יום ראשון, 29 באפריל 2018

סמוך על "סמוך"

בעקבות אסון השיטפון בנחל צפית והאובדן הטראגי  של 10 נערות באביב חייהן, בשיא תקוותיהן, עולה לשולחן הדיונים מחדש, לשלילה, ה"סמוך" הישראלי המפורסם שכביכול בגללו אירע האסון.  כרגע אין שום הוכחה של"סמוך" היה חלק באסון - כלומר להנחה של המחליטים שגם אם יהיה שטפון "נסתדר", נאלתר משהו ולא יקרה כלום. סביר יותר שהמחליטים לא הימרו על אלתור היה והמצב יסתבך אלא טעו בהערכת המצב ששטפון  צפוי  כאפשרות סבירה בטיול. כך או כך ההחלטה הייתה הזויה רק שכרגע איננו יודעים מה היה בראש המחליטים למרות כל ההאשמות שבאירוע אשם ה"סמוך" הישראלי המפורסם. 

בכל אירוע מורכב וקשה בשטח, יהיה זה אירוע ביטחוני, תאונה קשה או אסון,  המעורבים הראשונים לא יהיו מקבלי ההחלטות, קובעי הנהלים או האחראים הפוליטיים אלא אנשי השטח. כמעט בכל האירועים המורכבים  תידרש איזו מידה של אלתור, לעתים קרובות מידהרבה. היכולת לאלתר ולקחת אחריות במצבים מורכבים בניגוד גמור לתסמונת "הראש הקטן", תסמונת שעיקרה שהאיש בשטח מעביר את האחריות למחליטים מאליו ולא מוכן לקחתה על עצמו , קובעת הרבה פעמים גורלות של חיים ומוות. הדילמה בין ה"סמוך" ל"ראש הקטן" מעסיקה את כל הארגונים הגדולים בעולם שצריכים תכנון, למידה והתארגנות לבאות אבל גם יצירתיות ואחריות של הדרג המבצע בשטח

אני בדעה שללא ה"סמוך", שעיקרו נטילת האחריות על ידי הדרגים הפועלים בשטח וביטחון ביכולתם "להסתדר", קרי להתגבר ולפתור את הבעיה, ישראל לא הייתה צולחת את מלחמת העצמאות של 1948 ומשלמת מחיר יקר הרבה יותר במלחמת יוה"כ ב 1973 שבה, למרות התרגולות, הפקודות והנהלים מי שהציל את עם ישראל היה האיש הפשוט שלא ברח מהאתגר, לא חיפש כיסוי בפקודות, לקח אחריות על עצמו ומטפורית נתן לעם ישראל "לסמוך" עליו.  מלחמת יוה"כ היא הוכחה שבכל מעשה אנושי יש גם טעויות אלא שבכל שיטה מוקד הטעויות הוא אחר. ה"סמוך" הישראלי הוא המנוע העיקרי בהצלחה האדירה של מדינת ישראל בכל התחומים ולהיותנו  האומה המחדשת והיצירתית המובילה בעולם ביחס לגודלה, כלכלתה ומספר תושביה . 

המלחמה כמו כלל העיסוק בעתיד, הוא "ממלכת אי הודאות", התכנונים והנהלים המקדימים המורכבים ביותר תלויים, בשלב הביצוע,כמעט תמיד גם ביכולת האלתור וזיהוי נכון של המצב.  

אין מהכתוב לעיל לגרוע מחשיבות הארגון, הלמידה הארגונית, קביעת הנהלים, הכשרת האנשים ככל הניתן למשימות הצפויות להן. אבל במתח שבין "הראש הקטן" לבין ה"סמוך" אפשר לקבוע בראיה רחבה שחברה שלא מעודדת את האחריות האישית, היוזמה,  היצירתיות וכושר האלתור לא מונעת מעצמה אסונות אלא שבמקום לנבוע מאחריות אישית ופזיזות הם נובעים מהססנות ו"כיסוי תחת" 

עלינו להיזהר שלא לשפוך את היצירתיות, הוזמה, האלתור והאחריות, המתכנסים למילה "סמוך" יחד עם המים בבואנו להפיק לקחים מאסון השיטפון בייחוד שבכלל לא ברורו של"סמוך" יש בו חלק !

2 תגובות:

  1. אתה לוקח סיכון גדול כשאתה מציע לחכות מעט לפני שמתחילים להטיל האשמות. את ראש המכינה סגן אלןף במיל ישר הכניסו למעצר למספר ימים כמו פושע שיזם פשע. דעת הקהל אומרת שיש להאשים אותו ברצח ויותר מזה. לא כל כך ברור לי למה הוא צריך להענש ולהעצר, האם יש חשש שהוא ימלט מהארץ?

    השבמחק
  2. לאורי שלומת - לא הצעתי לחכות במעצרו או חקירתו של מנהל המכינה אלא טענתי שאיננו יודעים האם ל"סמוך" היה חלק באסון. האם המנהל בדק התייעץ שאל גורמים מיקצועיים, אולי לא מתאימים, וקיבל החלטה שגויה כי היה בטוח שלא יהיה שיטפון או שידע שיש חשש אמיתי לשיטפון אבל היה בטוח שאם השטפון יגיע התמידים והסגל ידעו איך לצאת מזה "הזמוך" הישראלי !

    השבמחק