או מטלפון חכם ובעזרת ידע מקומי, המצוי גם באינטרנט, והדרכה משלימה מאיראן חיברו אותו לניהוג הטיל כך שהמסלול של "הקסאם המונחה" כבר לא התנהג כמוכתב לו מראש ברגע השיגור והטיל, לפחות בשלב הירידה למטרה, התחיל לנווט את עצמו בכוחות עצמו.


שוב רק מתוך הנחה אני משער שהקסאם שפגע בשדרות נורה במסלול בליסטי רגיל שזוהה על ידי המכ"מ של סוללת "כיפת ברזל" המקומית אבל חושב כטיל שמיועד לפגוע בשטח פתוח ולכן לא מצדיק ירוט או התרעת "צבע אדום". שוב, הכל מתוך השערה בלבד, רק כשהטיל עבר את שיא מעופו והחל בנפילה מערכת ה GPS שינתה את מעופו והכווינה אותו למטרה. אם אכן כך הערכה הפשוטה הזו - ערכת ה GPS - מעצימה ומשכללת במונים את יכולות הטילאות של החמאס בעזה ואת הדיוק של השיגורים שלהם ובו זמנית מאפשרת, לפחות לעת עתה, להתגבר על מערכות "כיפת ברזל" הישראליות.  ישראל נתפסה חשופה, אולי למזלה, בטרם עת. התמונה הייתה יכולה להיות שונה לו שמרו המחבלים את השידרוג הטכנולוגי בסוד והיו מיישמים אותו כלפינו בעימות כולל יותר, נניח במטח גדול שמכוון לנתב"ג או לנמל אשדוד.  

זו הפעם השלישית בשנה האחרונה שבמרוץ הטכנולוגי האין סופי האויב מקדים אותנו. המיקרה הקודם היה חדירת המזל"ט הרוסי ברמת הגולן ב 17/07/2016  והראשון הצלחתו של מאג'ד עווידה מחאן יונס, שנעצר במחסום ארז ב 25/02/2016, לחדור לתקשורת המודיעין החזותי של המזל"טים הישראלים . אני לפחות מאד מודאג !

8 תגובות:

  1. יתרון הטכנולוגי האדיר ממנו נהנה הצבא האמריקאי ב-70 שנה האחרון הולך ונסגר במהירות והוא עומד לפני אתגרים מהותיים בכל מתווה של לחימה עתידית.
    גם העליונות האווירית ממנה נהנה מאז ימי נורמנדי - תעלם, והוא ייאלץ לפעול ללא עליונות אווירית...

    http://tinyurl.com/jhlsbcf

    השבמחק
  2. לצערי זו הוכחה נוספת לכך שלהסתתר מאחורי מיגון,
    משוכלל ככל שיהיה (כיפת ברזל...), לעולם יהיה פתרון זמני.

    אני מקווה שאתה טועה, ושלא הצליחו לעקוף את כיפת ברזל בכזו קלות.
    אך אם הצדק עמך, נראה שצדק מי שטען שזה לא יועיל בהרבה.

    נקווה לשבת שקטה,
    שבת שלום

    השבמחק
  3. רכיבי/מודולי GPS אפשר לקנות בדולרים בודדים מהרבה ספקי רכיבים (נסה בעליבאבא). המעבר מרקטה לטיל הוא לא טרויאלי ודורש תעשיה טכנולוגית ברמה גבוהה שאינה קיינת ברצועה. מלבד הGPS יש צורך במערכת מיכנית להנעת הכנפונים ולמקור כח (סוללה). אלה משפיעים על משקל ועל ההתנהגות האירודינמית של הרקטה ודורשים לכן גם התאמה בחישובי התנועה (מה שמקשה כמובן גם על מערכת היירוט). מכל מקום כיפת ברזל יודעת ליירט מטרות בעלת מסלול דינמי (כמו כל טחל נ.מ) באמצעות נעילת מכ"מ לאחר שהמיירט הגיע לאזור היירוט המשוער. (לצה"ל יש מערכות הנחיה דומות לפגזי ארטילריה ואפילו לפגזי מרגמות)

    השבמחק
  4. שלום לכל המגיבים - שנאמר מכל מלמדי השכלתי. הערה - אכן לצה"ל יש מערכת GPS לפגזים ומרגמות. ההבדל הוא שהערכת שלנו נועדה לדייק בפגיעה במטרות צבאיות ולצמצם את הנזק ללא מעורבים ואילו זו של העזתים לדייק בירי כדי להעצים ככל הניתן את הנזק דווקא ללא מעורבים. הרי לא נשתמש בפגז GPS במיוחד כדי לדייק בפגיעה בחצר בית ספר בשעת ההפסקה !!

    השבמחק
  5. מדוע אי אפשר לשבש את השימוש בג'יפיאס באיזור כה מצומצם כמו רצועת עזה? אני מניח שהטכנולוגיה קיימת ולא יקרה

    השבמחק
  6. לאורי וכולם שלום

    אני מניח, האיראנים הכיחו זאת בפרשת הנחתת המל"ט של ארה"ב RQ-170 כבר ב 11/2011 שרפשר למסך נגד GPS ויותר מכך, אפשר לספק נתונים מטעים וכוזבים. שהדבר אפשרי. מכאן עולות שפע של דילמות טקטיות. האם להשתמש/ בטכנולוגיה בצורה שוטפת ולתמרץ את הצד השני ליצירתיות נוספת או לשמור את היכולת לשעת עימות רבתי (התלבטות שהיתה במיקרה של האח"י חנית בקיץ 2006 בלבנון. שנית, בהנחה הסבירה שחלק מהנהגת הטרור בעזה משתמשת בטלפונים חכמים ה GPS מאפשא מעקב אלקטרוני מצטבר על תנועותיהם. יסעימת ה GPS היא חרב פפיות שמצריכה שיקול דעת עמוק בקשר למקום, לשיטה ולתזמון ולא טובה כמצב קבע. הכל כמובן הנחות וקצת ידע מאירועי עבר .

    השבמחק
    תשובות

    1. ספינה אמריקאית ירתה מספר טילים כדי להגן על עצמה מפני טילים תוצרת אירן שנורו עליה על ידי מורדים חוטים שנעזרים ע"י אירן. האם המטרה היתה לבדוק את שיטת ההגנה האמריקאית

      https://news.usni.org/2016/10/11/uss-mason-fired-3-missiles-to-defend-from-yemen-cruise-missiles-attack?ex_cid=newsletter

      מחק
  7. לאורי שלומות

    אין לי מושג וההמשך כעולו מתוך הערכה ולא מידיעה. האיראנים בוחנים באופן שיטתי את עומק המחויבות של ארה"ב באזור על ידי הטרדה שיטתית של ספינותיה בספינות פטרול מהירות, חימושמואץ של גורמים אנטי אמריקאים ואנטי סונים וניסיון פגיעה בכוחות ידידים לאמריקאים - לכן לא ברור לי האם מדובר בניסוי ספציפי, נניח בשיתוף רוסי, של מערכות הגנה מסוימות או בבדיקת גבול הסבלנות - כניראה גם וגם. בהערכה - דני

    השבמחק