יום רביעי, 29 ביולי 2015

שילטון החוק מול כל השאר

ללא כיבוד מלא של שילטון החוק ומוסדות המדינה היא פשוט לא תתקיים כמדינה מודרנית לאורך זמן אפילו קצר. זה רוצה לבנות במקום מסויים, השלישי מוכן לשרת רק במקומות שהוא מאשר אותם עם "מצפונו", השלישי בכלל לא מוכן לשרת ויש כאלה ששונאים חרדים, אחרים לא סופרים ערבים ויש כאלו שגדלים על שינאת יהודים. אין שום מנגנון שמחזיק אותנו יחד כמדינה ומאפשר לנו לישרוד באזור הכי אלים בעולם, לא רק לישרוד אלא גם לשגשג ולחיות לא רע, אלא שילטון החוק. בלעדיו נידמה לסוריה ביום רע או אולי לתימן.

אני אישית בעד התיישבות בארץ ישראל בהתאם לתוכנית אלון השכוחה ובעד צימצום ירושלים. בעד העברת  ביח חנינא, קלנדיה ורכס השועפט לרשות ובעד אוטונומיה פלשתינית יציבה גם ללא הסכם שלום ותוך חיכוך מתמיד כטוב שבין הברירות הרעות כי נידונו לחיות עם ערביי הגדה (וערביי ישראל) לטוב ולרע וטרנספר שלהם לירדן הוא אצלי לא אופציה אלא קללה גסה.

אבל גם שלא לשיטתי יש שפע של דרכים חוקיות להאחז בארץ ישראל - אדמות מדינה ואדמות ג'יפטליק (שהיו בבעלות אישית של השולטן התורכי ומעמדם כאדמות מדינה), - רכישת שטחים ונכסים כמו בית המריבה שכונה גם "בית השלום" בחברון שבג"ץ אישר ליישב אותו ביהודים לאחר שהוכחה חוקיות הרכישה. נכסים לא מעטים נרכשו ונירכשים כחוק בירושלים ובמקומות נוספים כולל אדמות ערבים. אין ואסור ליישב את יהודה ושומרון בגזל פשוט של נכסי ערבים.

עובדות היסוד הן כאלה - ישראל לא סיפחה את יהודה ושומרון -כלומר כרגע ישראל, בקביעתה שלה, נמצאת שם בכוח ללא הסדר והסכמה מדינית. מותר לישראל, גם כשולט זמני עד הסדר, לתפוס שטחים לצרכי ביטחון עכשווי - מה שמכונה צווי תפיסה. מותר לאנשים לרכוש שטחים ובתים, כמו ליהודים בניקרגואה למשל, ולהתיישב בהם אבל אסור לה להוציא צווי תפיסה, באמתלא ביטחונית, כדי להעביר אותם לבניה ואיכלוס אזרחי לישוב היהודי הסמוך. מתקן צבאי מטיבעו שהוא זמני ובסיומו מוחזר הנכס לבעליו  - ישוב מטיבעו שהוא קבוע.

דובר בית אל אתמול בחדשות חמש אחה"צ בערוץ 1 הודה שקיימת מאז ומתמיד פרקטיקה של הוצאת צווי תפיסה באמתלא ביטחונית, שבה לבעל הנכס יש מעט מה להגיד ופיצוייו מוגבלים ביותר, למעשה הוא מושלך מנכסיו, ולאחר מיכן "להכשירם" לאיזרוח. בהסתמך על הנוהג רב השנים הזה (הפסול לחלוטין מוסרית בעיני) מיהרו תושבי בית אל (ועמונה) לקבוע עובדות בשטח. הדובר גם הביע תמיהה שיש כאלו בישראל הדואגים לזכויותיו של הערבי . אציין שלמרות שאין לי יד ורגל באירוע מוסרית גם אני דואג לזכויותיו, אם לא אדאג כי הוא ערבי, למרות שהוא אויב לי וישמח בהסתלקותי מכאן, הכשרתי מדינת אפרטהייד בה דאגה לשלטון החוק וההגינות הבסיסית לערבי זוכה לבוז וגינוי.  אני בטוח שלו תושבי בית אל היו נוהגים בסבלנות ובהגינות בסיסית היו מוצאים מקומות לבניה ולהרחבה בלי לנשל את זולתם בגסות כזו. הרי אני, עקרונית, לא נגד ישוב יהודי בבית אל.

לכן אין מנוס מכיבוד החוק - כיבוד החוק אינו בסתירה לישוב הארץ - הוא רק מחזק אותה. צר לי על שרי הממשלה, אפילו הם מהימין, שלא שמים נר לרגליהם את כיבוד החוק וכן ! גם את זכויותיו החוקיות של הערבי על נכסיו. אם בג"ץ קבע יש לפנות את בתי ריינדוף מייד וטוב יעשו המתנחלים שיפנו את מרצם לא לקיעקוע שלטון החוק אלא לחיזוקו. בלי זה לא נוכל לקיים מדינה ביחד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה