יום חמישי, 24 ביולי 2014

עננה על העתיד

יש משהו משותף לשדות התעופה של קבול, אפגניסטן, בגדד בעיראק וצנעה בתימן, הם מותקפים מפעם לפעם בירי רקטות ומרגמות מרחוק, בניסיונות חדירה מקרוב והדרכים לשדה התעופה הם יעד קבוע לפיגועי התאבדות.  יש עוד דבר משותף לכל שדות התעופה שמניתי לעיל - מבחינת סוכנות התעופה האמריקאית- FAA הם נחשבים ליעדים מותרים - קרי בטוחים. לכן אי אפשר להתחמק מהמסקנה שההחלטה של FAA משלשום בערב להשעות את הטיסות לנתב"ג בישראל (שבוטלה הבוקר)  בשל חלקי טיל חמאס שנפלו ביהוד, כדי 1.5 ק"מ ממסלול ההמראה הראשי, הייתה פוליטית, חלק ממאפיין ההתנהגות של ג'ון קרי.

בתקופת המו"מ עם הפלשתינים, אך לפני חצי שנה, איים ג'ון קרי על ישראל ב"חרם על סטרואידים" - לא רק איים אלא באופן תמוהה החלה התקשורת להיות מוצפת בבנקים שכביכול "ניתקו" את הקשרים עם ישראל, בחברות שמדירות את עצמן מישראל וכדומה. מבדיקה התגלה שכל! מי שכביכול מאיים בחרם על ישראל או שמעולם לא היו לו קשרים עם ישראל או שרק לאחרונה, בעיקבות ההקלה בסנקציות על איראן, זכה בחוזה שמן עם ממשלת טהראן שאחד מסעיפיו כלל "חרם" על ישראל. בשילוב עם קתרין אשטון עלתה פתאום, באוגוסט 2013 ותחילת תהליך קרי  סוגיית שילוב ישראל בתוכנית הדגל האירופית לפיתוח המדעי "אופק 2020" והתנייתה בהחיאת "הקו הירוק", זה של יוני 1967.  אגב ישראל חתמה על התוכנית בינואר 2014 כמעט ללא הגבלות מעבר למינימום המתבקש מניסוחי העבר.  "החרם" לא התממש וישראל נהנתה מגאות עצומה בתיירות, בהופעת אמנים בינ"ל ובפיתוח משק המעבר והטרנזיט שלה.  לכן השיטה לייצר מנופי לחץ על ישראל כדי "לרכך" אותה מראש אופיינית לזוג אובאמה-קרי ואין בה חדש.

למרות שהשיטה ידועה - סגירת הנתב"ג לכדי יממה היא בגדר של "תקיעת סכין בגב". למרות ההצהרות של הנשיא אובאמה ש"לישראל זכות להגן על עצמה" הגישה ארה"ב לחמאס, כמתנת מו"מ, הישג אסטרטגי עצום שהם מייחסים לעצמם. אתמול בנאומו של חאלד משעל בקטאר הוא התרברב שכמו שישראל עושה מצור אווירי על רצועת עזה כך החמאס עושה מצור אווירי על ישראל ומשתק את הנתב"ג. אם ארה"ב קיוותה לריכוך בעמדה הישראלית, ואולי אכן הייתה כזאת, הרי קיבלה מייד הקשחה בתנאי החמאס ושיחקה בכך לידי אותו לבירינט טרור מדאע"ש בעיראק, דרך בוקו חראם בניגריה ועד אל-שבאב בסומליה וכעת גם בקניה. עוד דוגמא למערב המונהג בידי ארה"ב שמחפש לפייס בכל דרך את האסלאם שבממשל אובאמה מוגדר "מתון" - קרי האחים המוסלמים שהם המבוע האידיאולוגי של כל התנועות הג'יהאדיסטיות בעולם מהטאליבן באפגניסטן ועד אנסרו-דין במאלי.  למעשה מדובר בתנועה עם אידיאולוגיה טוטאלת של "או אנחנו או הם".

יתר על כן סגירת הנתב"ג כבר אינה אירוע חד פעמי. ברור כעת שכל תנועות הטרור במזה"ת, מיד או לאחר שיתפנו מלהרוג אחד את השני, יתמקדו בעתיד בנתב"ג, בו עצמו, בדרך אליו,  בסביבתו הקרובה או הרחוקה יותר. במקום לחטוף מטוסי נוסעים ישראלים כמקובל בשנות השיבעים הפגיעה העתידית בתעופה לישראל תמוקד בנתב"ג. הסבב הבא למשל בין החמאס לישראל יתכן ויכיל במכת הפתיחה מטח גדול על הנתב"ג בתקווה שטיל אחד  לפחות יבקיע את הגנת "כיפת ברזל" ואם לא שלפחות יפלו בקירבת הנתב"ג מספיק רסיסים וחלקי טילים מיורטים כדי להניע חברות תעופה בעולם מלטוס לנתב"ג. ארה"ב אולי רצתה לייצר לחץ נקודתי על ישראל אבל בפועל חשפה את פגיעותה, שבריריותה ויצרה איום אסטרטגי אמיתי עתידי על ישראל.  תמיכה בישראל צריכה להתבטא בכך שארה"ב תודיע ותפגין בפומבי את אמונתה במערכות הביטחון של ישראל ותשתתף בקיום הקשר האווירי לישראל וממנה ולא תנתק לה את אחד מצינורות החמצן שלה כשהיא מותקפת על ידי ארגון טרור שכל פעילותו מיועדת לפגיעה באזרחים בטווח הקצר, לחיסול ישראל בטווח הארוך ולחיסול המערב וארה"ב לפחות כחלום רחוק.

ישראל תלויה בארה"ב. בעבר עמדה ארה"ב הרבה פעמים לצד ישראל במשברים צבאיים ומדיניים וכולנו תיקווה שכך יהיה גם בעתיד. אבל כשבן זוג בוגד  כל הדברים הטובים מהזוגיות בעבר נישכחים והבגידה תמיד תעיב על יחסיהם העתידיים גם אם יחליטו להמשיך לחיות ביחד מרצון ובחירה. ארה"ב בגדה בישראל בשעתה הקשה (גם במובארק ונוספים) והעננה הזו תעיב על יחסינו לאורך זמן גם אם כרגע אין לישראל ברירה אלא לבלוע את עלבונה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה