יום שלישי, 13 בדצמבר 2016

זה כבר כאן !

יש מומחים רבים שמשתדלים להגדיר את התקופה, זו שהחלה בפיגוע התאומים ב 09/11/2001 והתעצמה במוניפ מאז בחירת אבאמה לנשיא וכניסתו לתפקיד ב 21/01/2009, כעידן של שינויים מופלגים בחברה, בפוליטיקה ובכלכלה העולמית, שווה בעוצמתו לעידן המהפכות הקומוניסטיות של ראשית המאה הקודמת, לעידן המהפכה התעשייתית שהחל לפני 180 שנה. העידן המהפכני של ימינו שמתאפיין, כמו כל עידן מהפכני, בשפיכות דמים ואכזריות, נדידת עמים גדולה ושינוי התשתית הכלכלית - במיקרה שלנו התרסקות משק הנפט והמעבר לתעשיית מיידע ותקשורת . השאלה היא כמה זמן יקח לפוליטיקאים ולמנהיגים להבין א. שהמציאות הבסיסית השתנתה - ב. מה המציאות החדשה וג. - לאן זה מוביל .

במיקרה של ישראל  השינוי בפרדיגמה העולמית למעשה כבר כאן -  ב 04/12/2016 פירסם השבועות הבריטי הכלכלי רב היוקרה 'אקונומיסט', שנתוניו משמשים את כל העולם, סקירה שנתית על ישראל וכך נכתב - "מדינת ישראל נמצאת בתקופה הטובה ביותר שלה בעקבות מהלכיו המדהימים של ראש הממשלה, היחסים הפורחים עם ארצות אפריקה ואסיה, הקשר הטוב עם רוסיה כולל הנושא הסורי, עלייה בחתימת העסקאות עם סין, שיתוף פעולה עם ירדן, מצרים ומדינות המפרץ נגד ארגון דאע"ש ואיראן, הסכם הפיוס עם טורקיה, גל הטרור הפלסטיני הנחלש, הקפאת המו"מ עם הפלסטינים . בחירתו של טראמפ וההקלה הצפויה בבנייה בהתיישבות. בנימין נתניהו נמצא בעמדת פיקוד....".  עוד הוסיף העיתון שהלהט האירופי לעסוק בסוגיה הפלשתינית דועך ככל שהמזה"ת שופך את עצמו לאירופה.

תומס פרידמן מהניו יורק טיימס.  העיתונאי והעיתון שימשו למעשה כשופרם של הנשיא אובאמה, שיקפו את דעתו בנושאים בהם הנשיא לא יכול להתבטא בפומבי, היו מרכיב מרכזי ב "תיבת התהודה" התקשורתית ששיווקה את הסכם הגרעין עם איראן. תומס פרידמן עצמו פירסם עשרות מאמרים בגנות ממשלת ישראל ובנימין נתניהו - המפורסם בהם "נהג שיכור בירושלים" מ 06/04/2010 שבו האשים את ביבי שהוא מוביל את ישראל לאבדון, מרסק את יחסיה עם ארה"ב והופך את ישראל למדינה דו לאומית וכי הוא - בנימין נתניהו - הוא איש האתמול בעוד הנשיא ברק אובאמה הוא איש החזון והמחר שמבין, יותר טוב מביבי, מה טוב לישראל.  

ביום ראשון האחרון, 11/12/2016 בערוץ 2 שודר ראיון של דנה וייס עם תומאס פרידמן בראיון שכולו חייכנות הדדית ואין בו ולו שאלה קשה אחת . בראיון אמר תומס פרידמן כך - "ישראל לעולם לא הייתה יותר ברשות עצמה בכל תקופת חיי בלי לנטוש דבר, אני מתכוןן שבמונחים של היחסים עם ארה"ב הם מעולם לא היו כל כך אמיצים", "אם ישראל הייתה מניה בבורסה הייתי קונה אותה" והוסיף ש"הבעיה של ישראל הם לא הפלשתינים אלא המוני הרעבים ממערב אפריקה ועד הודו שאף גדר אינה גבוהה מדי לעצור אותם" .  הראיון היה מרתק אבל עמד בהיפוך גמור למה שתומאס פרידמן אמר עד ממש לאחרונה על ישראל ועל ביבי. למעשה אישר פרידמו שישראל צלחה את אובאמה חזקה, בעלת עוצמה וכושר תימרון יותר מאי פעם - התבקשה השאלה "אז מי היה יותר שיכור ביבי או אובאמה ?"

עוד תומס פרידמן יוצא באה תרזה מיי - ראש ממשלת בריטניה שעל אף שהתנגדה לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי מובילה כעת את מהלך הפרישה בנחישות מרשימה ובתמיכה ציבורית הולכת וגוברת -  אתמול, יום שני ב 12/12/2016, בנאום בפני אגודת ידידי ישראל בבריטני, שם הופיעה עם 1/3 מכלל חברי הפרלמנט , כ 250 במספר, אמרה כך - "הצהרת בלפור היא אחד המכתבים החשובים ביותר בהיסטוריה" בהשיבה ישירות לאבו מאזן שאיים לתבוע את בריטניה על הצהרת בלפור - עוד הצהירה על תמיכתה הבלתי מסויגת בישראל, על התנגדותה הנחרצת לתנועת החרם ועל מאבקה באנטישמיות ובהכחשת השואה. היא קינחה בהבטחה "אומר זאת באופן ברור: כספי משלם המסים הבריטי לא יועברו כתשלומים לטרוריסטים ולבני משפחותיהם".  

אפשר להגיד כבר בברור שני דברים - הראשון -  במבט לאחרו ישראל צלחה בהצלחה יוצאת דופן את המשבר הכלכלי של 2008 ואת ממשל אובאמה - אסוני לעולם, אסוני מאד למזרח התיכון, אסוני לאירופה ובסוף גם בעיה קשה לישראל - בעיה שלא הפכה לאסון. הדבר השני  - שהמהפך התודעתי של העולם ביחס לישראל כבר כאן - התובנה שישראל אינה מקור לבעות של המזה"ת אלא דווקא מקור ליציבות וחלק משמעותי מהפיתרון - התובנה הזו כבר כאן - בוקר טוב ישראל .


ל .

4 תגובות:

  1. "נתניהו איש האתמול ואובמה איש המחר" תומס פרידמן, 6.4.2010. טיפשות בראי הזמן היא לפעמים תענוג אמיתי. בעיקר כשמדובר באוטואנטישמי המוגדר על ידי הכתבלבים בתשקורת כ"בכיר העיתונאים בעולם".

    השבמחק
  2. אפשר לומר בציניות בדיעבד שהתנהלותו של אובמה במזרח התיכון סיעה למציאות טובה יותר עבור ישראל,אובמה היה נשיא טוב ליהודים. באותו ראי ניתן לחשוש שהחיבוק של טראמפ עלול להיות חיבוק דב.
    האם באמת המהפך התודעתי של העולם ביחס לישראל כבר כאן? ראינו אצל המפלגה הדמוקרטית, בהובלת סאנדרס, עוינות לישראל, הצרפתים והגרמנים עוד לא השתכנעו שהאיסלם הוא אויב משותף ומה שהוא עושה לנו
    הוא רוצה לעשות להם והבריטים תמיד אהבו את הערבים יותר.
    אם שונאי נתניהו הזרים מודים שהוא קברניט מצויין מדוע אנחנו בבית לא מעכלים את זה ועדיין ממשיכים בפסטיבל השינאה נגדו?

    השבמחק
  3. לאורי שלום - השינאה הלא מידתית לביבי לא קשורה לאיזה ניתוח הגיוני שרובנו, בארץ ובעולם, לא עושים. היא קשורה, לדעתית, בהתחלפות האליטות, בהחלפת בני ישיבות ההסדר בקיבוצניקים באליטה של צה"ל, בחדירה של סממנים חזקים מהתרבות המיזרחית לישראליות הכללית. הכי בולט זה בתחום המוזיקה ובאנומליה של ישראל לעשות ילדים, החברה היחידה בעולם שגם עולה ברמת החיים וגם בשיעור הילודה - מן מיזוג קלאסי של מערב עם מזרח. ובצורך להיפרד מחלום ישן ששלום זה משהו אפשרי וישים במזה"ת - זה תפיסת חיים פסיכולוגית שנישענת על "אם צרפת וגרמניה הצליחו" או "אם הקתולים והפרוטסטנטים באירלנד הצליחו" אז למה לא אצלנו . לו העולם היה ממשיך בפרדיגמה של לפני אובאמה - בתמונת ראי יכול להיות שטראמפ, בחיבוק הדוב יגרום נזק רב בסופו של יום. אבל מי יכול לנחש היום איזה תהפוכות עוד יחולו, איזה השפעה תהיה לטראמפ על העולם, מה יהיה משקלו הפוליטי של העולם הערבי ו/או המוסלמי ... שפע של שאלות שכל תשובה היא בגדר ניחוש בלבד -

    השבמחק