יום שבת, 12 בדצמבר 2015

המשיח שמגיע מפריז

בפריז הגיעו רוב מדינות העולם, כך דווח היום, להסכם עקרוני למניעת התחממות כדור הארץ. הרעיון המרכזי בהסכם שנועד למנוע פליטת גזי חממה זה לעבור לאנרגיה מתחדשת - ברשימה: אנרגיה גרעינית, אנרגיית השמש, הרוח, המים וגלי הים ובארות גאו טרמיות של מקורות תת קרקעיים . בעיקר ובראש הרשימה השמש והאנרגיה הגרעינית.  החזון הוא של משק עולמי מונע חשמל.

מה אין בהסכם - שימוש בנפט ובפחם והגבלה על השמוש בגז שהוא נקי יותר מנפט ופחם אך עדיין מייצר גזי חממה משריפה, אמנם בכמות מוקטנת יותר. אם חשבנו עד היום על ירידת מחירי הנפט כעל תופעה שהיא אולי זמנית, אם חשבנו שבאופק הניראה לאין עדיין יש אפשרות שמחירי הנפט ינסקו לגבהים של 80$ בערכים של היום ולאורך זמן הרי שהסכם פריז הקטין כמעט לאפס את הסיכוי שזה יקרה. האיום על משק הנפט הערבי, בטווח הקרוב, הוא טכנולוגיית "ריסוק" פצלי השמן בארה"ב שבעצם קיומה קבעה תיקרה של 50$ לחבית למחירי הנפט העולמי. האיום האסטרטגי ארוך הטווח הוא דווקא הסכם פריז שמכוון לצימצום דרסטי עד כדי ביטול כמעט מוחלט של השימוש בדלק אורגני מופק מהאדמה בדרך של שריפה. לא ניראה שמשק הנפט יכול לחזור אי פעם לימי אופ"ק (קרטל הנפט העולמי ) שהכתיב את מדיניות העולם כולל היחס העוין לישראל.

כרגע אין למדינות ערב רובן משק תחליפי למשק הנפט, תשתית אפשרית או כוח אדם מתאים. חלק מהעולם הערבי משמיד את עצמו, חלק בורח ומייצא את הצרות לשאר העולם והמוחות נישאבים בעיקר לארה"ב ולחממות הטכנולוגיה של העתיד בהודו ובברזיל ולא רק.  לערבים, בהכללה, מצפה עתיד עגום וכוחם הפוליטי כגוש, למשל הליגה הערבית, שיך כבר להיסטוריה הרחוקה גם אם קרי עדיין לא הבחין בכך.

בישראל יש קולות, מהמתנגדים למתווה הגז למשל, הקוראים ברצינות להשאיר את הגז באדמה למען הדורות הבאים - ובכן הדורות הבאים, כבר בעוד כ 30 שנה, כבר לא ישתמשו בגז אלא בגזיות הקמפינג. הגז יהיה מצרך שולי לא רצוי ומין ברירת מחדל כי גזי החממה הפכו, בעיקבות הסכם פריז, לאויב המוצהר של האנושות. בעשור הקרוב עוד ניתן למכור אותו, בעשור הבא יהיה ממנו עודף גדול בשוק ובעשור השלישי דין שדות הגז כדין מיכרות הפחם הנטושים באירופה.

ובשורה טובה - המשק הישראלי לא תלוי במירבצי הנפט שבאדמתה אלא בכישרון הטכנולוגי שלה ובחזית הטכנולוגית של האנרגיות המתחדשות נמצאת גם ישראל,  בסוף אלוהי ההיסטוריה צוחק לנו, אולי מבלי שהתכוון, דווקט מפריז המתאסלמת - נס נר שביעי של חנוכה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה