יום שבת, 27 בדצמבר 2014

ביבי לך הביתה

בשעתו כתבתי כאן בבלוג נגד הארכת כהונת ראש המוסד, אז מאיר דגן, מעבר לשנה השמינית. טענתי שגם ראש מוסד טוב, ומאיר דגן אכן היה ראש מוסד מצויין, לא יכול להביא איתו אחרי כל כך הרבה שנים של אחריות כבדה אלא קיבעונות ושחיקה וכי כל הכוחות הצעירים והמחדשים שנימנע מהם הקידום ובעיקר הזרימה והשינוי עלולים, לפחות בחלקם, לפרוש מהמערכת ולדלדל את כישרונותיה. כל ראש מערכת צריך גם לדעת מתי לפרוש - לצערי רובם לא יודעים ובעיקר ממש לא רוצים. לא סתם קבעה החוקה בארה"ב מכסימום של שתי קדנציות, קרי 8 שנים, לנשיא.

אני מחשיב את בנימין נתניהו לראש ממשלה טוב שקידם מאד את כלכלת ישראל, פחד ממלחמות והצליח לתמרן במצבים בלתי אפשריים, רדוף על ידי תקשורת עויינת,  הן במערכת הפוליטית הישראלית שסגרה עליו מכל עבר והן בפוליטיקה העולמית. אבל הוא כבר עבר מזמן את שלב "הצעיר הרעב", הוא סים בהצלחה את שלב "המבוגר האחראי" וכעת הוא בשלב "הפקק השורד" - מי שכבר אין לו מה לחדש, שמצליח לפקוק את המערכת הפוליטית היצרית הפנים מיפלגתית בליכוד ובעיקר מונע משורה ארוכה של פוליטיקאים מוכשרים - ברמה של ראש ממשלה, עדיין בשלב ה"צעירים רעבים" - להתחרות ולהוביל את הימין המתון - גדעון סער פרש לעמדת המתנה, בוגי יעלון לא יודע מה ילד יום, ישראל כץ וגילעד ארדן מתקוטטים על הבכורה שאיננה וסילבן שלום עוד אורג חלומות.

כרגע, לדעתי הלא נחשבת, תפקידו העיקרי החשוב של ביבי, מעבר לעצמו, זה לשקם את הדמוקרטיה הפנימית בליכוד ולבנות הנהגה ממשיכה ומוכשרת שהיא מעבר לכישרון הפרטי של חבריה. למשל אם גלעד ארדן וישראל כץ יפתחו במלחמת עולם כל הנהגת הליכוד וסיכויה להוביל את המדינה אחרי ביבי תיפגע. אם הם ילמדו לעבוד ביחד יש לליכוד עתיד מוצק יותר.  הייתי מציע לליכוד לבחור ממלא מקום לביבי ולבנות תוכנית מסודרת להעברת השילטון, במהלך הקדנציה הבאה, בין ביבי ליורשו. נכון ראשות הממשלה לא מובטחת לליכוד אבל סימון הנהגה חליפית יכולה לסיע לליכוד לזכות בבחירות הקרובות. אני משער שהקרב בליכוד על מספר 2, ממלא מקום לנתניהו, דווקא בתקופת בחירות יהיה מר אבל הוא הכרחי וטמונה בו הבטחה להתחדשות המפלגה.

גם אם ביבי יבחר כראש ממשלה הוא כבר "גמר את הסוס". ביבי הוא ראש הממשלה שכיהן את התקופה הארוכה ביותר בתפקיד מאז הקמת המדינה, יותר מבן גוריון, הוא היה שר אוצר מוצלח ועדיף שיפרוש כשהוא על הסוס, מוביל להתחדשות מאשר כשהוא מגורש ומפלגתו דועכת ומתפוררת בדעת הקהל הישראלית. אני מקבל את התיזה של סבר פלוצקר, במוסף ממון של ידיעות אחרונות ביום שישי האחרון, שבמצב שביבי נתניהו כבר מתפקד כ"פקק שורד", סיכוייו של נפתלי בנט, "צעיר רעב" בראש מיפלגה אידיאולוגית גדולה, להשתלט על סדר היום בממשלה הבאה, אם אכן הליכוד ירכיב אותה, גדולים מאד. הליכוד צריך להציג גם הנהגה מתחרה לנפתלי בנט וגם חזון אחר מזה שלו ואת זה ביבי כבר לא יכול לספק יותר.  אז כן - הגיע זמנו של ביבי ללכת הביתה לא כי הוא היה ראש ממשלה כושל אלא דווקא כי הוא הצליח לשרוד במישרה, בהצלחה, יותר מכל אחד אחר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה