יום חמישי, 15 בספטמבר 2016

ההסכם !!

בניגוד לכל רואי השחורות, הדוחקים את השעה ונושפים בעורפו של ראש הממשלה נחתם אתמול הסכם הסיוע עם ארה"ב בסך 38$ מיליארד לעשור. מספרית, לא ערכית, מדובר בסיוע הצבאי הגדול אי פעם שארה"ב העניקה למדינה כל שהיא בהיסטוריה.  מבחינת התל"ג האמריקאי, העומד השנה על כ 17,500$ מיליארד מדובר על סכום זניח ובלתי מורגש של 0.0002% מהתל"ג של ארה"ב ופחות, מבחינת ישראל מדובר על כ 1.1% מהתל"ג ופחות, תלוי בצמיחה בעשור הקרוב.
סך הכל ההסכם משמר וממשיך את המצב הקיים והשינוי הבולט ביותר הוא העתקה הדרגית של המשאבים, שכ 20% מתוכם היו מושקעים בארץ, להשקעה מלאה בתוך ארה"ב בלבד. נוכך ההתקדמות בכלכלה הישראלית והתחרות שהתעשיות הביטחוניות מציבות, לא פעם, לתעשיות המקבילות בארה"ב, מדובר בנושא שהוא משני. עוד מגביל ההסכם הנדיב את ישראל מלפנות לקונגרס ולבקש "אקסטרה", למשל לפיתוח המערכות נגד טילים ורקטות, כאשר ה"אקסטרה" כבר מוכלל מראש בהסכם. המשמעות העיקרית של השינוי היא שישראל כבר לא תוכל לפעול עצמאית מול ארה"ב בניגוד לדעת נשיאה, יתכן שבהשפעת היחסים העכורים סביב הסכם הגרעין אם איראן בין נתניהו לאובאמה, ותלותה ברשות המבצעת ובנשיא תגבר.  
ההסכם הוא גם הצהרה מדינית תקיפה ומעשית באשר לקשר המתמשך בין ישראל לארה"ב בעידן שארה"ב מפנה עורף לכל !! בני בריתה האחרים באזור ואולי גם רמז לרוסיה, נוכח המלחמה הקרה המתפתחת באזור ובעולם, שיש לישראל גב ושההבנות עם ישראל מגובות בנשק אמריקאי מתקדם. אני מעריך שההסכם גם יחזק את הקשרים בין ישראל ל"קוורטט הערבי", מה שכינתי עד לאחרונה "ברית היציבות" - מצרים, ערב הסעודית, המיפרציות (בעיקר קטאר) וירדן. כולן חשדניות ומאוכזבות מארה"ב המחפשות תמיכה נגד איראן ודאע"ש ושישראל הפכה, לכן, למקור של יציבות, עוצמה אזורית וצינור קשר ותיווך טוב לארה"ב.  
לארה"ב יש יחסים צבאיים אינטימיים עמוקים רק ! עם 4 מדינות בעולם - בריטניה, יפן, דרום קוריאה וישראל. המשמעות של האינטימיות הזו, שקיבלה משנה תוקף בהסכם הסיוע, היא השתלבות בפיתוח הטכנולוגיות העתידיות המתקדמות ביותר בעולם בכלל ובתחום הצבאי בפרט - לווינים, מכ"מים, מל"טים, לוחמת סייבר, תקשורת ומגוון של טילים מונחים בשפע של צורות. אני מייחס להשתלבות הזאת ולפיתוח המשותף ערך עצום שהוא לכשעצמו משפר ומעצים את הפער האיכותי והטכנולוגי בינינו לכל סביבת האיומים שלנו.
האם יש להסכם כה נדיב גם מחיר מדיני ? למרות שאין לי מידע או נתונים וודאי שכן !! אני מניח שהקלות לפלשתינים בראשן. ישראל עשתה באחרונה שלש צעדים משמעותיים לכיוון של "שלום כלכלי" - א. תוכניתו של ליברמן להעביר סמכויות תיכנון לפלשתינים בשטחי C. : ב. - הסכם אספקת החשמל שנחתם לפני שבוע ושמחזק את מעמד הרשות הפלשתינית כ"סמכות" בשטח וג. - מהבוקר - הסכם העברת גז ממאגרי ישראל לרצועת עזה במימון אירופי. ההסכם היה המניע לביקורו של ראש הממשלה בהולנד לפני שבוע ומשתלב בסיוע התורכי שיוזרם לרצועה. אני משער, לא ממש יודע, שהצעדים נועדו לספק תחליף ליוזמה מדינית לא רצויה של ארה"ב או צרפת בנושא הפלשתיני, שהצעדים הם סוג של "תשלום" מדיני לארה"ב על הסיוע והם גם, באופן מובהק, לטובת ישראל כי כל "הסדרה" של יחסינו עם הפלשתינים מגבירה, לא מבטיחה, את הסיכוי לרגיעה יחסית בעימות עם הפלשתינים.  
בכל מיקרה אני רואה בהסכם הסיוע כמכלול הישג משמעותי לישראל ועוגן של יציבות בעידן של התפוררות המסגרות האזורית והבין לאומיות.

5 תגובות:

  1. מה הפלסטינים נותנים בתמורה? או שהתרגלנו שהם מקבלים סוכריות כדי לא לעשות צרות מבלי להתחייב, כמו האח האירני.
    מישהו מאמין שהם ישלמו את חשבון החשמל? אם המצב הכלכלי ישתפר האם החמס יהפוך להיות מארגון צבאי למפנה אשפה ומספק שרותים רווחה חברתים? ברגע שיבצר אצלם מתח על רקע שילטוני הם ינסו לשחרר אותו על ידי ירי על ישראל.
    לתת להם סמכויות בשטח C במצב של כן בחירות לא בחירות וכל איזור מחזיק צבא משלו חסר משמעות. הם יבנו כמו מטורפים בחסות עזרה אירופאית ואנחנו נפרק ישובים.
    לגבי הערך של השקעת המענק בחברות אמריקאיות בלבד, גם בעבר היו חברות פיקטיביות אמריקאיות שהדביקו חותמת לנייר.

    השבמחק
  2. אני מעריך שמדובר בעיקר ב"הרגעת" הקהיליה הבין לאומית ולא דווקא בתן וקח מול הפלשתינים. במיקרה של רצועת עזה יש אכן הקלה כלכלית מסויימת, יש ציפיות להמשך ויש גם ברז שאפשר לסגור - אי אפשר להשתמש בברז סגור כמנוף לחץ - בברז פתוח כן. דבר שני ברגע שיחסי חברת החשמל של ישראל הם ישירות מול הלקוח הפלשתיני בג"ץ אוסר על ניתוק חשמל כאמצעי גביה - כשזה הסכם מדיני/כלכלי בינינו לרשות והם לא עומדים בהסכם הבג"ץ מנוע מלהתערב. לכן יש בהסכם רף אחריות פלשתיני יותר גבוהה לניהול העצמי שלהם. הסמכויות בשטח C זה בינתיים רעיון - עדיף מו"מ עם האיחוד האירופי על הגדרת הסמכויות מאשר מו"מ על נוסח החלטה בבועצת הביטחון. ההתנהלות שלנו - בכללי - היא לא מול הפלשתינים אלא מול המושג הנזיל "הקהיליה הבין לאומית".

    השבמחק
  3. שלום דני, האם לדעתך ההתקפה האמריקאית על צבא סוריה בדיר א סור היתה טעות כפי שהם טוענים או מכוונת? אם היא לא היתה טעות מה עומד מאחורי זה? קצינים רוסיים הרוגים, בעלי דרגות גבוהות ביותר. משונה.

    השבמחק
  4. הייתי מנותק מעל שבוע מהאינטרנט בכלל - לגופו של עיניין ההסכם העמיד את ארה"ב לצידו של אסאד ובשרותו וכתוצאה מכך את ארה"ב בעימות מתפתח עצום עם כל המדינות הסוניות - אשטון קרטר, מזכיר ההגנה מחה נימרצות על הצורה שארה"ב ניגררת אחרי רוסיה וסוריה לעימות עם הסונים. האם ההפצצה האמריקאית ב"טעות" היתה דרך של ארה"ב לחמוק מהמלכודת, כגירסת גיא בכור, או דרכו של אשטון קרטר להגדיר לנשיאו, שבשלהי כהונתו ובמערכת הבחירות הבעייתית יתקשה לפטר אותו, קו אדום תחת אמתלה של "טעות" איני יודע .

    השבמחק
  5. נשמע בלגן, אף אחד כבר לא יודע על מי לירות, מה יצא למי ממי.. מזרח תיכון חדש כמו ששמעון פרס ביקש.

    שבוע בלי אינטרנט זה כמו שבוע גמילה מהרואין

    השבמחק