יום חמישי, 15 בנובמבר 2012

זיכרון טרי

אין הרבה הבדל בהצדקה המוסרית, הנכונות לעימות והתמיכה שהעם מעמיד מאחורי הממשלה במיבצע "עמוד ענן" הנוכחי בהשואה למיבצע "עופרת יצוקה" לפני 4 שנים כמעט בדיוק ומלחמת לבנון השניה ב 2006. בכל המיקרים מכת הפתיחה הייתה מפתיעה, עוצמתית ומאד מוצלחת והייתה למהלך הפתיחה תמיכה אדירה בציבוריות הישראלית אלא שמהר מאד המיבצע גלש לחילופי מהלומות מתמשכים ללא נקודת סיום ברורה, ללא תוצאה ארוכת טווח וללא הישג מדיני. העובדה שישראל כשלה פעמיים בעבר בהגדרה של מטרות בנות השגה ובעיצוב מהלך הסיום של המלחמה אינו אומר שגם הפעם יחזרו על אותן השגיאות. בכל אופן יש בחירות באופק וסיום מתמזמז ולא ברור של המיבצע עלול או עשוי, כל אחד והשקפתו, להפיל את ביבי מהשילטון ואיתו את אהוד ברק. מכאן יש תקווה שיש להם מישנה סדורה לכל המיבצע ולא רק לתחילתו וכי יש להם הגדרה ברורה של יעדים מדיניים - למשל שהבקשה להפסקת האש חייבת לבוא מהחמאס באמצעות מצרים או באמצעות אבו מאזן וכי יבואו אתה ערבויות של המבקש והמתווך לשקט מתמשך. כרגע אנחנו רק במהלך הפתיחה וזיכרון הסיום של עופרת יצוקה ולבנון השניה עדיין טרי - נקווה שהתסריט לא יחזור על עצמו.


לכל העולם ברור כעת שארה"ב של ברק אובאמה עומדת, לעת עתה, מאחורי נתניהו ומדינת ישראל וספין ה"נקמה", למשאלות ליבם של רבים, התפוגג עם עוד הרבה ספינים שהתפקעו בעת האחרונה. מדינות ערביות כמו קטאר וערב הסעודית שמושקעות בסוריה צריכות כעת להחליט האם להשקיע משאבים מדיניים ותיקשורתיים בעימות המתחדש עם הפלשתינים או להמשיך ולהתמקד בזוועות בסוריה. כרגע, מהתבוננות חלקית בתקשורת הערבית, ניראה שסוריה חשובה להם יותר.


מוחמד מורסי, נשיא מצרים, נימצא במילכוד בין הסיוע המערבי שהוא כה זקוק לו לבין התנגחות והפרת הסכם השלום עם ישראל שתבוא על חשבון הסיוע. מלבד זאת גם הוא לא רוצה סלפים ואירנים על גבולו ונוח לו שישראל מוציאה לו את הערמונים מהאש. המסכן שונא את ישראל אבל מרגיש אחראי על כלכלת מצרים - דילמה לא פשוטה.


כרגע הכל תלוי בזמן - אם ישראל תדע לסיים את העימות בהצלחה, נגיד תוך שבוע עד עשרה ימים, זה יהיה הישג מרשים שלא יערער את היחסים הבעייתיים ממילא עם העולם הערבי. אם זה ימשך מעל לחודש דעת הקהל בישראל תתחיל לרטון ולהיות ביקורתית, זה יהיה ניצחון של החמאס, מצריים תאלץ לרדת מהגדר וממשלת נחניהו ספק אם תשרוד - רק ימים יגידו.

תגובה 1:

  1. עם כל הביקורת על אופן התנהלות מלחמת לבנון השניה, שגם אני הייתי שותף לה, אחרי 40 שנות טרור אנו נהנים מלמעלה משש שנות שקט. לגבי "עמוד ענן" - אנו נמצאים פחות מ-24 שעות אחרי תחילת המבצע. להערכתי, אין מנוס מתקיפה קרקעית. אבל חזרה על שגיאות עופרת יצוקה תהיה המתנה של שבועות עם המבצע הקרקעי. מוקדם עדיין להסיק מסקנות כאלו. בינתיים יש לפחות שני הישגים חשובים - הוצאתו של הארכי טרוריסט מכלל שימוש והישג גדול עוד יותר - השמדת רוב טילי הפאג'ר.

    השבמחק