יום חמישי, 10 במרץ 2016

לנצח את דאע"ש

דאע"ש הוא סך הכל תצורה עכשווית וחולפת של רעיון הג'יהאד העולמי שנולד בערבות אפגניסטן בשנות השמונים של המאה שעברה, בתמיכת הסי.איי.אי שראו ברעיון כלי טקטי מצויין לגייס מתנדבים מוסלמים למילחמה ברוסים (הניתוח הצליח להם - הרוסים גורשו ובריה"מ התפרקה אבל החולה - המערב הדמוקרטי - גוסס ). אל-קאעידה כמעט נימחק מהאדמה, כמעט כל מנהיגיו נהרגו או ניתפסו, הטאליבן כמעט נידחק מאפגניסטן, היום הוא חוזר בגדול. כשארה"ב עזבה את עיראק בסוף 2011 ההערכה בארה"ב הייתה שתומכי המדינה האסלאמית מונים לכל היותר כמה עשרות - טרף קל לשרותי הביטחון העיראקים. מה שהם לא הביאו בחשבון זה את המישטמה הסונית-שיעית, את העריצות שהשיעים בעיראק הפעילו כלפי הסונים ואת "האביב הערבי" שפירק את המזה"ת והזין תופעות קיצוניות של דתיות, עדתיות ושיבטיות בכל המרחב. בקיצור הקרקע הייתה לחה, מדושנת ועם אקלים נכון לצמחי פרא להשתלט על הגינה.

בהעדר חלופה מדינית לתיעול ובלימת השינאה למערב, לריסון העימות השיעי-סוני ולהכלת העימות הכורדי-תורכי - חיסול דאע"ש יכול רק לשנות את פני הזוועה. לווקום שיווצר יפלשו בעוצמה סונים ושיעים, זה כבר קורה היום, כורדים ותורכים, זה כבר מתרחש והטבח ההדדי רק ישנה פניו - מג'ון העורף למוחמד השורף.

יש דרך שתיקח הרבה שנים לגבור על הג'יהאד, כרגע בתצורת דאע"ש, שמצריכה ראיה אסטרטגית וזמן ארוך. ראשיתה בהפעלת המערכת הבין לאומית לפיוס, ולו טקטי ועכשווי, בין איראן לסעודיה ובמשתמע "הודנה" בין סונה לשיעה. אפשר לבנות "הודנה" כזו סביב הסכמה בין לאומית על מחירי האנרגיה שכרגע גם לסעודיה, גם לאיראן, גם לרוסיה וגם לתעשיית הפצלים בארה"ב יש עיניין לייצב ברף גבוה יותר. כן - אפשר שכולנו נצטרך לשלם יותר בתחנת הדלק כדי להילחם בג'יהאד העולמי.  

יש להגיע להסכמה מערבית עם רוסיה וסין לשירטוט מחדש של גבולות המזה"ת וביטול הזהויות המומצאות - מומלץ מעבר למסגרת פדרטיבית - בקיצור התנתקות ממורשת "סייקס פיקו" מ 1916 שעיצבה את המזה"ת זה מאה שנים. הסכמה בין מעצמתית על הקמת מדינה כורדית על חורבות עיראק וסוריה אבל גם עם תרומה מתורכיה. עידוד כספי מימסדי לאסכולות ומטיפים באסלאם הסוני שמטיפים ל"ג'יהאד" תרבותי, להראות את "האור" שבאסלאם, ושפוסלים את החרב (האלימות) ככלי להפצת האסלאם -  יש אסכולה גדולה כזו שלא מקבלת במה - כמינהגנו הקיצונים מובילים ). בסוף צריך אולי צעדים צבאיים אבל הג'יהאד צריך טיפול שורש עמוק רדיקלי ששום קרב במוסול לעקירת דאע"ש לא יכול לייצר.   

אסיים בנימה פסימית - אין כרגע בהנהגה העולמית כוחות שמסוגלים למהלך כל כך גדול, משולב, מרחיק ראות, מורכב ולא פופולרי (מחירי הדלק ). כדי שסעודיה ואירן יסכימו לרעיון הם צריכים אמון מלא בביטחונות של ארה"ב - איש כבר לא מאמין בה ושיקום האמון רחוק מתמיד. אני מניח שקל יותר לצאת ביוזמת שלום חדשה לישראל ולפלשתינים מאשר לייצר יוזמה חדשה ל"הודנה" בין סונה-לשיעה. קל יותר, הרבה יותר, לעצור את ישראל מאשר את תורכיה במלחמתה בכורדים - אנחנו כבר התרגלנו לחיות עם זה - המערב הוא שמשלם וישלם את המחיר וכמובן הערבים במזה"ת שהם, בסוף, הקורבן העיקרי.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה