יום שבת, 12 ביולי 2014

המערכה שאחרי המערכה - מיגבלות ח"א

לפי התקשורת מפקד חיל האוויר האלוף עמיר אשל בטוח שחיל האוויר יכול לבדו לדכא אתת ירי הטילים מעזה לישראל, לפגוע בתשתיות בצורה אנושה ולהביא את החמאס להסכים להפסקת אש בתנאי ישראל. הוא מסמיך את דבריו על שיפורים טכנולוגיים רבים, בכל התחומים, שיושמו בהצלחה בחיל.

מכאן כמה הערות. עד כה לא היה מקרה אחד בעולם שירי ארטילרי או טילי דוכא לחלוטין מהאוויר. הניסיון שלנו  מתותחי הסורים ברמת הגולן לפני 67, דרך תותחי הירדנים ברמת אירביד ב 1970 ועד סבבי הלחימה בלבנון ובעזה מאשר זאת. השיפור הטכנולוגי של חיל האויר נענה בשיפור יצירתי בצד של החמאס. יתכן שהפעם חיל האוויר יצליח הרבה יותר מבפעמים קודמות, הרי איננו יודעים מה ילד יום, ועדיין נמצא חסרים במיצוי ההישג שהוא הפסקת אש מוחלטת ללא כל וויתור לחמאס שתמשך מעל לשנתיים והרס התשתיות ומניעת חידושם ככל הניתן בלי לחולל משבר הומני, הרג המוני של אזרחים ובלי למוטט את שלטון החמאס. בסוף, בלי קשר לאמת, תתמלא התקשורת בתמונות של בתים הרוסים, במשפחות שחלקן נמחקו בהפצצות חיל האוויר ובהצהרות יהירות שלא זקוקות לעובדות אלא לדימיון מזרחי על "ניצחון" החמאס.  חיל האוויר לבד לא יצייד אותנו במערכה שלאחר המערכה שתקבע בתודעה ההיסטורית של הפלשתינים והערבים את דימוי ההישג או הכישלון.

תמונת ניצחון אמיתית וברורה שאינה עוד מסגד הרוס או בית מגורים שקרס חשובה מאד לכיוונון הסופי של המבצע ומידע אמין, נגיש לתקשורת העולמית, על רשת הסיוע והתמיכה בחמאס, מקורות המימון ומטרות ההנהגה יכולים לסייע מאד לישראל בזירה המדינית העתידית.

את שתי הדברים חיל האוויר לא יכול לייצר. הוא לא יכול לקחת אלפי שבויים שלקיחתם תהווה מכה מורלית ארוכת טווח לחמאס ותאלץ אותו לדון על התנאים להחזרתם לרצועת עזה. חיל האוויר גם לא יכול להביא לנו רכיבים משמעותיים מרשת המיחשוב של החמאס שהמידע שבהם יכול להביך מאד את החמאס בהמשך, אולי גם לסבך אותו עוד יותר עם המשטרים הערביים שמסביב.  מבצע קרקעי מדוד שמטרתו אינה השתלטות פיזית על שטח לזמן ארוך אלא רק למשך המבצע, בנקודות נבחרות, בשיטה ותזמון מתאים יכולה להביא את צה"ל לשבות שבויים רבים מקרב החמאס ולהביא לארץ רכיבים רבים מהמיחשוב החמאסי שאת תכולתו, לאחר סינון, אפשר יהיה להפיץ בעולם להרבות מבוכה לחמאס. שום סיפור חמאסי על עמידת הגבורה לא יחזיק מעמד מול הקרנת מאות שבויי חמאס מולכים על ידי צה"ל לתיחקור ומעצר.

כדי ש"צוק איתן" לא יהיה רק עוד סבב נגד החמאס אלא נקודת שינוי מתמשכת צריך שבויים רבים, שכמובן יוחזרו לבתיהם בתנאים מתאימים, וצריך לחשוף את הקרביים התקשורתיים של החמאס דרך מערכת המיחשוב שלו כי המערכה שאחרי המערכה מתחילה כשהתותחים שותקים- בהפצצות אין די אפילו חיל האוויר מצוייד משוכלל והטוב בעולם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה