יום ראשון, 5 בדצמבר 2010

על השרפה בכרמל

האתר דה מרקר בכתבה מהיום בבוקר פירט את שרפות הענק בשלש השנים האחרונות ברוסיה, יוון, אוסטרליה וארה"ב מדינות שלא הזניחו את שרותי הכבאות שלהם. הכותרת הייתה "חום, יובש והגורם האנושי". אין לשריפה דבר וחצי דבר עם ממשלת נתניהו ואפילו לא עם הפוליטיקה המעושה של שר הפנים אלי ישי. הזנחת שרותי הכבאות היא מחדל מתמשך של עשורים.

יחד עם זאת גם לו תקן הכבאים הייה נניח ברמה אירופאית, כלומר פי שלוש, הציוד מודרני ומשוכלל ועם זרוע כיבוי אווירי ספק אם היה ניתן למנוע את האסון הנקודתי של אוטובוס הסוהרים ואת האסון האקולוגי הסביבתי. יתכן שהינו מצליחים לבסס רצועות הגנה יותר עמוקות ורחבות סביב האזורים המיושבים ואולי לצמצם את הנזק המשמעותי לרכוש. בשרפות שנמנו לעיל אין לדעת מה היה אילו אבל בהינתן תנאי הרקע של יובש, רוח חזקה ורשלנות אנושית הנזק לרכוש ולחיי אדם היה מחריד למרות שהאמצעים היו מצויים יותר מאשר אצלנו. .למרות שקל להאשים, למרות שהאשמות מוצדקות בעיקרון לא ברור מה היה ממש שונה אילו הכול היה בסדר.

אגב בתקציב שהיה נחסך לו שר הביטחון, כול שרי הביטחון, היו מסכימים להארכת שרות הקבע של הלא קרביים לגיל 55 היה אפשר לבנות שרותי כבאות לתפארת. זה נכון גם לו היינו שמים מידה מדודה וסבירה לכמות אברכי הישיבות החיים על חשבון כלל הציבור, לו היינו מקימים גביית אמת של מסים במיגזר הערבי ובעתיד של גביית מסים הגונה מגלויי האנרגיה האחרונים על פי עקרונות ועדת ששינסקי. זו לא בעייה של כסף אלא של סדר עדיפות פוליטי ונכונות פוליטית.

לגבי שרותי הכבאות – היות ומדינת ישראל מאויימת על העורף והאיום הולך ומתעצם ברור לכול ששרותי כבאות משוכללים ומהירים הם כורח חיוני. ישראל צריכה שרותיי כבאות מצויינים כולל זרוע אווירית מיקצועית קטנה, כחלק מההערכות האסטרטגית שלה מול האיום על העורף בלי שום קשר לשאלה האם זה היה או לא היה מונע את השריפה ביערות הכרמל (לדעתי לא).

לגבי ועדת חקירה. מן הידועות הוא שהרעיון צץ בדרך כלל אצל אלו שמחפשים אשמים ובעיקר אצל אלו שמנסים להרחיק מעצמם אחריות. לכן לא פלא שאלי ישי הוא מראשוני המלהגים על ועדת חקירה. מן הידועות הוא שכול ועדות החקירה עד כה יצרו המון רעש תיקשורתי וכמעט אפס של לקחים מועילים שגם מיושמים לפעם הבאה. לא חסרו ועדות בדיקה, דוחות של מבקר המדינה וסתם התכתבויות המתייחסות למצב הירוד של שרותי הכבאות כגון ועדת גינוסר מ 2003. כול ההמלצות קיימות והממשלה רק צריכה לאמץ את כולם או מקצתם ולהתחיל לנוע קדימה. ועדת חקירה רק תזיק מפני שהיא תיתן פתח המלטות לאחריות של הפוליטיקאים. כולם יטענו שצריך לחכות למסקנות הוועדה, שמן הסתם יחזרו על מסקנות קודמות, ומשתסיים הוועדה את עבודתה, כדין כול הוועדות, כבר יהיו צרות אחרות בכותרות ואיש לא ממש יתעניין בקצב ביצוע ההמלצות. ההחלטות צריכות להתקבל עכשיו כשהנושא חם.

לגבי נערי האוצר – כולם רצים ומאשימים את "נערי האוצר" בכול מחסור תקציבי. הדרישות התקציביות של הגופים השונים במדינת ישראל, החל מהפרקליטים שדורשים עוד שכר, עובדי הנתב"ג, ארגוני הסיוע, מועצות שונות משרדי ממשלה ושאר גופים יכולים בקלות לנפח את תקציב המדינה בעשרות אחוזים ולחולל בסוף התהליך משבר נוסך יוון, אירלנד, ספרד או פורטוגל. מי שהוא צריך לשמור על השמנת גם אם כולם שונאים אותו. זה לא פריבילגיה של "נערי האוצר " לחלק כסף לכול דורש רק על בסיס דרישתו. יש לכול עובד מדינה שר ממונה שיושב בממשלה ומאשר את מסגרת התקציב. אם משהוא רוצה יותר לעצמו חובתו או חובת השר הממונה להגיד גם מאיפו. יש מאיפו לקחת במדינה והביזבוז הוא חלק מכול מנגנון ממשלתי מנופח אבל אז צריך השר להתעמת פוליטית עם שרים אחרים שלא מוכנים שיזיזו להם את הגבינה. אז מה המוצא גם לתמוך בעובדים שלך ובדרישות השכר שלהם וגם לא להתעמת פוליטית עם שר אחר – להאשים את "נערי האוצר". זה נכון גם לכבאות. תקציב משרד הפנים מספיק גדול כדי ללקט מתוכו עוד 100 מיליון שקל לכבאות. הרבה יותר נוח לא להזיזי את הגבינה, להאשים אחרים ולקנח ב"נערי האוצר". אני שולח לנערי האוצר מהבלוג השולי והלא משפיע שלי בירכת ישר כוח, תמשיכו לשמור על הכסף שלנו והכי חשוב על תפטרו את השרים מאחריות להחלטותיהם כי הם אחראים ולא אתם.

תגובה 1:

  1. די לאנטישמיות

    אין צורך בכל דיון ובכל נושא להתנפל על לומדי התורה שהם הדלים והאביונים בעמנו. לא היהודים גרמו למגפות באירופה, ולא ממשיכי דרכם גרמו לשריפות בישראל
    עלות אברך היא חלקיק קטן לעומת עלותו למשק הלאומי אם חלילה היה מצטרף לשוק התעסוקה ומנפח את המנגנון הציבורי או גורם לחילוני להיות מובטל דבר שמעבר לעלות הישירה גורם להתמרמרות וניכור ובהמשך גם לאלכהוליזם ופשיעה
    נכונות ציבור לשרת את העם היהודי וחיזוקו שלא על ידי עוד ועוד רדיפת קריירה וצרכנות חומרית מטורפת היא ברכה לכולנו, ויש לחדול מלגרור את השנאה כלפי היהודי השונה ממך לכל דיון ועניין

    אם אכן רגיש אתה לנושאי תקציב ועלויות, בחן נא כמה עולה לנו קיבוצניק, כן זה שמייבש את מקורות המים ומשעבד את התאילנדים, ומונע כניסת תוצרת חקלאית לשוק והוזלת סל המזון למשפחות המצוקה

    השבמחק