יום שני, 14 במרץ 2016

הפתעה מרוסיה

היום, מעל לחצי שנה אחרי תחילת המעורבות הרוסית בסוריה הודיעה נשיא רוסיה ולדמיר פוטין שכוחות רוסיה יתחילו לסגת, החל ממחר, מסוריה, ורוסיה מתכוונת להמשיך להחזיק בידיה את בסיס חיל הים בלטקיה ואת שדה התעופה חמאימים שליד. הערות ראשוניות.


א. אין ספק שלמרות הישגים משמעותיים למשטר אסאד, בגיבוי רוסי, לייצב את אזורי השליטה שלו לא הושגה שום הכרעה אסטרטגית במלחמה - חלב לא ניכבשה ורובה בידי המורדים למינהם, גם אידליב והרצף הטריטוריאלי לטורקיה נישארו בידי המורדים:. הערים חומס וחמה, רובם בידי כוחות המישטר, הרוסות כמעט עד היסוד ורוב תושביהם נימלטו: המורדים עדיין שולטים באזור הכפרי ממזרח לדמשק ויש ביכולתם להטריד את דמשק בירי טילים: האיראנים, שפעלו בעיקר באמצעות מליציות מעיראק ומערב אפגניסטן, סבלו מאבדות כבדות ביותר ונימצאים בתהליך של הסגת והוצאת הכוחות מסוריה. אסטרטגית הרוסים החזירו את סוריה אחורה למצב מלפני שנתיים אך לא הצליחו להפוך את המגמה. לשם שינוי המגמה רוסיה צריכה להשקיע פי כמה וכמה , לאורך שנים רבות עם סיכוי עצום לחזור על תסריט אפגניסטן.


ב. עצם החזקת הבסיסים הימי והאווירי יאלצו את רוסיה להיות מעורבת במלחמה בסוריה אם כי  במקום כוח מוביל התקפי לכוח מיגננתי שלא מעורב בהיבטים ההתקפיים של המלחמה .


ג. תיזמון ההכרזה הוא רמז ענק לנשיא בשאר אסאד להתגמש במו"מ שניפתח בג'נבה על שני נושאים מרכזיים. קביעת מנגנון לבחירת נשיא חדש, אסאד ונציגיו סירבו לחלוטין לדון בנושא, והסכמה לחלוקה קונפדרטיבית רופפת של סוריה על בסיס קווי גבול עדתיים . במקביל הכרה בכך שכוחות המישטר לא מסוגלים ולא יהיו מסוגלים לשלוט מחדש ברוב סוריה.


ד. הכרה עמוקה של רוסיה שהמצב במזה"ת הולך ומסתבך, אין מוצא אסטרטגי באופק כל עוד העימות הסוני-שיעי מאפיל על כל היתר והגיע הזמן לעשות "אקזיט" עם מה שכבר יש ביד - נמל לטקיה ובסיס האויר חמאימים.


ה.  לרוסים ניפתחה הדלת למו"מ עם סעודיה והמיפרציות על הגדרת קווים אדומים בסוריה ושיקום מחירי הנפט אחרת יש סכנה מוחשית שרוסיה תקרוס כלכלית.


ו. את דאע"ש והאסלאם הרדיקלי משאירה רוסיה ככאב ראש למערב ולארצות ערב - היא ממילא לא התמקדה בדאע:"ש אלא בשאר המורדים . לכן אין ביציאת הרוסים משום "ברכה" לעולם הערבי. ממש ההיפך.


ו. לא ברור עדיין עמדת רוסיה לגבי תורכיה אך סביר מאד שרוסיה תמשיך לתמוך בנשק ואמצעים בכורדים הסורים - ה YPD, בעיקר כדי להעניש את תורכיה של ארדואן.


לגבי ישראל מדובר בשידרוג משמעותי של מצבה הביטחוני האזורי ובכלל- סוריה הגדולה והמאיימת היא נחלת ההיסטוריה לכל דבר ועיניין כולל האפשרות שהיא תהווה בסיס קידמי לאיראן . החיזבאללה ניקלע למוד של הישרדות לצד המשטר הסורי מול המרחב הסוני העויין כשהוא מנודה על ידי מדינות ערב, שהגדירו אותו "אירגון טרור"  כשברור שהם יתמכו בכסף ואמצעים בכל מי שיהיה מוכן לפגוע בהם. החיזבאללה ככוח שיכול לפלוש לגליל הפך להיות ווירטואלי. במצב עליו ניקלע הארגון גם הטרדת ישראל ברקטות היא לכל היותר חלום בהשפעת פטריות הזיה. .


מדיניות התיאום עם רוסיה הוכחה כמישתלמת - יחסי ישראל רוסיה הפכו להיות הרבה יותר מתואמים והתפתח אמון הדדי שהוא בסיס טוב לעתיד, כולל הסכמה רוסית על "הקווים האדומים" של ממשלת ישראל בסוריה ולבנון.  ( למשל ביטול עיסקת ה S-300 ).  


הערה אחרונה - יש הבדל תהומי בין התיפקוד של הנשיא פוטין לראיון ההאשמות והתרוצים של אובאמה עם ג'פרי גולדברג.  את פוטין "מנהיגי ערב" לא מאכזבים - הם סך הכל נתון במישוואה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה