יום שלישי, 4 ביוני 2013

משחקי מספרים


אתמול בערב בחדשות בערוץ 2 הודיע לנו הכתב הצבאי של ערוץ 2, רוני דניאל, ש 40% ממשרתי הקבע משתכרים קרוב לשכר המינימום. זה אולי נכון אבל זו תרמית גדולה שמעמידה את היושרה של משרד הביטחון בהקשר של הוויכוח על תקציב הביטחון בספק רב.


היום יש בצה"ל מספר אלפים של אנשי קבע שאפשר להגדיר אותם "משלימי שרות". ידוע הוא שטייסים חייבים לחתום קבע לעוד שש שנים אחרת לא יוכשרו לטייסים. הם מסיימים את קורס הטייס עם דרגת סגן ותואר אקדמי ושכרם וודאי משופר ביותר. לעומת זאת אנשי הסיירות המטכ"ליות והפיקודיות מחוייבים לשרת חמש שנים, שנתיים מתוכם בקבע, זאת בגלל אורך ועלות ההכשרה שלהם. כשהם ניכנסים לקבע הם בדרך כלל סמלים ראשונים, ללא תואר אקדמאי, ללא וותק ולכן שכרם, בשלב הזה, נמוך וקרוב לשכר המינימום. לוחמי הסיירות החטיבתיות ובוגרי קורס קצינים מחוייבים ל 4 שנות שרות, שנה מתוכה בקבע. חלק גדול משתי האוכלוסיות שמניתי לא ימשיכו בקבע אלא יסיימו את שרותם בתום התקופה. הם לא הנטל על התקציב.


בנוסף יש אלפי משרתים ביחידות כמו יחידות המיחשוב של צה"ל או יחידת המודיעין 8200 שבגלל הכשרתם המורכבת וכדי למנוע תחלופה מהירה מדי ביחידות הסודיות האלו, נידרשים גם הם לתקופת קבע קצרה. גם הנגדים שמיעדים את עצמם לשרות קבע ארוך מתחילים כסמלים ראשונים עם מעט וותק ומעט משכורת, אחרי עשרים שנה הם כבר רס"רים ורס"מים עם שכר נאה, תנאי שרות סבירים וזכאות לפנסיה בגיל צעיר יחסית .


אז נכון שכשמסתכלים על כלל מי שכעת רשום בקבע יש אולי רבים ששכרם נמוך - אלו הם מסיימי השרות הסדיר ביחידות העילית השונות שלא תהיה להם קריירה בקבע והם לא אלו שיצאו לפנסיה מוקדמת בתנאים מפליגים אלא רובם יעשו קרירה בשוק האזרחי. בקיצור הנתון נכון ומטעה לגמרי.


כמה שעת לפני כן טען שר הביטחון בוגי יעלון בוועדת החוץ והביטחון שאסאד שולט רק ב 40% מסוריה. שוב, הנתון כניראה נכון אבל ממש לא רלבנטי. אסאד שולט בצירים הראשיים, ברוב האוכלוסיה של הערים הגדולות חלב ודמשק, בכל השטח המיושב לאורך הים התיכון , הרי העלאווים וכמעט בכל בסיסי חיל האוויר. המורדים שולטים אמנם ב 60% מהשטח אבל רובו מדברי וריק מאדם, אין להם שליטה מלאה על אך עיר אסטרטגית חוץ, מאולי, חומס, הם לא מסוגלים לייצר התקפות נגד גדולות, לשנע כוחות רבים ממקום למקום והם מפולגים בינם לבין עצמם. זה כמו הפער בין מי ששולט בנגב לבין מי ששולט מבאר שבע וצפונה מבחינת מוקדי הכלכלה והכוח.


בקיצור המספרים מטעים ואין להם הרבה משמעות ויש לחשוד ביושרה של מי שמציף את דעת הקהל בנתונים אולי נכונים מספרית אבל לא ממש משמעותיים. אגב, לצה"ל חסר, לטענתו, כ 3.5 מיליארד ש"ח בשנה למינימום שהוא מגדיר לעצמו - פחות מחצי מהעלות הציבורית השנתית של גירעונות חברת החשמל - קצת חומר למחשבה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה