יום ראשון, 3 בינואר 2016

מהומת אלוהים - השלב החדש

רק לפני יומיים כתבתי כאן בבלוג שהיריבות הסונית-שיעית השתלטה על הג'יהאד העולמי וכי אין לדעת האם הרע בשיאו, מאחורינו או עדיין לפנינו. אתמול קיבלנו תשובה בוטה - השיא עוד לפנינו ואחריתו מי ישורנו.


לפני שיבעה ימים ב 28/12/2015, התקימה פגישה מאד לא מתוקשרת בין המלך סלמן מסעודיה וארדואן מתורכיה. ניתן היה לשער, בעיקבות הקרב הכושל של עיראק ברמאדי (בתיקשורת הם כאילו הצליחו ) שהם מתכוונים "לצופף שורות" נגד איראן, נגד השיעים וכתשובה לנטישת ארה"ב. מהפגישה לא דלפו דברים וניתן ללמוד על הפגישה מהשינויים בשטח שאיש לא פילל שיקרו כל כך מהר ובעוצמה כזו - שוב המזה"ת מפתיע לרעה.


ההחלטה להוציא להורג 47 מחבלים בסעודיה התקבלה מן הסתם באותה הפגישה וגם המשמעויות שלה נידונו וסוכמו, כניראה, בהרחבה. רוב המוצאים להורג הם סונים, אנשי אל-קאעידה, שהיו מעורבים בגל הטרור שפקד את המדינה בשנים 2003-5, לפני מעל לעשור . החשוב מבין המוצאים להורג היה השייח נימר אל-נימר השיעי, יקיר איראן , שהוביל את המהומות השיעיות באזור קטיף, המיפרץ הפרסי, ב 2011, פרוץ האביב הערבי, שהשפעתו הציתה אש גם בבחריין ושפעל ללא ספק בהשראת איראן. עד כה ניסו הסעודים להכיל את העימות עם איראן באמצעות שליחים לשדות הקרב הקיימים, לחזיתות שכבר פעילות ולא להרחיב את העימות. ההוצאה להורג הייתה למעשה השלכת כפפה לאיראנים. האיראנים מיהרו לגנות, כמובן, וקהל "ספונטני" תקף את הקונסוליה הסעודית במשהאד, הסעודים ביטלו, כתגובה, את הפסקת האש "ההומנית" עם השיעים ההוטים בתימן, האיראנים, שוב בעזרת המון מתפרע, הציתו אתמול בלילה את השגרירות הסעודית בטהראן, שיטה החביבה עליהם מאז ומתמיד. שני הצדדים משתמשים אחד נגד השני ברטוריקה חריפה וברור שהצעד הבא זה הסלמה בתימן, תמיכה בסונים בעיראק בהובלת דאע"ש !!, אספקת נשק מתקדם יותר ל"מורדים" הסורים כולל נ"מ נייד ונ"ט מתקדם וחתרנות והתססת הסונים בדרום איראן, בעיקר בגבול עם פקיסטן, בת ברית גרעינית נאמנה ורבת שנים של סעודיה.  תורכיה תנסה לרתק את איראן באמצעות תמיכה בכל קשת הבדלנים האפשרית באיראן רבת המיעוטים, כולל, צחוק הגורל, אלמנטים כורדים באיראן, כמו שהיא תומכת בכורדים בעיראק בעוד היא נילחמת בהם בתורכיה עצמה.


למרות שאין לי ידיעה ברור שההבנות התורכיות- סעודיות כוללות הצפת שוק האנרגיה העולמי כדי לשתק את איראן ולשלול ממנה את השגי הסכם הגרעין עם ארה"ב (ניראה שבנושא הזה הם מצליחים מצויין) ולגבות מחיר מהתמיכה הרוסית בבשאר אסאד העלאווי הכופר. הרע עוד לפנינו ומלחמת העולם הזו מתפתחת במהירות ומציבה דילמות קשות לכולם - מה שברור - ההרס של המזה"ת צובר תאוצה ועוצמה והסוף רחוק.


כרגע פועלים במזה"ת שלשה צירם מדיניים עיקריים - "הציר הסוני" של תורכיה, סעודיה והמיפרציות שעיקר המאמץ שלו להכיל את מה שהם רואים כ"איום האיראני השיעי" ועיקר המניע שלו הוא דתי סוני (מחירי הנפט ממילא קורסים בגלל שפע סיבות אחרות). הציר השני הוא "הציר הלאומי" שמנסה לחזק את הזהויות הלאומיות והמיסגרות הקיימות, על בסיס הבנות מדיניות מעשיות וללא תובנות דתיות, שחושש מהלהט הדתי בכלל והסוני בפרט. הציר מורכב מרוסיה, מצרים, אולי גם ירדן והמשטר "הלאומי" הסורי. הציר הזה תלוי כלכלית, בעיקר מצרים, במידה רבה בציר הסוני של סעודיה והמיפרציות ורואה באיראן שותפה טקטית אפשרית ומעשית לייצוב המצב לפחות בסוריה.


הציר השלישי הוא הציר השיעי שסביב איראן, המשטר העיראקי, ההוטים בתימן ומשטר העלאווים בסוריה. יהיו השגיו אשר יהיו בסוף מדובר בציר מתגונן מול הגאות הסונית הכל כך דומיננטית במזה"ת, לכן הטכנולוגיה הגרעינית האיראנית היא בעיקרה סוג של תעודת ביטוח לשיעים (דומה לנו ולביטוח שלנו בישראל).


ישראל עצמה נימצאת בעמדה שלעולם לא הייתה בה - המחוזר התורן שהקלפים בידיו ושאיש לא תובע ממנו אתנן פלשתיני עבור שיתוף מדיני. למרות החיזורים מתורכיה העיניין שלנו הוא ביציבות מדינית נישענת על אינטרסים כלכליים וחברתיים, פיתוח ועתיד משותף וודאי לא "להיתקע" בין סונים לשיעים - קרי הציר הרוסי מצרי למרות הפיתוי להיות חברים של תורכיה וסעודיה כי הם נישענים על האיבה הסונית, כרגע נגד השיעים ובסופו של יום גם נגדנו גם אם היום רחוק.  לנו יש כבר שיתוף וחזון כלכלי עם מצרים סביב פרויקט הגז, תיאום צבאי ומדיני טוב עם רוסיה ועיניין אסטרטגי ארוך טווח שהמזה"ת יתעצב סביב מסגרות מדיניות מעשיות מאשר סביב קווי מתאר דתיים עויינים.


איפה ארה"ב בכל הסיפור - אכן היא עדיין קיימת באמריקה הרחוקה ומתעסקת עם טראמפ. ג'ון קרי עוד משמיע את עצמו מפעם לפעם אבל אפילו שם הבינו שאין לדבריו שום משמעות - בקיצור ארה"ב יוק - אולי איזה אדמירל, לאוו דווקא תורכי, יגלה אותה אחרי הבחירות הבאות. זה קשה אבל אפשרי .


נושא נוסף - ירדן - בכל הסקרים וסיכומי השנה עסקו באיומים על ישראל, דאע"ש, הגרעין האיראני ו/או הטרור הפלשתיני . האיום הכי רציני על ישראל לא הוזכר - האפשרות לקריסת ממלכת ירדן - לטעמי זה האיום הקשה ביותר היום על קיומנו כאן - למה ? בפעם הבאה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה