יום שני, 2 ביוני 2014

וואלס עם החמאס

החמאס, בעל הבית ברצועת עזה, מחוייב על פי הגדרתו לחיסול מדינת ישראל אבל לא מחוייב לתאריך מסויים, באופן פרדוכסלי המאבק בקיום הישראלי מחיה אותו ונותן לו לגיטימציה בדיוק כמו שהגולן "הכבוש" חיזק את הלגיטימציה של משפחת אסאד בסוריה. במחויבות לחיסול ישראל חמאס לא לבד. אבו מאזן מחוייב לחיסולה בשלבים כמדינה יהודית, ח"כ זחאלקה מהכנסת שלנו הצהיר ש"אנחנו (הערבים) היינו פה לפניכם ונהיה כאן אחריכם" ועמיתתו ח"כ חנין זועבי הצהירה שהפתרון לסכסוך הוא ש"אלה שהגיעו לכאן במטוסים ואוניות יחזרו למקומות מהם באו". אפילו ידידנו האוונגליסטים בארה"ב, הגוף התומך החזק ביותר בארה"ב, תומך בנו רק כדי לקרב את אחרית הימים, לאמונתם, המועד בו יכירו היהודים בעליונותו של ישו מושיעם ויקבלו עליהם את הנצרות. רוצה לומר למרות התהום האסטרטגית אפשר לחיות בשכנות טקטית בסוג של "הודנה", עיקרון יסוד באסלאם, עד שהם ירגישו שבכוחם לגבור על אויביהם. אני מרשה לעצמי לנחש שברגע שהערבים ירגישו שבכוחם לגבור עלינו הם לפחות ינסו את כוחם, אם הרגשתם תהיה מעוגנת במציאות ממילא לא נהיה כאן. מבחינתי, לכן, אין הבדל בין החמאס לאש"ף בכלל אלא רק בטקטיקה הזמנית, בשיטות הפעולה ובשילוב בין כוח למדיניות..


בפועל, ביחוד אחרי המהפכות במצרים, ישראל עומסת על עצמה את הקיום הבסיסי של העזתים תחת שלטון החמאס. חנויותיהם מלאות בתוצרת ישראל, החשמל מגיע ברובו מישראל כך חלק גדול מהמים. הרשות ממשיכה להעביר כסף לפקידות הרישמית של "מדינת פלשתין" במכוניות ברינקס ישראליות דרך מעבר ארז - הכסף אגב כולו שקלים ישראלים.  לצורך כל זאת עובד מנגנון התיאום של ישראל ומקיים מגעים שותפים עם "פקידי" החמאס. לא רק תיאום אזרחי קיים בין ישראל לעזה - גם תיאום ביטחוני. בעיקבות מבצעי "עופרת יצוקה" ו"עמוד ענן"  וחדירת גורמים מהג'יהאד העולמי האנטי לאומי לעזה, מה שאנחנו מכנים בישראל בשם הכולל "ג'לג'לאת" האדישים לקיום הכלכלי והאזרחי של עזה והממוקדים בהטרדת ישראל, הוקם על ידי החמאס כוח מיוחד שתפקידו למנוע ירי רקטות מרצועת עזה לישראל. באופן פרדוכסלי החמאס, המחוייב להשמדת ישראל, מגן על ישובי עוטף עזה מפני ירי רקטות כי, להבדיל מהג'לג'לאת, יש לו אחריות אזרחית על תושבי הרצועה. אישית אני סבור שהכוח הזה יותר אפקטיבי מ"כיפת ברזל" ושאר טכנולוגיות ישראליות למרות שאין 100% הצלחה, כי הוא שם ממש בשטח.


קשה לקבוע עמדה האם הפיצול פת"ח חמאס טוב או רע לישראל. צודק אבו מאזן שבהתלהט המו"מ אנחנו מטיחים בו שממילא אינו שולט בחצי האוכלוסיה הפלשתינית, זו שברצועה, ויש ספק לגבי המידה שהוא מייצג את העם הפלשתיני, אם יש כזה. כשהוא מגיע להבנות פוליטיות לייצג גם את עזה מחרימים אותו כי "החמאס" מחוייב להשמדת ישראל כאילו שהפת"ח והוא לא. הפיצול הפלשתיני מחזק, טקטית, את הטיעון הישראלי אבל מטיל עלינו את נטל הקיום "ההומני" של רצועת עזה ומרחיק כל "הסדרה" מדינית  של הסכסוך. האיחוד הפלשתיני יוצר כתובת קבועה, מוכרת, אחראית בפני הקהיליה הבינ"ל גם על ירי הרקטות מעזה.  רק ימים יגידו אם זה טוב או רע.  בפני אבו מאזן עומדים מבחנים בינ"ל קשים והראשון שבהם להוכיח שהוא באמת "בעל הבית" בעזה והכתובת הבינ"ל לפלשתינים כולם ולא מי שנותן חסותו ומעניק מיוקרתו לחבורת טרוריסטים שמתגרים לא רק בנו אלא ובעיקר בשלטון המצרי בסיני. בקיצור - אבו מאזן צריך להוכיח לעולם שהוא "מאלף את החמאס" לקו המדיני של הפת"ח ולא מיישר את הפת"ח לקו המוסלמי של החמאס, שהוא עדיין בר שיח עם הקהיליה הבינ"ל ולא בן ברית לשלוחה של ה"ג'יהאד העולמי" - נושא רגיש באירופה, ארה"ב ואפילו בעולם הערבי. טוב לישראל שאבו מאזן ניקלע למיבחן, שהוא יהיה עסוק במיצוב מחדש של מעמדו הבינ"ל ובחברה הפלשתינית וישראל לא יכולה להפסיד מהמיבחן - לכל היותר יוכח מחדש שהחמאס הוא בעל הבית של הפלשתינים ושאין, לכן, מה לדבר על "שלום" אלא לכל היותר על "הודנה".


לכן אני חושב שישראל צריכה לתת "חבל" לאבו מאזן, להמשיך את ה"סטטוס קוו" המעשי עם החמאס ובעיקר לדרש מהקהיליה הבין לאומית להעמיד את ממשלתו למבחן הקהיליה הבין לאומית, מבחן שבו כל רקטה מעזה פועלת נגדו. ניראה שישראל כבר הגיע להבנה ברוח זו עם ארה"ב לטובת כולנו.   


חרם על "סטרואידים"  


* בנתב"ג נחנך מסלול נחיתה חדש - מספר הטיסות הניכנסות לישראל גדל מתחילת השנה ב 20% וחברות התעופה העולמיות מסיפות כל הזמן טיסות לישראל ה"מוחרמת". הבנתי שהטיסות לא ריקות אלא מלאות בתיירים ואנשי עסקים.


* מישל קומבס, מנכ"ל "לוסינט- אלקטל"  הגיע לארץ לפתוח מרכז פיתוח חדש בכפר סבא של מעבדות בל - "אתם אחת משתי בירות החדשנות בעולם" אמר בראיון לסבר פלוצקר במוסף ממון של ידיעות מיום שישי 30/05/2014.  הוא היה רק אחד מכמה משקיעים בשבוע שחלף שחיפשו בארץ  השקעות, בעיקר בהיי-טק הישראלי.


* ב 28/05/2014 התפרסם בפורבס, המגזין הכלכלי המביל בעולם המתפרסם בארה"ב, כתבת ענק של ז'ק מילר שבו הוא נותן לסינים, בעיקבות עיסקת תנובה, שש סיבות טובות למה להשקיע בהיי-טק הישראלי. הרבה יותר משפיע מכתבה בניו יורק טיימס שמהללת את אובאמה,  קרי ואינדיק.  אגב העצות טובות גם ללא סינים.

מנבואתו של ג'ון קרי שהיה ותהליך השלום יקרוס צפוי לישראל "חרם על סטרואידים" חצי אכן מתגשם - החצי "על סטרואידים".


** הערה אחרונה - ברור שישראל כבר לא מרגלת בארה"ב זה שנים - אבל לצוטט למשפחת אסאד בסוריה, אם רק אפשר, זה ממש מצווה אפילו אם על הקו נמצא הנשיא קלינטון עצמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה