יום רביעי, 7 בדצמבר 2016

יום עסל - יום בסל

הפלשתינים הגיעו בכל מדד למבוי סתום. א. - החברה הפלשתינית מפולגת בין שתי ישויות - החמאס בעזה והפת"ח/אש"ף ביו"ש. היכולת של הרשות הפלשתינית לייצג את כלל הפלשתינים ולהתחייב בשמם היא פיקציה.

ב. - למרות שהפלשתינים קיבלו את הסיוע הגדול לנפש בעולם החברה הפלשתינית שרויה במצוקה כלכלית קשה. הכסף הרב נעלם כמעט כולו בכיסם של מקורבים לצלחת. משטר המונופולים ברשות הפלשתינית שמשעבד כל ענף כלכלי למונופול של בכיר ברשות הפך אותה ל'מאפיה' מאורגנת.

ג. -  היקף הסיוע הכספי לרשות נמצא בסכנה. התפרקות העולם הערבי, השחיתות הפלשתינית והקשרים לטרור, המרדף המשפטי  שמנהלים ישראלים אזרחי ארה"ב נגד הרשות הפלשתינית כמממנת טרור והלחץ הגובר של הימין באירופה צימצמו מאד את הסיוע הערבי והמערבי לרשות. בעוד שהחרם על ישראל - ה BDS - גרם חישראל נזק שולי וזניח לכל היותר.  היום הרשות תלויה, יותר מאי פעם, בסיוע ישראלי.  

ד. - הדמוגרפיה הפלשתינית, פעם נשק יום הדין במאבק בישראל, נמצאת בקריסה מהירה כמו בכל המזה"ת והעולם ערבי והוא ירד ל 2.76 לידות לאשה בשנת 2015 לעומת 3.13 ליהודים וערבים בישראל. בנוסף בישראל יש מאזן הגירה חיובי בעוד ברשות הפלשתינית ההגירה כולה שלילית, כדי 0.9% בשנה- מאז 2011.

ה.- הפזורה הפלשתינית - הפליטים, עילת הסרוב הפלשתיני להכיר בישראל כ"יהודית", נושאי"זכות השיבה", כמעט ונעלמו מתודעת העולם. הם חלק מזרם הפליטים שבורח מהאזור, מבעיה מרכזית הפכו הפלשתינים לחלק מזערי מבעית הפליטות הערבית העצומה במזה"ת ובכלל.

ו. - נשק הנפט, החמצן של הסכסוך והסיבה היחידה למיקומו בראש סדר היום העולמי, היה תוצר תלות כלכלות המערב בנפט ערבי. כיום תלויים המדינות הערביות הדועכות במכירתו של הנפט, במחיר ריצפה,  לעולם הרבה יותר משהמערב נזקק לו. משק האנרגיה העולמי נמצא בקריסה ואיתו "נשק הנפט" .

ז. - המוסדות העולמיים, בתי הדין הבינ"ל, האו"ם ובראשם מועצת הביטחון, נמצאים במדרון הרלבנטיות שכן אינם מסוגלים יותר לספק כלי להתמודדות עם בעיות העולם המתעצמות ותרומתן העיקרית מאז פרוץ "האביב הערבי" בתחילת 2011 היא בשיתוק הדיפלומטיה העולמית.  כנ"ל העיסוק ב"סכסוך" שנידחק הצידה מכובד משקלן של הבעיות החדשות.

ח. "הסיכסוך" שהיו פעם מקור לגיטמציה למשטרים הערביים וה"שעיר לעזאזל" לכל חולייו של העולם הערבי  הפכו לנטל על אותם חברות ומדינות שעדיין שורדות, רוצות להשתקם ולהתחדש וזקוקות לישראל כבסיס ומודל להתחדשות. הקולות העולים מהעולם הערבי בזכות ישראל כמקור לחיקוי, משטרה הדמוקרטי, כלכלתה המפותחת וחדשנותה הולכים ומתעצמים מיום ליום. מדינות ערב כבר לא מוכנות לשעבד את עצמן לסוגיה הפלשתינית, הן מעוניינות  היום הרבה יותר ביחסים עם ישראל מאשר בסוגיה הפלשתינית לה הם עדיין משלמים מס שפתיים - מכל המכות לאבו מאזן  "הלגיטמציה הכלל ערבית" המתפוגגת היא המכה הקשה ביותר.  

ט. מאבק הירושה על ההנהגה ועל הברז הכספי והשחיתות נפתח ומתעצם - תהיה אחריתו אשר תהיה ברור מאד שהמאבק אינו מבטיח טובות לחברה הפלשתינית - עוד אלימות, חמושים וביריונים ברחובות וסיבה נוספת לברוח בטרם יהיה מאוחר.

בכל מדד אפשרי - אחדות לאומית, יציבות פוליטית, מוסדות לאומיים, פיתוח כלכלי, שיתוף ותמיכה בינ"ל ואופק מדיני החברה והרשות הפלשתינית נמצאות בהתרסקות מהירה - מרחק שנות אור  מרגע השיא בלאומיות הפלשתינית - קיץ 2000.

אפשר להגיד שהסירוב המוחלט, מאז הצהרת בלפור, לכל הסדר פוליטי שיש בו איזה הכרה בריבונות יהודית בארץ ישראל - מוגבלת ומצומצמת בשטח ככל שתהיה, מתוך תיקווה שהתנאים הפוליטיים, בסופו של יום, יכריעו את הישות היהודית מבלי שיצטרכו לוותר על המהות מבחינתם, מיצתה את זמנה והתנאים השתנו קיצונית לרעתם - יום עסל ויום בסל ויום הבסל הגיע וישאר כאן עוד כמה עשרות שנים.


לעומתם אסתפק שישראל עברה את רוב מדינות אירופה בתל"ג לנפש,  מעל 38,100$ בשנה, היא נמצאת בעשירון העליון של האומות בכל המדדים, בצמרת הטכנולוגיה והחדשנות העולמית  כפי שכתב השבועון הבריטי היוקרתי "אקונומיסט" בסקירה השנתית שלו שהתפרסמה ב  03/12/2016 -  "קואליציה יציבה...כלכלה בעלייה מתמדת, תקציב דו-שנתי, יחסים פורחים עם אפריקה ואסיה, קשרים טובים עם רוסיה כולל בנושא הסורי, עלייה בחתימת העסקאות עם סין. שיתוף פעולה עם ירדן, מצרים ומדינות המפרץ נגד ארגון דאע"ש ואיראן, הסכם הפיוס עם טורקיה, גל הטרור הפלסטיני נחלש, הקפאת המו"מ עם הפלסטינים, ניצחונו של טראמפ וההקלה הצפויה בבנייה בהתיישבות".  מי יכל לחלום את המציאות הזו אך לפני עשור ?

5 תגובות:

  1. בזמנו של חוסיין כמדומני היה גידול אוכלוסין שלילי בגדה, בכוונה תחילה. חוסיין לא נתן לא אוניברסיטאות, לא מים ולא חשמל ולא עתיד, בניגוד לשמעון פרס. השאלה היא איך ישראל תצפה ותקדם את העתיד לתועלתה שלה. האם אנחנו מוכנים לגלי מחבלים אם הרשות תתמוטט? האם יש סכוי להציע לטראמפ ללחוץ על הקמת מדינה פלסטינית או ישובם כאזרחים בעירק או במצריים תמורת סיוע כלכלי? מה יקרה אם וכאשר אסד יחזק את שילטונו והחיזבלה יחזור מנוסה ורעב ללבנון ויחפש סיבה לקיומו? המצב יכול להתהפך מהר מאד אם לא נאחז את השור בקרניו

    השבמחק
  2. לאורי שלומות - את רוב הדברים אי אפשר לחזו ולהעריך. יש כמה דברים בתוך הבלגן שקצת יותר ברורים - אסאד המנצח יחד עם החיזבאללה לא יוכלו לנוח על זרי דפנה לרגע בתוך רוב סוני ענק, מובס ושואף נקמה. במידה רבה הם יקלעו למצב של ישראל - מנודים ומוחרמים במרחב, נמצאים תחת טרור סוני עולה ויורד, במוצוקה כלכלית קשה שבו כל חולשה תנוצל מיד נגדם - העיסוק עם ישראל הוא מבחינתם סרח עודף מיותר ומסוכן מאין כמותו - הם, סוריה וחיזבאללה, ניכנסים למוד ארוך של השרדות . טראמפ פרס לפני כמה ימים את מנשתו הביטחונית מדינית - א. אמריקה קודם, ב. מלחמת חורמה בטרור הג'יהאדיסטי ודאע"ש בראשם, ג. לא להתערב בסכסוכים ומחלוקות אזוריות אלא בהתניה שיש לכך קשר מובהק לביטחון הלאומי של ארה"ב. לדעתי כל מה שהוא ירצה, בהקשר שלנו, זה שקט מהגיזרה הפלשתינית. אחרון חביב - הירידה בילודה וההגירה החוצה דיללו מאד את שורות הנוער המתוסכל - לכן לא רואים יותר בגדה הפגנות ענק של נוער פלשתיני שמתעמת עם מחסומי צה"ל, למשל, או נגד אבו מאזן. זה כל מה שאני יכול להעריך בערבון מוגבל מאד !!

    השבמחק
  3. אסד יהיו חובות לאירן, להיות הפרוקסי שלו במלחמה עם ישראל.

    דני עדיין האתר שלך מבקש מאנשים שרוצים להשאיר תגובות דרישות מוגזמות:
    "כתבתי תגובה בבלוג של רשף והיא לא נקלטה היות ודורשים ממני שם אתר מארח או כתובת אתר מארח אין לי חייה כזאת..."
    תמצא דרך לבטל את זה.

    השבמחק
    תשובות
    1. הדברים שאתה אומר פה, ישראל נמצאת במצב שלא היתה יכולה לדמיין לעצמה שאפשרי מתעלמים מכך שי שעוד מדינה שנמצאת במצב זהה, אירן.
      אירן שלפני כ 15 שנים האמריקאים אימו על כוחה הצבאי בעליונות טכנולוגית, פגעו קשה בכלכלה שלה בעזרת חרם כלכלי מערבי, שכשלה במלחמה נגד עירק והשילטון שלה רק רצה לשרוד, פתאום היא חזקה מערב הסעודית בעלת הברית לשעבר של ארה"ב שבמצב כלכלי גרוע ועתיד לא מבטיח, מפעילה ומסייעת למורדים בתימן נגד סעודיה, מפעילה כוחות צבאיים בעירק, בת ברית לרוסיה ובעלת כוח שליטה רב על סוריה ולבנון. החלום לאימפריה שיעית שהיה בדיחה פתאום נראה די מציאותי עבורם.

      מחק
  4. אכן גם איראן נמצאת במצב מצויין, דווקא העליונות שלה בכל כך הרבה תחומים מקרבת את הסוניות לישראל - מה שאני מכנה "ברית היציבות", מצרים, סעודיה, המפרציות וירדן. זאת גם אחת הסיבות שארדואן ירד מהעץ, אישרר למעשה א חוקיות המצור הימי על עזה ומנסה להתקרב לישראל, זה לא רק הגז זה גם הניסיון לחדש את השותפות הצבאית/אכנולוגית עם ישראל (סיכוי מועט להגיע לרמת האינטימיות שלפני ה"מרמרה" (95/2010) . לכן דווקא איראן חזקה מובילה להתקרבות ישראלית ערבית ועלולה/עשויה להפוך את הפלשתינים לאפיזודה היסטורית במיקרה הטוב ולונושא שולי במיקרה הרע .

    השבמחק