יום רביעי, 4 בינואר 2017

פליק-פלאק ועוד מהפך !

אך לפני שבועיים ניראה כיבושה הסופי של חאלב בידי "הכוחות השיעים" הישג ענק לציר האיראני במלחמה האזורית הסונית-שיעית, הישג למשטר בשאר שביסס את הישרדותו , הישג לאיראן שמבססת בסיס חזק בסוריה, קרוב לישראל, ושלמעשה כמעט ויוצר רצף שליטה שיעי מאיראן עד לבנון וחופי הים התיכון. תורכיה, זו שלמעשה הזינה וקיימה את דאע"ש וניסתה להוביל את המחנה הסוני נראתה כנדחקת לפינה ומסתבכת גם עם דאע"ש וגם עם הלאומיות הכורדית המתחזקת .
הנה עברו שבועיים, לא היו יותר קרבות גדולים בסוריה ולמרות זאת התמונה שונה לגמרי. כיבוש חאלב, כך מסתבר, היה תוצאה של שיתוף פעולה חריג בין רוסיה לתורכיה שבו שיחקה תורכיה תפקיד בשכנוע הכוחות הסונים בחאלב להתרכז לאורך הגבול התורכי במובלעת אידליב בחסות תורכית .  ניראה, מהמציאות בשטח, שההבנה התורכית-רוסית הייתה מבוססת על כך שתורכיה תקבל יד חופשית בסוריה לפעול בראש ובראשונה נגד הכורדים, לבסס מרחב השפעה תורכי בצפון סוריה שישמש גם כחיץ ביטחוני נגד דאע"ש ובתמורה תורכיה תפעיל את השפעתה לא לאתגר, על ידי הכוחות הסונים את מרחב ההשפעה הרוסי מדמשק עד חאלב ועד האזור העלאווי מצפון ללבנון על חופי הים התיכון. מובלעת שכביכול נשלטת על ידי משטר בשאר ולמעשה, בשלט רחוק, על ידי רוסיה. ההסדר מבטיח את ביטחונם היחסי של הבסיסים הרוסיים על חוף הים התיכון והופך את כל השחקנים המקומיים בסוריה למריונטות של רוסיה או תורכיה.
ההסדר משקף הכרה רוסית שלמרות ההישג בחאלב המלחמה הדתית הסונית-שיעית לא תיפסק. שלכוחות השיעים, משטר בשאר והעלאווים, חיזבאללה מלבנון, משמרות המהפכה מאיראן, מיליציות שיעיות ממערב אפגניסטן ומעיראק, אין ביחד כוח להכריע את המערכה בלי מעורבות רוסית מתמדת בלחימה, מעורבות שיש לה גם מחיר מדיני אבל בעיקר מחיר כלכלי.  אם רוסיה הגיעה ליעדיה האסטרטגיים המשך הלחימה יכול בקלות להוביל אותה, בסופו של יום, למפלה נוסח אפגניסטן שנבעה מהתשה אין סופית. בלי הסדר עם כוחות סונים מתונים יחסית סוריה ועיראק ימשיכו לדמם והמלחמה תחזק את קיצוני דאע"ש ואל-קאעידה. אין שום סיכוי לאיחוד כוחות אזורי נגד דאע"ש ולייצוב אזורי עם חוד החנית על הקרקע של כוחות אסאד או ממשלת עיראק יהיו הכוחות השיעים נושאי דגל המלחמה הדתית . הפתרון המסתמן הוא בסילוק הכוחות השיעים מזירת המלחמה, קודם בסוריה ולבסוף לא יהיה מנוס מסילוקם גם מעיראק.
אם עד קרב חאלב הציר החזק במלחמה הסונית-שיעית הייתה הקואליציה הרוסית-איראנית שבה סיפקו  האיראנים בשר תותחים שיעי על הקרקע וחיל האוויר הרוסי את כוח האש, ההרס והשליטה באוויר. ציר שהביא להישגים וכיבושים צבאיים אבל לא יכל להביא לסיום המלחמה הסונית שיעית וליציבות במזה"ת. הרי אחרי קרב חאלב הציר החזק שמעצב את ההסדרים ומכתיב גם לשיעים את המציאות זה הציר הרוסי-תורכי. בתוך כשבועיים, אחרי שבעצם כולם בגדו בכולם יותר מפעם אחת, מוצאים את עצמם השיעים ככאלו שעשו את שלהם וכעת הם מטרד לכל הסדר. הדרישה של השותפות הרוסית-תורכית היא פינוי הכוחות השיעים כולם !! מאדמת סוריה, עיצוב המשטר על בסיס הבנות רוסיות-תורכיות, כשתורכיה מייצגת חלק מהעולם הסוני, כשההבנות כוללות גם דיון על עצם מעמדו של בשאר אסאד.  מסתבר שתבוסת חאלב נתנה למורדים הסורים הרבה יותר השפעה על עתידו של בשאר אסאד מאשר טרם נפילתה.

עוד שלש הערות :-הראשונה - האירנים לא אמרו את מילתם האחרונה: השניה- הנשיא המיועד טראמפ הבטיח לעשות "עיון מחדש" בהסכם הגרעין עם איראן והשינוי בסוריה מחזק את בסיס שיתוף הפעולה העתידי בין רוסיה לארה"ב כשרוסיה כבר לא מחויבת בעוצמה כזאת לאיראן. השלישית - לישראל יחסי עבודה טובים עם רוסיה, משתפרים עם תורכיה ומתחזקים עם ארה"ב והיא בהחלט המרוויחה הגדולה מסילוק השיעים מזירת המלחמה בסוריה ועיצוב הסדר שאיינו מבוסס על איראן+חיזבאללה אלא על תורכיה+רוסיה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה