יום חמישי, 29 בספטמבר 2016

הדעיכה הסעודית !

אתמול גדשה ארה"ב את סאת המרורים שהיא מאכילה את בת בריתה הראשונה והוותיקה ביותר באזור, מאז 1945 - ערב הסעודית (לא ישראל ) כאשר הקונגרס האמריקאי, בצעד חריג מאד ותקדימי, ביטל ווטו של הנשיא אובאמה על חוק שהתקבל בקונגרס המאפשר לתבוע את ערב הסעודית, כמדינה, על תמיכתה בפיגועי ה 9/11 לפני 15 שנה. חלק מהמפגעים קיבלו עזרה פיננסית בתקופת שהותם בארה"ב מבית המלוכה הסעודי דרך השגרירות בוושינגטון. רוב המפגעים עצמם היו סעודים והפיגוע השאיר משקע ביחסי ארה"ב וערב הסעודית. לזכות הסעודים יש לומר שהמודיעין הסעודי העביר אזהרה לא ממוקדת  לגבי חלק מהמפגעים שארה"ב לא העמיקה והתחקתה אחריה כפי שהתעלמה מאזהרות המודיעין הגרמני, הישראלי ועוד.
סעודיה כבר איימה למשוך את השקעותיה הענקיות בארה"ב, בסך מאות מיליארדים דולרים, אלא שאין לה, לפחות כרגע, היכן בדיוק להשקיע את הכסף באופן ריווחי שכן העולם, באופן כללי, מצוי במיתון כלכלי. אני מניח שסין, הודו ואינדונזיה אטרקטיביות לסעודים אבל בכל מיקרה סעודיה תפסיד רבות מהמהלך בצד נזק פוליטי חסר תקדים שכן ההצבעה בקונגרס שיקפה תיעוב של רוב החברה האמריקאית מערב הסעודית.
.  המכה הזו לסעודיה היא האחרונה והחמורה משרשרת אירועים שדירדרו את יחסי ארה"ב סעודיה לשפל. ראשית פיתוח טכנוטלוגית הפצלים בארה"ב שדירדרה את מחירי הנפט בעולם לכדי שליש ממחירם לפני 6 שנים בלבד לכדי $40 לחבית. הירידה בהכנסות כבר כפתה על ערב הסעודית להצטמצם בהוצאות ורק לפני שבוע היא הכריזה על "קיצוץ רוחבי" של 20% בשכר עובדי המדינה. סעודיה נהגה עשרות שנים לרכוש יציבות פוליטית בכסף והכסף אוזל, זו שאלה של זמן מתי המצוקה הכלכלית תחלחל ליציבות הפוליטית של הממלכה.
הסכם הגרעין עם איראן מלפני שנה נחשב אצל הסעודים כתקיעת סכין אמריקאית בגבם וכאבן פינה במדיניות האמריקאית להישען על איראן השיעית כגורם מייצב אזורי  במקום על ערב הסעודית, בת הברית הנאמנה מאז 1945. הסכם הפסקת האש בסוריה בין ארה"ב לרוסיה מלפני כשבועיים, שמאז קרס לחלוטין, נחשב בסעודיה (ובתורכיה) כהוכחה שארה"ב 'מכרה' את סוריה הסונית לשיעים בהנהגת איראן ובגיבוי רוסי כגורם שאמור לייצב ולנהל את המזה"ת.
המלחמה הסעודית נגד השיעים בתימן מקרטעת ולא זוכה לתמיכה מעשית מארה"ב. מאחר שכל החימוש של הצבא הסעודי מבוסס על טכנולוגיה אמריקאית אין לסעודים כמעט ברירה אלא להשאר תלויים בארה"ב שמבחינתם הפכה ליריב בוגדני.  לסעודים ברור כעת שגם הקשר הטכנולוגי הזה מועד לבעיות כי תביעות משפטיות בארה"ב נגד סעודיה, מלווית בתקשורת בולטת, רעשנית וביקורתית, תדרדר את מצבם בוושינגטון עוד יותר.

סעודיה שאיבדה את כוחה הכלכלי ואת השפעתה הפוליטית הבין לאומית, יחד עם כל העולם הערבי, נמצאת לכן במצוקה קשה. היא מנסה לקדם את פני הרעה באמצעות פרוייקט שאפתני של $3000 מיליארד (כן מיליארד) להסבת המשק הסעודי ממשק נפט ואנרגיה למשק מתועש ומבוסס מידע אך הכסף אוזל במהירות והחברה הסעודית צריכה לעבור שינויים כמעט בלתי אפשריים, מחברה שיבטית ומדירת נשים לחברה אידיבידואלית משתפת נשים.  הצעד השני שערב הסעודית נוקטת הוא רכישות נשק מאירופה ומקורות נוספים במקום מארה"ב. בכל מיקרה קרן השפע הסעודית מרוקנת בגלל מכירי הנפט, המלחמות במזה"ת ובעיקר בתימן, הגידול באוכלוסיה הסעודית והצורך הדחוף בשינויים ורפורמות. סעודיה, זו שאך לפני עשור כולם שיחרו לפיתחה מייחלים לנתח מהשפע הסעודי, שרכשה כוח פוליטי ותקשורת בכסף רב, שממימנה פעילות אנטי ישראלית, מוסלמית רדיקלית בעולם, באקדמיה ובארגונים הלא ממשלתיים (NGO) נמצאת כעת במצוקה כלכלית, בהתדרדרות מעמדה הפוליטי ובחזית המאבק הסוני-שיעי במזה"ת, לראשונה בתולדותיה סעודיה זקוקה, אפשר לומר באופן נואש, לכל תמיכה אפשרית וישראל יכולה לספק חלק משמעותי מהתמיכה הנידרשת כמובן במחיר מדיני ראוי. עבר זמנו של "נשק הנפט", אופ"ק, קרטל הנפט העולמי הפך לחסר משמעות וזמנו של הכסף הסעודי כמוציא ומביא העולמי הוא נחלת ההיסטוריה. סעודיה שוקעת אל בעיותיה .

4 תגובות:

  1. האם דבר כזה יכול לקרות ביחסי ישראל ארה"ב או שאנחנו מחוסנים בשל הנוצרים הרפובליקאים? באיזה שלב הדמוקרטים יקבלו את הקונגרס לידיהם ולאחרונה הדמוקרטים לא חובבי ישראל. להיות שמאלני כבר לא הולך טוב עם להיות ישראלי.
    האם התקרבות ישראלית עם סעודיה לא תזיק ליחסי ישראל ארה"ב?

    מדוע הקונגרס עושה טעות שכזו? הרי אי אפשר להאמין שלסעודיה יש אחריות, זה לחפש מתחת לאדמה תרוץ לריב אתה. הקונגרס מנסה לעשות דווקא לאובמה או שיש להם משהו אישי לסעודיה?

    שמונה שורות מהסוף באמצע מחירי הנפט

    השבמחק
    תשובות
    1. לרוב השאלות אין תשובות - העולם ידע מהפכים וגם אנחנו כשצרפת הפנתה לנו עורף ב 1967 תוך יום אחד !! לגבי העתיד אפשר לציין מגמות כלליות בלבד. א. החלטת הקונגרס, אסונית לדעתי, משקפת תיעוב גובר בארה"ב מהערבים, מהמזה"ת ומהאסלאם - את זה משקפת גם העליה של טראמפ. ב. בכל המערב הדמוקרטי יש נסיגה מערכים ליברליים לכיוון של ערכים לאומיים ובשוליים ליותר הבנה לישראל . ג. המלחמה הקרה חוזרת ומתעצמת. במרחב מפקיסטן עד מרוקו ישראל היא השותף האמין, היציב והעוצמתי ביותר של ארה"ב. ד. משקלו של "הסכסוך" במדיניות הבין גושית והבין לאומית דועך לנושא זניח ששווה לכל היותר מס שפתיים . ה. המזרח התיכון מתקרב להיות "שממה כלכלית" כשישראל הופכת, יחסית, ל"מעין כלכלי" ו ו. לארה"ב אין דבר נגד סעודיה ויחסים איתה - סעודיה פשוט כבר לא "בן מועדף" , הממשל, בכל מיקרה מנסה לשמור על יחסים "קורקטיים" ולא ניראה שיש לו משהו נגד יחסים של ישראל עם מצרים, סעודיה, ירדן או המיפרציות.

      מחק
    2. בית המשפט העליון ברשות הפלסטינית החליט היום (שני) לקיים את הבחירות המקומיות בגדה המערבית בלבד ולהותיר בתוקף את ההחלטה להקפיא את הבחירות ברצועת עזה.

      החלטת בית המשפט העליון על הקפאת הבחירות התקבלה לפני כחודש. זאת, בעקבות עתירתם של כמה עורכי דין פלסטינים והתביעה הפלסטינית בגדה נגד החלטת בתי משפט מקומיים של חמאס לפסול רשימות מטעם פתח שהתמודדו ברצועה. בנוסף קבלו העותרים על אי-הכללת מזרח ירושלים בבחירות, מה שלטענתם מהווה פגיעה מהותית בזכויותיהם של תושבי מזרח העיר הפלסטינים. עורכי הדין טענו אז כי ועדת הבחירות המרכזית הפלסטינית חייבת לפעול כדי לכלול את ירושלים בבחירות, גם אם ישראל תתנגד.

      מחק
  2. דני, כבר שני אנשים אמרו לי שהשאירו תגובות אצלך ונרשמו פעמיים וזה נעלם לתוך חור שחור. תבדוק אם יש לך שם מקום לאישור. חלק מהאתרים מחייבים פעם ראשונה אישור של בעל האתר
    שורה שמינית מהסוף מחירי יש שגיאת כתיב התפלק כ במקום ח

    השבמחק