יום שני, 22 באוגוסט 2016

מצג הקסמים של "מחירי הדיור"

לפי הכלכלן פרופ' שלמה מעוז בערב שישי ה 19/06/2016 בערוץ 1 בשעה 8 בערב בפאנל בנושא מחירי הדיור, בהנחיתתו הבלתי ניסבלת של עודד שחר, ישראל היא קורבן הצלחתה - בכל מדינה מצליחה ומשגשגת שיש בה גם צמיחה חזקה יש לחץ על מחירי הנדל"ן והתיקרות הדיור - הוא הביא דוגמא למספר מדינות שהיינו וודאי רוצים להיות כמותן כמו שבדיה, דנמרק, אוסטרליה ועוד....  
כדי לייצב את מחירי הדיור בישראל יש לבנות השנה ובשנתיים הקרובות כדי 65,000 דירות חדשות כל שנה !, בעוד 20 שנה זה יהיה  80,000 דירות בשנה !!  כדי לענות על הריבוי הטיבעי של היום. אם יבנו פחות מהמספר הזה יהיה חוסר מתמשך וגובר בשוק הדיור, בלי שום קשר לשאלה כמה מתוכם להשכרה וכמה למכירה שהרי יש "כלים שלובים" בין שווקי ההשכרה והקניה בדיור, והלחץ הן על שוק הקונים והן על שוק השוכרים ילך ויגדל לתיקרת כושר התשלום של הקונים ואיתו עליית המחירים. לצורך הנושא הזה של לחץ המחירים אין חשיבות אם משקיע מסוים הוא בעל, נניח לצורך הדיון, 100 דירות כל עוד הן מאוכלסות ומספקות פתרון דיור ולא ריקות. הרי הוא מעוניין להרוויח חזרה את השקעתו ותנאי לכך שהוא יצליח להשכיר את דירותיו. אם יהיה מחסור בשוק ההשכרה יצליח בעל הדירות להשכיר את דירותיו במחיר גבוהה ולעשות רווח נאה לביתו. אם השוק יהיה מוצף בדירות להשכרה ישמח המשקיע להשכיר את דירותיו אפילו במחיר ריצפה אחרת לא רק שלא יהיו לו הכנסות מהשקעתו - הוא ישא גם במחירי הארנונה והריבית וניזקו יהיה רב.
אין שום "פטנט" שיכול, לאורך זמן, ליצב את מחירי הדיור אלא בהצפת משק הדיור בדירות חדשות - כל הייתר זה מצג שווא (טיוח) . משרד האוצר טוען, במיסגרת המאבק במחירי הדיור, שהטלת מס על כל בעל שלש דירות ומעלה נועדה לייצר תהליך של הגדלת היצע הדירות למכירה כדי להוזיל את מחיר הדיור. הטענה יכלה להיות נכונה לו הדירות היו עומדות ריקות והנה כעת הן התווספו למלאי הדיור הזמין בשוק אבל אם הדירות מושכרות ובכך הן, בעצם, עונות על הביקוש ומייצרות פתרון כל שהוא ללא ברור כיצד התהליך של הקטנת שוק השכירות לטובת שוק המכירות, שכיאלו רק הוא מספק פתרונות דיור, יכול באמת לשנות את ממוצע המחירים לאורך זמן. צימצום פתרונות ההשכרה והרחבת פתרונות הדיור למכירה, כפי שהאוצר טוען שזו מטרתו, יביא להתיקרות ההשכרה והפניית אותם אנשים, שעד עתה שכרו דירות, לשוק הקניה שכביכול רווח לו כי כמה אלפי דירות מהשכרה נימכרו על ידי בעליהם ישירות למוכרים. אותם אנשים שכבר אין להם מקום בשכירות יאבקו על אותם דירות בדיוק אלא שהפעם בשוק הקניה. עוד מימי יאיר לפיד ותוכנית המע"מ אפס שלו טענתי שאין ולא יכולה להיות תוכנית להוזלת הדירות  שיש לה השפעה לאורך זמן ולא לרבעון בודד בלבד אם המשק מצוי בחסר מתמשך לאורך שנים של דירות ביחס לצרכים ולביקוש.   
שר האוצר כחלון התנה את כניסתו לממשלה שינתן לו כל "ארגז הכלים" הדרוש לצורך טיפול במחירי הדיור - קרי משרד השיכון ומנהל מקרקעי ישראל, הוא קיבל את הארגז. אפילו בניהול הכי טוב בעולם הבטחה ש"בתוך שנה" כבר ניראה תוצאות היתה חפוזה ויהירה. לו היה מצטנע ואומר "בתוך שלש שנים" זה היה יכול להיות מעשי. קושי נוסף, גם בתנאים אידיאלים יש לקבלנים שבונים עיניין ליצור מחסור בשוק כדי להעלות את מחירי הדירות שהם בונים ובעיקר כדי לקצר את זמן המכירה כדי לא לשאת בעלויות הריבית. לכן ההתערבות הבירוקרטית היחידה שצריכה להיות מטעם המדינה היא שהמדינה מוכנה לספק קרקעות זולות ולהאיץ את הבירוקרטיה תמורת התחייבות מגובה בערבויות ! להעמידם למכירה בשוק עד מועד נקוב מראש. לחילופין לא הייתי מתבייש לחתום חוזי ענק עם חברות זרות, הסינים שכבר בונים כאן מסילות ומינהרות ודאי ישמחו מאד, להקמת שכונות שלמות מוכנות לאיכלוס ומכירה בתוך זמן נתון. חברות סיניות מסוגלות בקלות, תוך שנה מגמר הבירוקרטיה ותחילת הבניה לעמוד בתנאים. הרעיון הוא להאיץ את הבניה ולמנוע גרירת רגליים כדי ליצור מחסור מלאכותי מצד קבלנים ואינטרסנטים.
כל הניסיונות להתמקד בתעלולים בירוקרטיים וחשבונאיים כדי להרוויח זמן וליצור מצג שווא של הוזלה מדומה מכרסמים באמינות שר האוצר שסך הכל, לדעתי, הוא גם שר אוצר טוב וגם שר אוצר חברתי . לא פותרים מצוקת דיור בתקנות בירוקרטיות אלא בבניה רבה ומהירה !!!

3 תגובות:

  1. http://www.themarker.com/realestate/1.2879286
    אוי דני, כמה שאתה צודק...
    ראה מאמר בנושא שפרסמתי בדה מרקר לפני כחצי שנה

    השבמחק
  2. לא יותר פשוט להעביר את הישראלים לדירות ריקות בסין?

    השבמחק
  3. הבעיה כרגע שאין כל כך הרבה דירות ריקות בסין, כמובן זיהום הוויר, השתוללות מחירים והסינים, למרבה הפלא, לא יודעים עיברית ולא מסוגלים לבטא את המילה ציונות, במקום זה הם אומרים, צין יו נו , חוץ מזה הרעיון ממש ניפלא !!!

    השבמחק