יום חמישי, 21 בינואר 2016

האיום האמיתי !!

לו היו לקוחים קבוצת גנרלים מכובדים שרכשו להם שם בצבאות העולם ערב מלחמת ששת הימים ב 1967 והיו שואלים לדעתם אני מניח שבהעדר מוצא פוליטי הם היו ממליצים על תוכנית חילוץ וסיוע הומניטרי. המיקרה היה, כניראה, ניחשב בעינהם לאבוד והשאלה הריאלית היחידה הסבירה הייתה יכולה להיות כמה זמן ישראל תחזיק מעמד והאם הזמן יספיק למהלכים מדיניים. זה רוח הדברים ששמע אבא אבן, זנ מה שאמר נשיא צרפת דאז שרל דה גול. לו אותם גנרלים היו מתכנסים שנית שעות לאחר פרוץ מלחמת יום הכיפורים ב 1973, למרות שהמציאות טפחה על פניהם ב 1967, היו ממליצים לישראל לחפש מיד מוצא מדיני, לעבור להגנה עיקשת בעיקר כדי לאפשר לעולם להצילה כמדינה או לפחות את תושביה היהודיים כבני אדם. לו היוט ממש אותם גנרלים היו צריכים לנתח את הסיכוי של ישראל מול האיום האיראני, נניח בעוד 12 שנה כשאולי ישאפו ליכולת גרעינית, אני מניח בתסריט הדימיוני שלי שהם היו ממליצים לאיראנים, למרות הנטיה השיעית להתאבדות, לדבוק בחיים. זה בתמצית שינוי מצבה האסטרטגי של ישראל.

כשהרמטכ"ל, בכנס למחקרי ביטחון לאומי של אוניברסיטת תל אביב בראשות ראש אמ"ן לשעבר האלוף במיל עמוס ידלין, מגדיר ארגון צבאי כמו החיזבאללה שנילחם ממש על נפשו ועל שרידותו כאיום המשמעותי על ישראל הוא עושה צחוק מהעבודה שלו. לא בשביל החיזבאללה צריך 6 צוללות עם יכולות מיוחדות ושתי טייסות, אולי שלש, של מטוסי אף-35. כששר הביטחון מתקן אותו שזה בעצם איראן העתידית שמאיימת "קיומית" על ישראל זה אולי אחד האפשרויות, בעתיד שאיש לא מסוגל לחזות, ולאפשרות הזאת יש משמעות רק אם איראן תדבוק במסורת ההתאבדות השיעית המפוארת. כרגע הם מוכיחים שהם יודעים לתמרן מצויין בחיי העולם הזה. שניהם ביחד אומרים בעצם שלא ברור מה האיום הקיומי על ישראל ואם הוא בכלל קים אז בעתיד הלא נודע רק כאחת האפשרויות היותר הזויות.  רוב האיומים הקיימים על ישראל הם מיטרדיים בלבד - דאע"ש בסיני, מנהרות בעזה, חיזבאללה בגליל ואל-קאעידה  על הגדרות - מטריד אבל לא קיומי. בכל אופן יש הבדל בין סרטן הדם לפישפשי המיטה.

המזה"ת הוכיח לנו בשנים האחרונות שהאיום לכל מדינותיו בלי יוצא מהכלל אינו איום צבאי חיצוני אלא חברתי פנימי. עריצות, בורות, הקצנה דתית, בריחת מוחות, שיבטיות, עדתיות וחוסר זהות. האיום החיצוני בא בעיקרו ממעורבות בלתי פוסקת של מעצמות זרות מכל צד שלא מסוגלות אפילו להתחיל להבין את מקור הבעיה. עיראק עמדה מצויין במלחמת איראן-עיראק ומתפוררת מבפנים בשל מלאכותיותה,, ללוב לא הייתה שום סיבה להתפרק למעט המורשת המלאכותית של ה"לוביות", לא ברור למה הסורים והתימנים עושים ככל יכולתם להחריב את מדינותיהם אבל זה הכל מבפנים. מדינות יכולות להתפרק ללא אויב חיצוני ולהגיע לסכנה קיומית גם כשאין אויב על הגבולות.

איני יודע מה היה בכל הסדנאות של המכון למחקרי ביטחון בכל אופן לא קראתי בכותרות התייחסות לאיום האמיתי, שבתסריטים מסוימים יכול להפוך את ישראל למשותקת ונכה, תהתסריט המוחשי והריאלי של התפרקות ממלכת ירדן. ממלכה שהתפרקותה תערום על גבולנו לפחות !!! מיליון פליטים נואשים לקיומם.  ראו מה עובר על אירופה הגדולה כשהיא צריכה לקלוט מיליון פליטים תוך זמן קצר ביותר. לרוב אותם פליטים יש קרובי משפחה מדרגה ראשונה בגדה המערבית והעולם הערבי והמערבי המפוחד ישמח להפיל אותם עלינו ולא לקלוט אותם אצלם ביבשתם המתפוררת ממילא. הגינויים והסנקציו נגד ישראל על שאינה עושה "מספיק" לסיע מסיבות "הומניות" לאותם פליטים יכניסו אותנו לבידוד מדיני קשה, וודאי אם בשנים הקרובות ימשיכו הדמוקרטים לשלוט בארה"ב. האמצעים שניצטרך להפעיל לבלום את הפליטים "על הגדרות" ידמו אותנו ל"נאצים" וסביר להניח שבתוך המוני הפליטים יהיו גם התאים הרדומים של כל המי ומי.  כרגע אני רואה בסכנה של התפוררות ירדן, הרובצת ממש לפיתחנו, את האיום האמיתי על מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית ועל עתידה ולסכנה הזו יש בהחלט פוטנציאל קיומי.

אז למה דנו בחיזבאללה המטריד ולא בירדן המדאיגה - בעיקר כניראה שלא יצאו שם מהקופסא או לא רצו להוציא שדים מהקופסא.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה