יום חמישי, 12 בנובמבר 2009

הספין של כולם


איראן נמצאת בתנופה אסטרטגית במזה"ת. זרועותיה נוחלות הצלחה אחר הצלחה בלבנון, בעזה, בתימן במערכת היחסים הבינ"ל המתבטאת בחיזוק הקשר עם תורכיה, במסמוס הדיונים על תוכנית הגרעין האיראנית ובהידוק הברית האסטרטגית עם סוריה. כרגע לא ניראה שניתן לעצור את דרכה של איראן לגרעין אלא בפעולה אלימה, שאין מי שיבצע אותה. ניראה שלחופש הפעולה האיראני יש אופק לפחות עד שהמשטרים בארה"ב, אירופה, רוסיה וסין יתעשתו וישדרו מסר ברור. כרגע זה לא ניראה באופק.
שטח רמת הגולן הוא כ 0.6% מסוריה רבתי, מספר הפליטים מהגולן החיים בסוריה לא ברור כי רובם כבר התאקלמו בחייהם החדשים ובכל מיקרה הוא זניח. אין בגולן משאבי טבע ואין לרמת הגולן חשיבות חומרית לסוריה אלא חשיבות מדינית ויוקרתית בלבד. סוריה גיבשה ומגבשת את הנרטיב הלאומי ואת הצדקת הקיום של המשטר סביב החזרת הגולן. הגולן בידיים סוריות יאבד בתוך זמן קצר את משמעותו והלגיטימיות של המשטר הסורי תפגע.
ככל שאיראן מתעצמת וארה"ב מגמגמת - התמורה האסטרטגית של סוריה מתהליך משמעותי עם ישראל היא שלילית. אם האופק המזה"ת הוא של מעצמת גרעין איראנית המטילה את אימתה על סביבתה אין ולא יכול להיות לסוריה שום אינטרס לקפוץ מהעגלה האיראנית רגע לפני הניסוי הגרעיני האיראני הראשון. נדמה לסוריה שמתחת למטריית הגרעין האיראני כושר המיקוח שלה יגדל במונים וקיומה של ישראל יהיה, ממילא, מוטל בספק.
למרות שצודקים אלו בישראל הטוענים שכדאי וצריך לשלם לסוריה מחיר יקר עבור נטישת הציר האיראני (קרי רמת הגולן כולה) טענתם אינה רלבנטית למצב האסטרטגי שבו הרווחים האסטרטגיים הגדולים של סוריה נובעים מהקשר שלה עם איראן ומהחיזור המערבי אחריה לנטוש את איראן. טענתם הופכת ללא נכונה ברגע שמרוץ הגרעין האיראני ייעצר או ייבלם מסיבה כל שהיא. אז יימוג גם, ממילא, המעמד האסטרטגי "המיוחד" של סוריה.
סוריה מרוויחה הכי הרבה מהצהרות על "שלום" כ"בחירה אסטרטגית" בתנאי שישראל תממש את "פיקדון רבין" הווירטואלי ותוותר על הגולן מראש כאשר סוריה כבר הכריזה שהקשר עם איראן בלתי ניתן לניתוק.
ישראל נוהגת נכון שהיא משבצת את המילה "שלום" בכל הצהרה וקוראת במקביל לסוריה לחזור לשולחן "בלי כל תנאים מוקדמים" כפי שכל ראשיה נוהגים להכריז מעל כל במה ובכל הזדמנות. אתמול, יום רביעי ,11/11/2009, היו אלו שמעון פרס בברזיל ובנימין נתניהו בפריז ושלשום אהוד ברק בוושינגטון. ההצהרות נועד לרצות אוזניים מערביות ותו לו.
ניראה שמצג ה"שלום" עם סוריה הוא ווירטואלי לחלוטין. הסדר עם סוריה אינו אפשרי בשום מצב כל עוד איראן הולכת מחיל לחיל, משטרה מתבסס והלגיטימיות שלו מתרחבת. מי שרוצה בעולם באמת שלום עם סוריה חייב קודם לבלום את איראן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה