יום ראשון, 19 בספטמבר 2010

פרשת נעים כרמי

נעים כרמי מתול כרם הוא ראש חוליית החמאס שהרגה 4 מתושבי בית חגי ב 30/08/2010 בערב ופצעה עוד אחד למחרת היום ליד צומת רימונים, בין רמאללה ליריחו. המיוחד בנעים כרמי שהוא ישב כבר בכלא הישראלי מ 2004 עד אמצע 2009 ונעצר שוב באופן מינהלי ל 3 חודשים מ 11/2009 עד 02/2010, בטרם שוחרר שוב. כעת הוא מתעתע גם בכוחות הביטחון הישראלים וגם באלו הפלשתינים.

כאלף מחבלים לשעבר אמורה ישראל לשחרר למען שחרור גלעד שליט על פי אלה הטוענים "בכול מחיר". ישראל כבר הסכימה למספר אבל יש מחלוקת האם רבים מתוכם יהיו מסוגו של נעים כרמי והאם אלו החשודים בלהיות נעים כרמי בפוטנציה ישוחררו למקום אחר ורק לא לשטחי פעילותם הטיבעיים. חסידי העיסקה טענו שהמוטיבציה לפיגועים ירדה, מה שנכון, ששיתוף הפעולה בין ישראל לרשות בתחום הביטחוני השתפר, מה שגם נכון ולכן חזקה על כוחות הביטחון שאם מי מהמשוחררים יחזור לעסוק בטרור חזקה על כוחות הביטחון שישימו ידם על החוזרים לדרך הטרור בזמן ובטרם יבצעו פיגועים נוספים, מה שמופרך לחלוטין ונעים כרמי הוא ההוכחה. בעיקר מפני שאין בטחון של מאה אחוז באף מקום ואף מנגנון בעולם לא יכול לספק בטחון כזה.

הבה ניקח את ההנחות הכי מקילות שאפשר להעלות על הדעת. שמתוך אלף משוחררי שליטי המיועדים 900, 90%, יעסקו בשיקום חייהם ואת יחסם לישראל, אם בכלל, יתעלו לפוליטיקה הרישמית והלגיטימית. הבה נניח בהנחה מפליגה שמתוך ה 100 שאולי יחברו לטרור 90% יעסקו בטרור עקיף. יסיעו ציוד, נשק, אמל"ח ומבוקשים ממקום למקום, יעבירו מסרים, יסתירו ויספקו מזון וכסף אבל לא יעסקו בטרור ישיר. מכאן נעבור להנחה המפליגה הבאה שמתוך אותם העשרה שכן יעסקו בטרור ישיר יצליח השב"כ בשיתוף הפלשתינים לעצור 7 או שמונה עוד בטרם יבצעו את הפיגוע הראשון שלהם ורק שנים או שלשה יהפכו לנעים כרמי ויגיסו לעצמם חולית פיגועים. שוב ניקח הנחה מפליגה ומקילה שהפיגועים לא יצליחו – לא יהרגו 4 בפיגוע אחד אלא רק אחד ואולי עוד אחד בפיגוע אחר בטרם ילכדו החוליות החדשות. שוב נהנה מהספק שבמבצע ללכידתם לא יהרג ויפגע אף חייל צה"ל. מכאן עולה השאלה המוסרית במלוא חריפותה. האם מותר למדינת ישראל לדון למוות רק אזרח אחד אלמוני ולא ידוע בכדי לשחרר חייל אחד, לא אלמוני וכן ידוע, שתפקידו היה מלכתחילה למנוע את הפגיעה הזו באזרח או אזרחים אפילו בחייו שלו. אין לי תשובה לאחרים אבל זו הנוסחה המקילה ביותר שאפשר בכלל להעלות על הדעת. הסטטיסטיקה ממקרי העבר עגומה בעשרות מונים.

מכאן נעבור לאיש שאחריו אין אלא לאסוף את השברים הכוונה לשר הביטחון שהופך ומתקרב לבעיה במדינת ישראל - אהוד ברק. שלש וחצי שנים בתפקיד עוד לא הצליח למצוא נוסחה שתצר ותגביל את תנאי אסירי החמאס בישראל, למרות שהוא הודיע בספין תקשורתי מתוזמן כבר לפני שנה על הרכבת ועדה "שתבחן את הנושא" ושלעולם לא הוקמה. שלש וחצי שנים עוד לא נמצאה נוסחה לחטיפת שבויים ערכיים מקרב בכירי החמאס או קרוביהם כבני ערובה לשלומו ושחרורו של גלעד שליט. שלוש וחצי שנים נהנים ראשי החמאס מחסינות חיסולית כי גלעד בידיהם. הנוסחה שיצר ברק בשטח בפועל הפכה למוטיבציה הראשית של החמאס להמשיך להחזיק בגלעד שליט. כן אולמרט, שאני לא מתומכיו, צדק כשהגדיר את אהוד ברק, במוסף ערב החג האחרון של ידיעות כ"לא אחראי".

תגובה 1:

  1. ובכל זאת לא דומה הרג פוטנציאלי של אזרחים להצלה ווודאית של חייל שנמק כבר 4 שנים בבור כלא.

    השבמחק