יום ראשון, 16 ביוני 2013

זווית איראנית חדשה


למרות שהתכוונתי לכתוב על 'הפליטות' הפלשתינית באו האירועים באיראן ודחקו הצידה, באופן זמני, את סוגית הסכסוך עם הפלשתינים.


אייטולה חסן רוחני שניבחר אתמול לנשיא איראן ברוב מוחץ, בניגוד לכל הסקרים והתחזיות, היה ועודנו חלק מהמשטר המוסלמי באיראן ומי שקיבל אישור להתמודד מהמנהיג הרוחני עלי חמנאי. הוא זכה בבחירות והשאלות שעומדות הן האם הוא ניצח את השיטה האיראנית, האם הוא רוצה ואם רוצה האם הוא יכול לחולל שינוי ואיזה שינוי. התשובות מאד מוגבלות ואנסה להתמודד איתם.


חסן רוחני ידוע כפרגמטיסט שחושב שהתגרות במצח נחושה במערב פוגעת באיראן והוא מעדיף וויתורים טקטיים קטנים תמורת רציפות אסטרטגית - למשל בסוגית פיתוח הגרעין האיראני פעל להקפאת הפיתוח הצבאי לתקופת מה, ב 2003, כדי לא להתנגש ראש בראש בארה"ב בעיראק, אבל לא לביטול או שינוי הכיוון של התוכנית. בנוסף הוא לא היה חלק מהממסד של משמרות המהפכה - מי שבאמת שולטים באיראן היום. כיום משמרות המהפכה באיראן הם מדינה בתוך מדינה, אימפריה כלכלית וצבאית שקיומה, בתוך המצוקה הכלכלית של איראן, מותנה באויבים חיצוניים - אמיתיים ומדומים. נוכח האויבים הניצחיים שכביכול מאיימים על איראן - השטן הגדול - ארה"ב, והשטן הקטן - ישראל, הקימו משמרות המהפיכה מנגנון סיוע, תיאום ותמיכה בחיזבאללה בלבנון, בחמאס בעזה אבל גם בשיעים הזיידים בחבל סעדה בתימן. נשק ומומחים צבאיים ממשמרות המהפיכה אימנו את "צבא המהדי" בעיראק נגד ארה"ב והיום מעורבים בצורה גוברת במלחמה בסוריה, במהומות בנסיכויות המפרץ ובסודן.


בעצרת התמיכה הגדולה בחסן רוחני, באצטדיון כדורגל בטהרן ימים מספר לפני הבחירות צעקו תומכי רוחני במקהלה - נמות בשביל איראן לא בשביל עזה או לובנאן (לבנון). הקריאה משתלבת היטב בהבטחתו של חסן רוחני לסלק את המישטר המושחת באיראן כשהוא מתכוון ללא ספק למנגנון העצום של משמרות המהפיכה. בנאום הניצחון שלו הבטיח חסן רוחני הבטחה מוזרה - להביא שלום, שקט ושלווה לרחובות איראן ושווקיה. הבחירות באיראן הוכיחו באופן מוחץ שאזרחי איראן קושרים את המצוקה הכלכלית והשחיתות במדיניות הלוחמנית, המתגרה והיקרה שמשמרות המהפכה מכתיבים, בפועל, לאיראן. שלא כמו בבחירות 2009 ברור לשילטון האייתולות באיראן, לאחר שאש "האביב הערבי" מלכחת את האזור, שיש סיכון עצום בזיוף הבחירות או דיכוי ההמונים מחדש וה"אביב" יכול לפרוץ גם באיראן - מחכה לגפרור שיצית אותו.


זמן קצר לפני פירסום תוצאות הבחירות אמר גנרל משמרות המהפיגה מוחמד רזא נקרי: "אפילו אם משהו יזכה בניצחון (בבחירות) בדרכי מרמה אנחנו רואים לעצמנו חובה להדיח אותו". מכאן אנחנו יכולים להריח בצורה ברורה את מאבק הכוחות ההולך להתפתח באיראן בין הנשיא החדש חסן רוחני שמוכן להאט את תוכנית הגרעין תמורת הקלה בסנקציות ורוצה להביא "שלום שקט ושלווה לרחובות איראן ושווקיה" לבין משמרות המהפיכה שרוצים להזין את האימפריה הכלכלית והצבאית שלהם ובעיקר להצדיק אותה דרך אויבים אמיתיים ומדומים ומעורבות אקטיבית בעימותים באזור - לא רק בסוריה, נגד ישראל או בתימן אלא גם בנסיכויות המפרץ וסודן. מאבק הכוח הוא בין גישתו של רוחני קודם לטפל באיראן ולשקם אותה מבפנים לבין גישת המשמרות לגייס את איראן וללכד אותה נגד האויב מבחוץ.


יחסי הכוחות עדיין לא ברורים אך ברור שהמערב יעשה הכל כדי להגביר את הלגיטמציה של חסן רוחני באיראן וכדי לצייד אותו בהישגים ראשוניים, כמו הקלת הסנקציות, כדי לאפשר לו מרחב תימרון ונשימה מול משמרות המהפיכה העושים עם איראן ובאיראן כבתוך שלהם.


באשר לישראל ולשאלה האם משהו ישתנה לטוב או לרע. ראשית אכן, אסטרטגית, איראן כניראה לא תנטוש את דרך הגרעין הצבאי אבל תאט ותעקב אותה וישראל תרוויח זמן. במזרח התיכון הנזיל וההפכפך כל שנה נוספת של זמן יכולה לייצר שפע של מצבים חדשים שאין לחזות אותם וכך גם באיראן ביחוד שחייו של אייתולה עלי חמנאי, המנהיג העליון, מתקרבים לסופם וכל שנה נוספת חשובה. יתכן בהחלט, בתסריט האופטימי, שהזמן ייתר לבסוף את הצורך במכת מנע על הגרעין האירני (אני אישית חושב שגם היום זה לא תפקידה ולא באינטרס של ישראל לתקוף את איראן במכת מנע). שנית כל מאבק כוחות באיראן שנועד לצמצם את מעמדם של משמרות המהפיכה באיראן הוא טוב לישראל ולמזה"ת. שלישית בהחלט אפשר לצפות לשינוי וצימצום ממדי התמיכה והמעורבות של משמרות המהפיכה בעימותים באזורנו - לא מייד אבל בתהליך.


ישראל תצא מורווחת אם תשים מחסום לפיה ולא תתערב גם אם יש לה ספקות לגבי משמעות השינויים באיראן לגבי ישראל עדיף שתשמור את הספקות לעצמה ולא תתחיל במסע דה לגיטמציה לבחירות באיראן ובמשמעותן לגבי מעמדו של חסן רוחני. הנבואות של בוגי יעלון שר הביטחון שלנו שאמר בארה"ב שמבחינת ישראל לא משתנה ולא ישתנה כלום באיראן נשמעות רע אם הם נאמרות יום לפני או אחרי הבחירות . חל שינוי בכיוון של איראן, אולי קטן ולא משמעותי, אולי מהפכני ומשמעותי מאד - רק ימים יגידו אבל בטח שלא חל שינוי לרעה. 

תגובה 1:

  1. טל הראל סן פרנסיסקו16 ביוני 2013 בשעה 17:18

    בחירתו של חסן רוחני אינה מבשרת את בוא האביב לאיראן, עלי חמנאי היה ונשאר הפוסק הבלעדי והתוצאות הן שינוי טקטי שנועד להקל על הסנקציות. מסכים עם כותב המאמר שישראל חייבת לשמור על פרופיל מאוד נמוך ולבחון בזהירות את ההתפתחויות.

    השבמחק