יום שלישי, 8 בדצמבר 2015

החטא האמריקאי

שלשום, בעיקבות מתקפת הטרור בסאן ברנרדינו, נשא נשיא ארה"ב נאום לאומה ממשרדו בבית הלבן והבטיח לחסל את דאע"ש ללא כוחות קרקעיים. בנאומו הקפיד הנשיא שלא לכרוך את האסלאם, כדת, בטרור וזה נושא לדיו ניפרד.
בהינתן התוצאות האסוניות של המלחמות בעיראק, אפגניסטן ולוב לכל הצדדים המעורבים - עיראקים, אפגנים, לובים, אירופאים, המזה"ת הערבי כולו, כלכלת העולם ואפילו לארה"ב (שכלכלתה דווקא משגשגת) ובהינתן קריסת מחירי הנפט והתחרות הכלכלית בין המיפרציות וסעודיה לארה"ב על הנפט, ההחלטה להימנע מכוחות קרקעיים סבירה ומובנת למדי. הניסיון ההיסטורי הוא חד משמעי - זה ניגמר רע ! מייצר המון בעיות בלתי צפויות ובדרך כלל לא פותר את הבעיה הראשונית שבגללה המעורבות החלה מלכתחילה (אנחנו ומלחמת לבנון הראשונה כמשל). מה שלא מובן זה ההתנהלות השערעוריתית של ארה"ב עד כה עד שאפשר להצביע עליה כמחוללת אסונות סידרתית. לא לעצמה כמובן אלא לעולם. ניקרא לה התנהגות משיחיות והזנחה פושעת.
ראשית דאע"ש החל כמדינה האסלאמית של עיראק, גלגול של אל קאעידה שניחשבה ככמעט מחוסלת עת יצאו אחרוני הכוחות הלוחמים את עיראק ב 15/12/2011. בעיראק קם מישטר שיעי, סמוך לאיראן, שהדיר את הסינים מרוב עמדות הכוח במדינה. ארה"ב ראתה, הזהירה אך לא התערבה. כשהגיעו הידיעות לארה"ב בשלהי 2013 שהמדינה האסלאמית של עיראק, זו שכבר ניחשבה כמחוסלת, מתארגנת מחדש, מגייסת סונים ובונה שדרת פיקוד על בסיס וותיקי משטר סדאם חוסיין, הגדיר אותם הנשיא אובאמה, בראיון לניו יורקר לדוד רמניק, שפורסם ב 20/01/2014 במושג האמריקאי "צוות JV"  (ג'יי ווי) - מושג בספורט האמריקאי של קבוצת נוער מתלמדת במועדוני הספורט בארה"ב. באותה תקופה הנושא המרכזי שבלע כמעט את כל תשומת הלב היה "תהליך השלום" בינינו לפלשתינים שעל פי ג'ון קרי , היה ויחתם, "ישפר את היציבות האזורית" ( ראיון לאילנה דיין ב 12/04/2014).  הביטוי JV שיקף סדר עדיפות שולי, אי רצון להתעסק בנושא ובעיקר התנכרות למציאות - אובאמה כבר הותקף אין ספור פעמים בכל ערוצי התקשורת בארה"ב על אותו ביטוי שמעיד כל כך הרבה ואין לי מה להוסיף.  
כשדאע"ש השתלט על רוב עיראק ביולי 2014 והצבא העיראקי התפורר כלא היה ניחשף המערב וארה"ב לכמה עובדות מטרידות - הראשונה - אלפי מתנדבים מערביים זורמים לדאע"ש דרך תורכיה (הערכת האו"מ לאמצע 2015 - מעל ל 25,000) . העובדה השניה - תורכיה, כניראה באמצעות בנו של ארדואן, מוכרת נפט של דאע"ש בשוק החופשי העולמי והנפט הזה הוא מקור המימון העיקרי של הארגון . העובדה הזו פורסמה בצורה רחבה בארה"ב על ידי מאות!! עיתונאים שציטטו מקורות שונים במועצה לביטחון לאומי ובקהילת המודיעין של ארה"ב ומעולם לא הוכחשו. גם מקורות מודיעין ישראלים איששו את הטענה. למרות זאת לא נינקטה שום פעולה משמעותית נגד תורכיה גם לבלום את מכירת הדלק וגם לעצור את זרם המתנדבים.
בלי קשר לתפקיד המדיח והצבוע של תורכיה בהעצמת התופעה של דאע"ש לא נעשה שום מאמץ רציני מצד מדינות המערב עצמן לטפל בתופעת ההתגייסות ההמונית לארגון צקרב אזרחי המערב המוסלמים. לא נידונו סוגיות של שלילת אזרחות, הקפאת נכסים, מעצר של כל החוזרים ממחוזות דאע"ש, עד כה כ 9,000 שרובם אפילו לא תושאלו!!  על ידי גורמי חוק וביטחון בארצותיהם. לא נידונו ברצינות עונשים על הורים שבניהם הקטינים התגייסו לדאע"ש. עד הטבח בפריז לפני כחודש זה היה נושא מדובר, מדאיג אך שזכה לטיפול זניח עד מתעלם לא רק בארה"ב הרחוקה אלא באירופה.  יתר על כן בנאום לאומה ב 03/12/2015 חזר פוטין והאשים את תורכיה במכירת הנפט של דאע"ש ואף צירף הוכחות נסיבתיות - תגובת דובר הבית הלבן ג'וש ארנס הייתה, יומיים לפני הטבח בקליפורניה "אין לנו שום מושג (NOTION ׂ) על התופעה" - קשה להגדיר זאת אלא שקר גם - מילא לו היה טוען שאין הוכחה מוחלטת אבל "שום מושג" זה פשוט עלבון לאינטליגנציה שמלבינה את תורכיה ודאע"ש לטובת השחרת רוסיה .
אחד האסונות של המערב וההישגים האסטרטגיים של דאע"ש היה הקרב על תיקרית, עיירת מולדתו של סדאם חוסיין סמל הלאומיות העיראקית סונית, בחצי השני של מרץ 2015 כשארה"ב כבר הצליחה לגבש קואליציה של מדינות ערביות סוניות נגד דאע"ש. אירוע משנה עולמות במזה"ת וזניח מבחינת רובנו. תיקרית נפלה בידי דאע"ש ב08/2014. צבא עיראק הלא קיים שיכנע את ארה"ב שהוא עומד לפתוח במיתקפה ל"שחרור תיקרית" . בסביבו ה 20 למרץ 2015 תקפו מליציות שיעיות בפיקוד אירני, חלקם מיובאים ממחוז הראט במערב אפגניסטן ורובם שיעים ערבים מדרום עיראק, את תיקרית בסיוע אווירי אמריקאי - הם כבשו את העיר, הרסו אותה עד היסוד (היום כמעט כולה גלי חורבות ) ביצעו מעשי התעללות מזוויעים דמויי דאע"ש והבריחו את אוכלוסייתה הסונית. הגנרל פטראוס, לשעבר מפקד הכוחות באפגניסטן, עיראק וראש הסי.איי.אי שהודח מתפקידו ואיבד את עולמו בפרשיית אהבים ושעליו נאמר עוד כשהיה אל"מ בצבא ארה"ב שהוא "הקולונל הכי חכם בצבא", שאולי איבד משהו במיכנסיים אבל לא את חוכמתו, הגדיר את הקרב כ"אסון". הגנרל דמפסי, אז ראש המטות המשולבים אמר וצדק שהקרב העמיד את הקואליציה בסכנה - בדיעבד הקואליציה התפרקה וכך השותפות הסונית עם ארה"ב.
מדינות ערב הסוניות גילו לתדהמתן שבשם הקואליציה שבה הם חברים מפציצים האמריקאים, בתיאום עם משמרות המהפיכה באיראן, סונים בתיקרית. הם גם קיבלו בכך אישור לחששותיהם שארה"ב בכלל מתכוונת להחליף צד מהסונים לשיעים - מה שהגביר עוד יותר את הפרנויה שלהם מהסכם הגרעין עם איראן. הקואליציה התפרקה כמעט מייד ולמעשה נוצרה ברית אינטרסים סמויה בין דאע"ש לסוניות - דאע"ש ירתק את השיעים, יקיז את דמם ויבלום את השתלטותם על עיראק הסונית והם, המדינות הסוניות, רק "יעשו קולות" נגד דאע"ש כל עוד דאע"ש מתוחם לסוריה ועיראק נגד עלאווים ושיעים.  ממה שאנחנו יודעם היום ארה"ב לא ממש התכוונה להילחם לצד השיעים אבל גם לא ממש הבינה את המורכבות העיראקית (בזה ממש אין חדש ), שאין למעשה צבא עיראקי לאומי וכי הפעולות נגד דאע"ש עברו "מיקור חוץ" למליציות שיעיות בפיקוד איראני, כביכול בשם ממשלת עיראק. טעות בהבנה שנבעה מהתייחסות רשלנית, מראש, לדאע"ש כ JV.
אפשר להרחיב עוד ועוד על הקשר בין המשבר באוקראינה והתפרצות דאע"ש, על התעלמות מבעיית הפליטים עד זליגתה לאירופה, על המשבר בלוב ועל היחס לכורדים וככל שנרחיב נזדעזע יותר.
כמו עם הסכם הגרעין כך גם נאומו של אובאמה לגבי המלחמה בדאע"ש "שתיקח שנים" הוא למעשה העברת עיקר הסוגיה לנשיא הבא. לו השקיעו בדאע"ש חצי מהמאמץ הפוליטי ובעיקר חצי מהמחשבה ותשומת הלב  לפתור את "הסכסוך" כי אז ההתגייסות של העולם הייתה הרבה יותר רצינית ותכליתית. אי אפשר להגדיר את הרשלנות האמריקאית בנושא אלא כ"רשלנות פושעת"  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה