יום שבת, 11 בנובמבר 2017

מתי נוכל לשמוח ?

המלחמות והמשברים במזרח התיכון רחוקים מסיום - הכלכלה האזורית בכללה בהתרסקות, האוכלוסייה המשכילה והיצרנית בורחת וחלקים גדולים ממנו חרבים . מליציות שונות מסתובבות בשטח, כל מליציה עם נותני חסותה והאינטרסים שלה. כמובן שבמצוקתם יש מדינות וישויות המבקשות את קירבתה של ישראל שהיא בראיה ארוכת טווח וכרגע הגורם היציב ביותר במזה"ת. רבים בינינו  לא מצטערים, ההפך, ממש שמחים שבמקום להתעסק בנו, להעצים את הסכסוך עם הפלשתינים כנגדנו - ערביי האזור עסוקים באינטנסיביות רבה בלהרוג אחד את השני !
אכן בטווח הקרוב יש לישראל רווח מדיני משמעותי מהעיסוק הערבי במלחמותיו ובצורך למצוא בני ברית יציבים ואמינים במלחמות על בסיס העיקרון "אויבו של אויבי הוא ידידי" - למשל כשמדינות כמו ערב הסעודית ואיחוד האמירויות שומרות את המונח "אויב" לאיראן ובמשתמע אנחנו בישראל יכולים להיות 'ידידים' שלהם.  

מצד שני המזרח התיכון הוא גם מכללה לבוגדנות למתקדמים. למדנו על בשרנו איך הפלנגות בלבנון שכנעו אותנו להלחם את מלחמתם בלבנון רק כדי להחליף נאמנות לצד הסורי כשהדברים השתבשו במעט.  הלאומיות הכורדית קרסה לפני חודש בגלל בוגדנות פנימית של פלג מתחרה. תורכיה הסונית  שהציבה עצמה כיריבה האולטימטיבית של בשאר אסאד הפכה בת ברית לרוסיה בייצוב שלטונו ומשת"פית של איראן השיעית נגד הערבים הסונים. הירדנים נטשו את האופוזיציה הסורית המתונה וכך ארה"ב שמימנה אותם וכעת הסגירה את סוריה לאיראן ולרוסים. ארה"ב עצמה הפקירה את הכורדים, שהיו חוד החנית במלחמה נגד דאע"ש בעיראק, את הסונים המתונים בסוריה ואת 'נאט"ו' הערבי', בראשות סעודיה שטראמפ כה התגאה בהקמתו רק במאי 2017 כאשר העימות הסעודי/קטארי/איראני התלהט.  רשימת הבגידות, הנטישות, התהפוכות וחילופי הנאמנויות רק בשנה האחרונה ובכלל באזור היא תמרור אזהרה מתמשך ליציבות האזורית וליכולת לבנות בריתות יציבות לאורך זמן .
לכן ברור שלמרות ההזדמנויות שנוצרו הכל נזיל וישראל יכולה לשמש כשעיר לעזאזל האזורי והדבק המתרץ כל משבר ותהפוכה מדינית אפשרית. כל עוד העריצות, הפלגנות השבטית, השנאה הדתית והעדתית והבחישה של מעצמות העולם נמשכת כל 'הידוק יחסים', נניח עם סעודיה, כתוב על קרח. היום זה כך וטוב שכך - מחר איננו יודעים מה פנים יהיו לסעודיה. האם מלך ירדן ישרוד, מה יעלה בראשה הקודח של ארה"ב - הכל זמני וטקטי.

רק כאשר המזרח התיכון יתחיל לעסוק בפיתוח כלכלי, למשל חזון 2030 של סעודיה ומיזם העתיד NEOM. כשמעמד האישה ישתפר משמעותית, משטר החמולות יפסיק להכתיב לחברה, כשמפלס ההקצנה הדתית ישקע לרמות נמוכות, כשתתפתח במדינות הערביות 'חברה אזרחית' חזקה, מערכת החינוך תרחיב ותעצים במונים את החינוך הטכנולוגי, תתפתח שכבה יצרנית ויזמית ערבית חזקה, יורחב חופש הדיבור ועוד - עד שכל זה יקרה אסטרטגית מצבנו לא ממש ישתנה, הכל נזיל וכמו שאמר משה דיין "היה  ונשמטה החרב מידנו ונכרתו חיינו" ! - במילים אחרות - מי שחיי בין הולנד לגרמניה, נניח לוכסמבורג, בטוחה פי מאה ממי שחיי במזה"ת בין שכנים בוגדניים, הפכפכים וחמושים אפילו שכרע הם חפצים ביקרו !

העת לשמוח תהיה כשהמזה"ת יפנה לשיקום ופיתוח, מדעים, טכנולוגיה והיי-טק, שתתפתח בו יצרנות שאינה פונקציה של נפט וחברות זרות, יורחבו זכויות האזרח וממשלים יוחלפו שלא דרך ירושה או מהפיכה כוחנית - אז מעמדנו כמדינה יהיה בטוח פי כמה וכמה. אני מאמין שאפילו ל"סכסוך" ימצא אז פתרון - תהיה העת לשמוח גם בישראל !

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה