יום שני, 5 בספטמבר 2016

מלחמת המחר !!

ישראל השקיעה משאבי עתק והון פוליטי לא מבוטל כדי לקדם את פני הגרעין האיראני, שלפי סבר פלוצקר האמין והרציני ב'ידיעות אחרונות' מאתמול שבק מפיתוח מאז 2003. בקרוב יהיו לישראל 6 צוללות עם יכולות "מיוחדות" שמאפשרות לה להחזיק בכל רגע נתון לפחות צוללת אחת מתחת למים בטווח מכה מאיראן. מטוסי קרב מרחיקי טוס מלווים במל"טים מונחי לווינים, מתאמנים בתסריטים המתאימים, טילים ארוכי טווח כדוגמת ה"יריחו" מוכנים, אם צריך. לאחרונה מתהדק השת"פ עם מדינות סוניות נגד איראן. בהיבט ההגנתי ישראל פיתחה מערכת הגנה תלת שיכבתית נגד טילים או אמצעי שיגור מאיראן שמתחילים לעקוב ו"לטפל" בכל טיל איראני מרגע שיגורו באיראן בסיוע מערכת הלווינים האמריקאית . למרות שאיני יודע את המספרים וודאי שמעל חצי מתקציב הביטחון מושקע בנושא בנוסף לסיוע ממדינות ידידותיות - גרמניה בונה את הצוללות, ארה"ב מסייעת בפיתוח ההגנה האווירית מה'חץ' ועד 'שרביט קסמים' - כרגע לא ברור האם המאמץ מצדיק את עצמו כי טילים, רקטות ומל"טים הם עדיין איום, אולי לא גרעיני אבל בהחלט מספיק לשבש את חיינו ולהלך עלינו איימים בלוחמה כימית וביולוגית.
מצד שני מתפתחת לוחמה חדשה לגמרי שלאיראן בשיתוף רוסי יש בה עמדת הובלה עולמית בתחום הסייבר והאלקטרוניקה שתפסה את המערב וגם אותנו לא מוכנים ולא מבינים.
א. - ב 11/2011 הצליחו האיראנים להשתלט מרחוק על המל"ט החמקן האמריקאי הסודי ביותר עד אז הידוע בכינויו "המפלצת מקנדהאר" - RQ-170 - ולהנחיתו, אמנם בנחיתת ריסוק, באיראן. יש שיתוף פעולה מודיעיני/אלקטרוני מלא בין איראן לרוסיה. מתכנני המיבצע בצד הרוסי/איראני הצליחו לספק למל"ט האמריקאי ובו הסודי שבסודי שבטכנולוגיות האמריקאיות, נתונים מטעים באשר למיקומו ביחס למערכות ה GPS עליהם התייחס כך שהמל"ט לא הפעיל את מערכות ההשמדה העצמית שלו וגם מפעיליו מרחוק איבדו איתו קשר. המכה המודיעינית והמיבצעית הייתה קשה מאד אבל רחוקה מעין התקשורת.
ב. ב 12/01/2016, כבר לאחר הסכם הגרעין, השתלטו האיראנים על סירת פטרול אמריקאית ליד האי השנוי במחלוקת פרסי, במיפרץ הערבי/פרסי. הסירה הייתה במעקב רצוף מעמדת השליטה שלה בכוויית, מצויידת באמצעי גילוי וזיהוי מרחוק המתקדמים בעולם, במערכות תקשורת רב תיפקודיות והנה האיראנים הצליחו 'לנתק' את מוצבי הפיקוד והשליטה האמריקאים מהסירה, להתגנב לסירה תוך שהם "מסנוורים" או "מנטרלים"את כל מערכות הזיהוי והמעקב האמריקאיות ולהפתיע את האמריקאים מטווח קרוב מאד, כמה עשרות מטרים. כמו במיקרה של "המפלצת מקנדאהר" הפיקוג העורפי לא הבין את הבעיה ונותק מההתרחשות בשטח.
ג. - ב 17/07/2016 חדר לשטחנו ברמת הגולן מל"ט רוסי.  לעבר המל"ט שוגרו 2 טילי פטריוט מסוללה קרקעית שכניראה התנגשו אחד בשני מעל איילת השחר וטיל אוויר אוויר ישראלי ממטוס קרב שהחטיא.  אין ספק שהמל"ט היה מצוייד באמצעי שיבוש מתקדמים ביותר, שפעילותו חשפה חור ענק בהגנה האווירית של ישראל ושלפחות חלק מלקחי הרוסים במיבצע יגיעו לידי איראן.  
די בשלשת הדוגמאות כדי לחשוף חולשה קשה של ארה"ב וישראל ומן הסתם כל המערב בתחום מלחמת העתיד - מלחמת הסייבר האלקטרונית.  ההשלכות על מערכות ההגנה של ישראל הן הרות גורל - למעשה בכלל לא בטוח שכל המערכות הכי משוכללות שיש לנו עמידות מול מתקפות שיבוש והטעיה אלקטרונית אפשריות בעתיד - זה כבר קרה ובגדול.
בצד המלחמה ה"גבוה" - זו של הלווינים, הטילים, מערכות התקשורת והמכ"מים, מתפתחת גם מלחמה "נמוכה" - זו של ארגוני הטרור שאין עליהם מרות מדינית, אחריות לאוכלוסיות ויש להם אלוהים !
ב 25/02/2016 עצר השב"כ במחסום ארז את מאג'ד עווידה (תמונה-י), צעיר פלשתיני בן 23, מוכשר רב תחומי שבעזרת ציוד אזרחי רגיל שרכש ברשת פרץ למערך המל"טים של חיל האוויר, ירט כבמעשה שיגרה את מבצעי הצילום שלהם, חדר למרכזי בקרת הכבישים של משרד התחבורה, עקב דרכם אחרי ההמראות והנחיתות בנתב"ג ועבד על טיווח רקטות מעזה באמצעותם, על שיבוש פעילות הנתב"ג ועל השתלטות עוינת על מזל"טים ישראלים. האפשרות שפצחנים תומכי טרור ישבשו את שיגרת החיים באמצעים הכי פשוטים עברה מהתאוריה לישום ראשוני. בהשקעה של כמה אלפי שקלים וכישרון נדיר היה מאג'ד עווידה על הסף לגרום, הוא לבד, נזק אסטרטגי למדינת ישראל הרבה מכל מה שהחמאס דימין לעצמו בחלומותיו הפרועים.
בפיגועים בפריז ב 11/2015 ניחשפה מערכת תקשורת ענפה שבה תיאמו המפגעים את פעילותם מבוססת על תוכנת המסרים הרוסית "טלגרם" והמשתמשת בתשתיות אזרחיות. הפעלת מיטענים מוסווים כספרים, צעצועים ואפילו סתם בגדים בשלט רחוק באמצעות טלפון סלולרי וכרטיס 'סימ' היא כבר טכנולוגיה נפוצה ביותר. באחרונה החלו ארגוני הטרור להשתמש ברחפנים וטיסנים אזרחיים לא רק למשימות צילום ותצפית אלא ל'הפצצה' של מטרות בין דרך זריקת מיטען או דרך 'התאבדות' כלי הטיס. באפגניסטן ולאחרונה בסוריה נחשפו ניסיונות לשימוש בגז רעיל תוצרת המיטבח הביתי וכל הצדדים במיזרח התיכון מפעילים יצירתיות יתר בישום טכנולוגיות אזרחיות תמימות, מצויות על המדף לכל רוכש. למיבצעי טרור. הפצחנים, הרחפנים, הטיסנים המתנות ושאר המרעין בישין יופיעו בסוף בזירות רחוקות - מהפיליפינים עד פריז ומארה"ב עד יפן.

ברור לגמרי שישראל כבר לא צריכה את עוצמת השיריון שלה, האיומים הצבאיים ה'קונבנציונאליים' נגדה הם נחלת העבר - את הצבא "הרגיל" שלנו אפשר וצריך להקטין, חיל האוויר יכול לצמצם את הקפו, כולל צימצום ברכישת חלק מה אפ-35 העתידיים, ולהגביר את השימוש במזל"טים ובמל"טים, חלקם מתאבדים. ניתפסנו לא מוכנים מספיק למלחמת העתיד עוד מאז אח"י חנית בקיץ  2006. ולדעתי זו כרגע העדיפות הביטחונית הלאומית העליונה !!..  

4 תגובות:

  1. הספור של מאג'ד עווידה הוא מזעזע, ומפתיע שהוא הובלע בצורה שכזו. ב 1985 הוצע לי לעבוד ביחידה שפתחה מל"טים והשכר שהוצע היה חצי ממה שהוצע לי בשוק האזרחי. התעשיה האווירית הציע אז חצי שכר אבל קביעות. כמו עובד מדינה במס הכנסה או ביטוח לאומי אתה לא תפוטר גם אם לא תעבוד. כל אלו שרצו להתקבל שם היו הלא מוכשרים. אני בטוח שדברים השתנו מאז, עדיין, לא לערבל תמונות של המל"ט? כמה פעולות נכשלו בשל הבחור ההוא. האם מישהו שילם בראשו בעבור הטמטום הזה?
    קראתי לאחרונה על הפלת המיג 25 ב1981 על ידי טיל הוק. לא צוות חשיבה ישראלי מוכשר שמתח את גבולות הטכנולוגיה תוך הפגנת הג'יניוס היהודי מעבר למקובל, אלא טכנאי פשוט מהשורה עם רעיון פשוט
    http://www.ranlevi.com/texts/mig25_vs_pini_text/

    יצא לי גם לעבוד בזמנו בפיתוח מערכות על הלביא, לאחר שעבדתי בחברות בארה"ב, אני יכול להעיד שבהשוואה הגישה היתה מאד לא מקצועית והונחתה על ידי תאוות בצע ולא על ידי ביצועים ואיכות.

    אני זוכר את תחקיר החיפושים אחרי הצוללת דקר, כיצד ישיבה אחת עם מומחים אנגלים ואמריקאים הראתה מסקנות שונות ומקצועיות מול כל ההתנהלות החובבנית והערכות שגרמנו לישראלים לחפש עשרות שנים ולהשקיע כספים במקום הלא נכון.
    מסתבר שאנחנו לא חכמים יותר מהאירנים וגם לא שחצנים פחות.

    ובאמת נגד מי צריך את האפ 35? נגד המלטים של החמס? ברור שהרכישה שלו היא משיקולים פוליטים.

    השבמחק
  2. לאורי שלום

    לגבי מאג'ד עווידה מאז אסון השייטת באנצריה ב סתיו 1999, כבר 17 שנה, תמונות המל"טים מוצפנות, מעורבלות ומדלגות תדקים אבל זה נעשה באיזה הנחיה של תוכנה - מבלי לדעת להבנתי מאג'ד עווידה פיצח את הקוד המסויים הזה והשיג שליטה , יתכן שלא על כל אבל על נתח משמעותי מצלומי המזל"טים - גאונים יש לא רק אצלנו !!! הבחור בכלל רב תחומי, גאון אמיתי, גם זמר וגם כדורגל ידוע יחסית ברצועת עזה. 500 כמותו והפסדנו במאבק !! לגבי הכתבה של סבר פלוצקר מיום ראשון 04/09/2016 ב"ידיעות אחרונות" עמ 22 צילמתי אותה ואם תאפשר לי אשלח לך. הדוא"ל לצורך העיניין dani.reshef@hotmail.com

    השבמחק
  3. לאורי שלום

    לגבי מאג'ד עווידה מאז אסון השייטת באנצריה ב סתיו 1999, כבר 17 שנה, תמונות המל"טים מוצפנות, מעורבלות ומדלגות תדקים אבל זה נעשה באיזה הנחיה של תוכנה - מבלי לדעת להבנתי מאג'ד עווידה פיצח את הקוד המסויים הזה והשיג שליטה , יתכן שלא על כל אבל על נתח משמעותי מצלומי המזל"טים - גאונים יש לא רק אצלנו !!! הבחור בכלל רב תחומי, גאון אמיתי, גם זמר וגם כדורגל ידוע יחסית ברצועת עזה. 500 כמותו והפסדנו במאבק !! לגבי הכתבה של סבר פלוצקר מיום ראשון 04/09/2016 ב"ידיעות אחרונות" עמ 22 צילמתי אותה ואם תאפשר לי אשלח לך. הדוא"ל לצורך העיניין dani.reshef@hotmail.com

    השבמחק
  4. תודה על הכתבה, קראתי ויצאתי עם יותר סמני שאלה.
    בהנחה שנקבל את הטענה של סבר פלוצקר שאמנם האירנים הימרו על קלפים שלא היו להם והצליחו לקבל תמורה כדי להמנע מלחשוף את הקלפים. הם קיבלו דחייה של כמה שנים והשאירו את העולם עם הרגשה שהם על סף נשק גרעיני, חרב דמוקלס ממשיכה להשאר תלויה על בלימה. אבל אם זה אמנם כך מדוע הם לא ניצלו את ההזדמנות לשפר את היחסים עם המערב? כנראה שהם לא מדברים שם בקול אחד, זה לא בשליטתם. הם קיבלו דחיה + 1.7 בליון דולר והקטינו את הסכוי להתנגשות עם המערב. הלחץ שירד מהם גם אפשר להם להתקשר יותר לרוסים בלי ביקורת. מדוע הם התעקשו על תנאים כמו 24 יום הודעה מראש לפני ביקורת, המשך החזקת רכזות, האם זה חלק מהפוקר?
    מדוע הם ממשיכים להתגרות באמריקאים? יש לי הרגשה שסבר פלוצקר הגיע למסקנה באינטרפולציה מהסוף להתחלה, הוא הגיע למסקנה שאין לאירן אפשרות שלא לכבד את ההסכם בלי שזה יתגלה ושאל את עצמו מדוע שאירן תסכים לעמוד במצב כזה והחליט שהפתרון ההגיוני לחידה הוא שאין לה כלום ביד. כל ההשקעה שלה היתה הצגה. מאחר והוא קצר ולא העלה הסברים ודוגמאות אני נאלץ להאמין שיש לו ידע שאני לא יכול להגיע אליו באינטרנט.
    אני לא השתכנעתי. אין סיבה שמדינה כמו אירן לא תגיע לנשק אטומי במאה ה21 וכבר לא היה לה הרבה מה להפסיד אם היתה ממשיכה בכיוון. באותה מידה ניתן להניח שיש בידה נשק אטומי והיא מפיקה טובת הנאה מכאילו לוותר.

    Iran's quest for the development of nuclear program has been marked by enormous financial costs and risks. It is estimated that the program's cost is well over $100 billion, with the construction of the Bushehr reactor costing over $11 billion, making it one of the most expensive reactors in the world.

    https://fas.org/pub-reports/new-report-analyzing-irans-nuclear-program-costs-risks/

    https://www.rt.com/usa/358511-us-debt-iran-cash/

    השבמחק