יום שבת, 25 ביוני 2016

הפחדה, מה באמת ??

כאשר הרוכל התוניסאי מוחמד בועזיזי הצית את עצמו ב 18/12/2010, כמחאה על שחיתות השילטון בתוניס, איש בעולם לא חזה ולדעתי גם לא יכל לחזות את שרשרת האירועים שכונתה בתחילה "האביב הערבי" והפכה לטבח מתמשך, עדתי, דתי, פוליטי ואידיאולוגי במזה"ת.  זה רק אחד מהאירועים ההיסטוריים הרבים שתחילתם לא העידה על סופם - כך גם משאל העם בבריטניה שהכריע בעד פרישת הממלכה המאוחדת מהאיחוד האירופי - מצב קלאסי של "המשכיל בעת ההיא ידום".

אישית אני חושב שלפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי לא צריכים להיות השלכות כלכליות מרחיקות לכת. ממילא נהנתה בריטניה ממערכת מוניטרית משלה ומזכות לפקח על ההגירה לתחומה וגם כעת לא ניראה שלאזרחי האיחוד תהיה באמת בעיה מהותית להגיע, לשהות, לחיות או לעבוד בבריטניה וההפך. הסכמי מכס סבירים בין האיחוד לבריטניה יכולים בקלות לקזז את מירב הנזק הכלכלי. ניראה שהסכנה היא דבקה במפולת השלג הפוליטית שמתלווה לפרישה - תהליך שהחל מזמן ויתעצם כעת.  בכל מיקרה אני רוצה להתעכב על טענת "ההפחדה" הנישמעת מצד פרשנים מוכי הלם.

שמעתי וקראתי לא מעט פרשנים ישראלים ובכלל שהסבירו שהבריטים הצביעו "לצאת" מהאיחוד האירופי בגלל קמפיין "ההפחדה". בשלל תעלולי המניפולציות על דעת הקהל בעולם וכאן אצלנו אכן ל"הפחדה" יש חלק, בדיוק כמו ל"הגזמה", ל"תקינות הפוליטית" ו"להבטחות" שפוליטיקאים מפזרים. אכן תומכי היציאה "הפחידו" בגלי הגירה בלתי מבוקרים לבריטניה - למולם תומכי "נישארים" הפחידו בלא פחות עוצמה את הציבור ב"משבר הכלכלי" הנורא שמחכה היה ויחליטו לצאת. במו אוזני שמעתי מספר פעמים תעמלנים של "נישארים" מסבירים שהצבעה עבור "לצאת" תסכן את הפנסיות של הוותיקים - לא בכדי - כי הוותיקים היו עמוד השידרה של תומכי ה"יציאה".

בארה"ב הזהירו, למעשה הפחידו, לאחרונה גם הנשיא אובאמה וגם הילארי קלינטון שבחירת דונלד טראמפ לנשיא תהיה "קטסטרופה" כלכלית ותביא ל"אנרכיה עולמית" ומנגד מזהיר ומפחיד דונלנד טראמפ את הציבור האמריקאי מפני "המוסלמים", ההגירה ללא פיקוח והפגיעה במעמדה של אמריקה.

רק לאחרונה האשים בוגי יעלון את ראש הממשלה במדיניות של "הפחדה" למרות שכשהוא היה שר הביטחון הוא היה ממובילי קו "ההפחדה". כמעט מאז קום המדינה ובוודאי בעשורים האחרונים כל וויכוח על תקציב הביטחון, כאן אצלנו בישראל, מתבטא בעיתונות בהדלפות בסגנון "קצין בכיר הזהיר, במלחמה הבאה חיזבאללה יכבוש את הגליל, נאלץ לפנות ישובים, החמאס מכין הפתעות..." רק תיבחרו את הפחד הכי מפחיד ותתנו תקציב .  בבחירות האחרונות הבהיל אותנו ביבי עם "הערבים נוהרים באוטובוסים" ומצד שני האופוזיציה הבהילה אותנו ב"..צונאמי מדיני על ישראל, בידוד בין לאומי, חרם, יש ניצני פאשיזם.." ותבחרו אתם מה שמפחיד אותכם.  

למעשה אין מאבק בחירות במדינות דמוקרטיות שמרכיב ההפחדה וקריאת ההזהרה מה יקרה אם לא תבחרו דווקא בי... אינו מרכזי לחיזוק הטיעון - כשגוף פוליטי מציע תוכנית מדינית - "שתי מדינות", "התנתקות חד-צדדית", "היוזמה הערבית" או כל דבר אחר תמיד !!! אני מדגיש תמיד !!! יש בצד התוכנית גם מילות אזהרה והפחדה מה יקרה אם לא תתקבל דעתי. כן ההפחדה היא חלק אינטגרלי מהשיח הציבורי, כולם מפחידים - לא רק מי שבסוף מנצח - והאשמת היריב שהוא זכה בגלל "הפחדה" אינה אלא דרך לערער את הלגיטימיות של בחירת הבוחר - כמובן רק אם אני לא מסכים איתה ונשארתי באופוזיציה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה