יום שני, 30 באפריל 2018

ישראלממשקיף לשחקן

ההשתלטות ההגמונית של רוסיה על סוריה התאפשרה בעיקרה הודות לפסיביות של נשיא ארה"ב אובאמה. לישראל לא הייתה שום סיבה להתערב כל עוד המלחמה הייתה בין מורדים סונים שונאי ישראל לשונאנו השיעים.  אלא שהמצב השתנה לחלוטין - המלחמה בסוריה לקראת דעיכה, המפות מתחילות להתגבש והאיראנים מסמנים את המטרה הבאה  - מ"הצלת משטר אסאד", הוא כבר ניצל, ל'שיתוק יכולת התגובה האזורית של ישראל' לקראת חיסולה, לפי חזון חמנאי בתוך 25 שנה מהיום.

 בארה"ב התחלף הנשיא אובאמה בטראמפ, האיש שמאמין בכוח, שרואה באיראן לא שותף ומיצב אזורי אלא הגורם המערער העיקרי של היציבות במזה"ת ואיום עתידי על העולם, שכמו מקרה צפון קוריאה, ניתן לטיפול רק דרך הקרנת עוצמה ונחישות בלתי מתפשרת.  רוסיה, ההגמון בסוריה  תקועה עם סנקציות כלכליות ומורחקת מהשפעה על האירועים בעולם. רוסיה נגררת שלא בטובתה לעימות  בין ישראל וארה"ב עם איראן על אדמת סוריה שהפכה מקלף מנצח לנטל מצטבר. 

מכאן התפתחה המערכה הישראלית נגד איראן בסוריה בניסיון לא לאתגר את משטר בשאר, לא להביך את הרוסים ולא לוותר לאיראנים - משימה אפשרית רק אם הנשיא טרמפ עצמו נחוש לשנות מהותית  את הסכם הגרעין עם איראן, לקצץ את זרועותיה המלבות מלחמות בכל המזה"ת ולהעמיד את הרוסים בדילמה להיות לצד איראן נגד ארה"ב או לצד ארה"ב נגד איראן. דילמה שאולי מסבירה את שתיקתו של פוטין על התקיפה העוצמתית בסוריה, מצד גורם לא ידוע אך מוערך כישראלי, על מאגרי טילים מדויקים וכבדים איראנים בצפון ומרכז סוריה. שבוצעה בליל יום ראשון 29/04/2018 לקראת חצות. 

המערכה של טראמפ נגד הגרעין האיראני; ביקור מפקד פיקוד המרכז (המזה"ת) האמריקאי גנרל ג'יימס ווטל בישראל לפני שבוע; ביקורו של ראש הסי.איי.אי עד לפני שבוע ומזכיר המדינה היום מייק פומפיאו בשעת התקיפה בישראל והצטרפותו הטלפונית של טראמפ לשיחה בינו לנתניהו ביום ראשון 29/04/2016 בערב; העובדה שבתקיפה השתמשו בפצצות "חודרות בונקרים" שהשמידו א המאגר האיראני עמוק באדמה ללא התרעה מוקדמת, המעבירה מסר ברור לאיראנים לגבי הפגיעות שלהם בסוריה; המצגת שערך ראש הממשלה ביום שני 30/04/2018 בערב בה חשף מבצע של המוסד שהעביר לישראל את ארכיב הגרעין של איראן ושזכה תגובה מהירה של נשיא ארה"ב "מוכיח שצדקתי", הכל ביחד  מבסס הערכה מוצקה שהתקיפה לא רק הייתה באישור ארה"ב או בידיעתה אלא תוכננה ותוזמנה כחלק מהמהלך של טראמפ וצרכיו המדיניים, שיש שילוב ידיים מלא בין ישראל לארה"ב (ובמידה מה גם סעודיה) ושישראל לא הייתה מסלימה את התגרותה ברוסיה ללא גיבוי מדיני מלא של ארה"ב. 

הסיכום של השבוע האחרון במזה"ת חושף שמתגבשת, בעליל, ברית אסטרטגית 'אד הוק' בין המשולש ישראל, ארה"ב וסעודיה שמצליחה כרגע לבלום את ההתפרסות האיראנית, לערער את ההגמוניה הרוסית בסוריה ובעיקר לבנות את הסכם הגרעין עם איראן מחדש בין דרך ביטולו המידי או דרך מו"מ מוסכם על שינויו וכי ניבנה אינטרס מדיני חזק לעולם הערבי סוני "לקבל" את ישראל כשותפה רצויה .

13 תגובות:

  1. ושוב, מצער שהשיחות והדיונים נעשים בפיסבוק ולא פה בבלוג. עליך להפנות את האנשים שוב ושוב לבלוג ולהגיב להם פה. שיחות בבלוג מביאות לדיון פורה ואתה פשוט מתבזבז. הרבה מאד אנשים לא טורחים לקרוא כלל פיסבוק.

    אולי תעלה תחזית עתידית למה לדעתך עשוי ועלול להתחולל בסוריה ובמזרח התיכון כולו בעתיד הקרוב. עד כמה הרוסים יהיו מוכנים לעשות שרירים. האם הם יהיו מוכנים להתנגש פיזית עם האמריקאים בקרבות אויר. האמריקאים כבר הראו שאין להם כל קושי לחסל צבא שכירי חרב רוסי. האם האמריקאים יובילו להתנגשות מול האירנים ביחוד כשבצפון קוריאה הפלא ופלא טראמפ "ניצח" והמדיניות שלו נחלה הצלחה.
    האם המצרים מתכוננים למלחמה נגד אתיופיה שגוזלת מהם מים או נגד ישראל? כמות הצוללות הטילים איפסון נשק ותחמושת בסיני דרכי תובלה מינהרות תחת סואץ.חלקה של טורקיה במערכה כוללת? מעורבות הצבאות הערבים בסוריה, הם מדברים על משלוח כוחות לשם.
    אם תכתוב פה ותעמוד על כך זה יהיה בלוג פורה ומשכיל

    השבמחק
  2. לאורי = בלתי אםשרי לחזות את העתיד במזה"ת. למעשה רוב האירועים הגדולים הפתיעו לחלוטין כולל "האביב הערבי" וכולל התפתחותו ותוצאותיו.אפשר בהכללה גזה לאמר שהוא ישאר האזור האלים בעולם, יסבול שנים מקשיי שיקום והתאמת הכלכלות למאה ה 21, נושא שבו ישראל מובילה בגדול ושיתן לה יתרון יחסי עוד לפחות שני עשורים. איננו יודעים מה יחליט טראמפ בנושא הגרעין האיראני, האם הרפורמטור הגדול, מוחמד בן סלמן הסעודי ישרוד את העשור קרוב והאם איראן תזרוד במתכונתה (לדעתי לא) עוד עשור. רוסיה שוקעת בקשיים כלכליים קשים ומגלה לאט לאט שאין לה מה להרוויח מההרפתקאה הסורית - איך תנתק מגע בלי לאבד יוקרה רק אללה יודע וכו'... - תודה על המחמאות וההערכה אבל קטונתי בתשובות וניכשלתי בהפצת הבלוג שלי !

    השבמחק
  3. נו אתה חוזה פה ממש דברים מענינים, שאירן תתקשה לשרוד בצתכונתה - זה אומר שהצעדים של ביבי וטראמפ נכונים ומביאים פירות. שרוסיה תאסוף שברים מסוריה ולא תכנס לאפגניסטן חדשה. אלו תחזיות אופטימיות שמבטיחות טוב ליהודים.

    השבמחק
  4. לרננה - תודה על תגובתך - זה לא רק טראמפ או ביבי, איראן זו מדינה מרובת מיעוטים, האיראנים עצמם הם לא הרוב למרות שהם הקבוצה הגדולה והמגובשת. ככל שלארנים יש יותר עימותים יש מאמץ חיצוני להתסיס באיראן ערבים סונים, כורדים, אזארים (ממוצא טורקי) - יש משבר דמוגרפי וילודה שלא מספיקה לשימור האוכלוסיה. כמו בריה"מ בשעתו היא זקוה נואשות לסתם לפתיחות, לתיירות, לשיתוף מדעי וכו . רוסיה נאלצה למרות המלחמה בסוריה לקצץ את תקציב המבא ב 20% ל 2018 בגלל הסנקציות על כיבוש קרים - לדברים האלה יש השפעה תהליכית מחלחלת - מדובר בחתכי זמן של חמש שנים/עשור - לא מחר בבוקר - באפגניסטן לקח להם עשור בדיוק - בנתיים הם עוד לא 3 שנים בסוריה וכבר מבינים שבמזה"ת אין סוף והתחלה רק מלחמה בלתי פוסקת שמשנה כל הזמן צורה ומשולבת בהודנות - לגבי ביבי עצממו הוא כרגע המנהיג היחיד בעולם שיש לו יחסים טובים, קרובים ואפילו אינטימיים גם עם פוטין וגם עם טראמפ וזה נותן לו ולישראל כוח עצום בתהליכים של המזה"ת !

    השבמחק
  5. בעיתונות מדובר על כך שהשבוע הוא שבוע רגיש ביטחונית, שהאירנים צריכים להגיב להציל את כבודם.
    ****
    התוכנית האיראנית לנקמה: מערכת הביטחון אישרה לפרסם היום (ראשון) כי על פי מידע מודיעיני שהתקבל בישראל האיראנים מתכננים מתקפת טילים מסוריה. ההערכה היא שמדובר במטרה צבאית של צה"ל בצפון כדי לנקום על רצף התקיפות המיוחסות לישראל בסוריה.
    ****
    מדהים עד כמה שהעתונות הישראלית והעולמית שקטה ומתעלמת מהנושא. האם ישראל תגיב במכה מרתיעה על אדמת אירן? מאחר ומערך טילי ההגנה של כל מדינה יכול לעצור התקפה מצומצמת המדינה שתתקוף ראשונה בכל הכלים שברשותה תשיג השיג ראשוני משמעותי. אפילו הצוללות הישראליות למכה שניה חסרות ערך היות והן לא יכולות לירות יותר מטיל או שניים וכאלו ניתן לעצור. כל צד בונה על כך שהצד השני לא יעז להכנס למלחמה כוללת. אלא שהאירנים יכולים להגיב מסוריה ולבנון ואנחנו צריכים לירות במישרין במלוא הכוח על אירן אחרת היא לא תפגע כלל מההתשה שלנו על ידי חיזבלה.

    השבמחק
  6. ליאיר - תודה על תגובתך - ישראל הגדירה קו אדום בסוריה ולבנון והתכתשות, אם תהיה, תהיה בעיקר בסוריה - לכן ביבי גם נוסע לפוטין להגידר כללי משחק - מליציות שיעיות שנועדו להות בשרהתותחים על הקרקע ליצוב שילטונו של אסאד - ישראל לא בתמונה !! נשק שובר שיוויול, מערך שמשמ בפועל או מיועד למאבק בישראל ישראל נחושה לבלום ולהשמיד. העיקרון אין לנו דבר נגד בשאר אסאד בשלטון אבל הוא יאבד אותו אם שילטונ יאפשר לאיראן לפעול דרכה, גם באמצעות מליציות, נגד ישראל. כרגע תקיפה פיזית באיראן לא ניראית באופק כי המשימה גדולה, כבדה לכתפינו ורבת סיכונים כשהיתרון לצידם . בסוריה המצב הפוך - לנו נוח ליפעול, שליטתנו המודיעינית טובה מאד והואירנים פגיעים מאד !

    השבמחק
  7. זאת אומרת שהאירנים יוכלו לפגוע בנו קשות, כולל אלפי הרוגים אזרחים, כולל פגיעה בתשתיות צבאיות, דרך השליח שלהם בלבנון וסוריה ואנחנו נוכל להגיב רק נגד השליח? לא ממש איכפת לאירנים להעלות את החיזבלה והסורים קורבן. זה לא יפגע בכלכלה האירנית ודעת הקהל שלהם לא תתנגד היות ולא חילים אירנים מתים והאזרחים לא סובלים כלל בבית. הם יוכלו לפגוע בצבא שלנו בעזרת טילים מדויקים ובכלכלה שלנו ואנחנו, לדבריך, נאכל קש בשקט. נראה שאין לנו את הכלים לשבור את הכלים במשחק הזה שהאירנים משחקים

    השבמחק
  8. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  9. המהלך של טראמפ מייצר לו רק יתרונות. העובדה שהאירופים לא הצטרפו אליו מעמידה את אירן במצב של אוי לי מיצרי ואוי לי מיוצרי. אם יקיימו את ההסכם יחטפו סנקציות בלי לקדם את החימוש הגרעיני שלהם ואם יסוגו ממנו יסתכסכו עם האירופים, הרוסים והסינים. די בסנקציות האמריקאיות כדי להבריח מאירן את כל החברות האירופיות ורוב החברות הסיניות. גם פוטין לא ימהר לתחוב אצבע לעיין של טראמפ. המהלך של טראמפ גם מחזק אותו מול הצפון קוריאנים שמבינים שלא מדובר בפרייר כמו קלינטון ואובמה.
    ישראל קיבלה אור ירוק להיכנס באירנים בסוריה תוך שהאיום האמריקאי מפחית מאד את אופציות התגובה שלהם. בנוסף קיבל ביבי מטראמפ קופון לפני הנסיעה שלו לפוטין שיאפשר לו לוודא שפוטין ישב על הגדר כשהאירנים חוטפים.
    היידה ביבי…

    השבמחק
  10. הדברים שכתבת פה לגבי ההסכמים המשולשים קיבלו משנה תוקף לאור ארועי השבוע החולף. הרוסים לא התערבו כלל ולא העירו בנושא. כנראה שהם לא מעונינים באירנים בסביבה ולא מפריע להם שההגנה הסורית נפגעת. האירנים נופלים בשלב זה בין הכסאות, הם לא יפתחו במערכה כבדה נגד ישראל כל זמן שאירופה משתפת אתם פעולה.
    מה שמאכזב זה חוסר האמינות של הצד הישראלי, מדובר על 50 תקיפות? אבל רק 28 מטוסים השתתפו. במה הם פגעו לא ברור, מגזימים מאד בתאור. קשה להאמין שנגרם נזק רב לסורים ואירנים וכבר בעבר הסתבר שכשההפצצות מחמיצות עדיין דובר צהל טוען להשגים. אם מצבורי הטילים תת קרקעים, לא קל יהיה לאתר אותם עם תצלומי לוינים. התרוץ שצהל השתמש כדי לתקוף קלוש, 20 טילים נורו לכיוון ישראל אף לא אחד הגיע, נשמע כאילו השתמשו בירי של הצבא הסורים על מורדים כתרוץ לתקוף.
    אין כבר שום אמון בחדשות שאנחנו משדרים. נשמע שהכל פוליטי


    המצגת שערך ראש הממשלה ביום שני 30/04/2018 בערב בה חשף מבצע של המוסד שהעביר לישראל את ארכיב הגרעין של איראן ושזכה תגובה מהירה של נשיא ארה"ב "מוכיח שצדקתי", הכל ביחד מבסס הערכה מוצקה שהתקיפה לא רק הייתה באישור ארה"ב או בידיעתה אלא תוכננה ותוזמנה כחלק מהמהלך של טראמפ וצרכיו המדיניים, שיש שילוב ידיים מלא בין ישראל לארה"ב (ובמידה מה גם סעודיה) ושישראל לא הייתה מסלימה את התגרותה ברוסיה ללא גיבוי מדיני מלא של ארה"ב.

    השבמחק
  11. לפי כל הסימנים ישראל אינה מאתגרת את רוסיה אלא מתואמת איתה. עיין ערך הביקור של נתניהו במוסקבה, הכבוד העליון שקיבל יום אחרי תקיפה ויום לפני תקיפה. אירן היא מתחרה של רוסיה על השליטה בסוריה, ישראל מרסנת אותה

    השבמחק
  12. בינתיים האירנים התגלו כאריב של נייר. גם חיזבלה גם סוריה גם אירן, כולם חוששים שארה"ב ואפילו אירופה יאשרו ויסייעו למחיקה שלהם אם הן יעזו להגיב. כל התקיפות של ישראל הן תקיפות הגנה מובהקות

    השבמחק
  13. מה קרה התיאשת? חודש בלי הערכת מצב? אתה בטח שקוע בגמר הכדורסל ב נבא

    השבמחק