יום שני, 15 בספטמבר 2014

מוחות אפלים

אי שם קבוצה של מוחות אפלים עובדת שעות נוספות להמאיס עלינו את החיים, להפוך את הסביר למבהיל, את החשש הנורמלי לאימה בהתגלמותה ואת החיים למסדרון של סיוטים - מי שמעוות במיומנות כזאת ידיעות נכונות בהקשר לא נכון לא מונע מתמימות מטופשת אלא מכוונות זדון להרע. האימה התורנית - בעימות הבא החיזבאללה מתכוון לכבוש ישוב !!!.

הידיעה מן הסתם נכונה - בעימות שהיה עם החמאס בעוטף עזה הם התכוונו לכיבוש זמני של ישוב כדי לחולל בו טבח. המזימה לא צלחה בידם והתשתית נחרבה אבל הרעיון נשאר, המוחות היצירתיים עובדים שעות נוספות  לא רק במוחות האפלים אצלנו אלא גם בחמאס ובעימות הבא, לדעתי בעוד הרבה זמן, הסכנה קיימת - סביר להניח שלקראת העימות הבא גם אצלנו ומצידנו יהיו הפתעות - כך דרכם של עימותים צבאיים מתמשכים.

מאז מלחמת לבנון השניה ב 2006 ועיבוי כוח יוניפ"ל ל 17,500 חיילים תירגל החיזבאללה מספר פעמים ניוד מהיר של כוחות קטנים, בעיקר על אופנועים וטרקטורונים, דרך אזור החייץ בכוונה להחדיר אותם בתיפזורת לשטח ישראל ולחולל מהומת אלוהים בעורף הישראלי - משהו דומה למה שתיכננו אופנועני החמאס דרך המינהרות.  אגב הגבול בין ישראל ללבנון, כ 70 ק"מ, כמעט זהה לאורך הגבול בין ישראל לעזה.  צה"ל מכיר את המיתאר היטב וכבר הכין לו בעבר מספר תשובות ובינהן העתקה מהירה של הלחימה לעורף שלו. לנו בצה"ל יש מספיק כוח גם ליישם הגנה אפקטיבית וצפופה על העורף הישראלי  וגם, בו זמנית, לתמרן כוחות גדולים לעורף החיזבאללה . הוא לא יכול, בו זמנית, גם להגן וגם לתקוף בעוצמה שלנו יש. החיזבאללה בנה על כך שלא נישחט או נחולל שמות באוכלוסיה האזרחית שלו - הוא יכול לספוג 1000 הרוגים אזרחיים אנחנו לא נסבול 30 הרוגים אזרחיים ביחוד אם הם יהיו כולם מקיבוץ או מושב אחד.  לכן הידיעה שחוללה גל בהלה בציבור הישראלי ש"בעימות הבא החיזבאללה ינסה לכבוש ישוב ישראלי" היא כניראה נכונה אבל לא חדשה ולא רלבנטית לעכשיו ובנושא הזה  לא חל שום שינוי בשלושת השנים האחרונות - להפך - הסיכוי שהעימות הבא יתרחש בכלל הולך ומצטמצם והסיכוי שהוא יתחולל בשנים הקרובות משול לאפס גמור - אז מה יש בידיעה שכולה נכונה שהוא חדש, רלבנטי או חשוב דווקא עכשיו (למשל, אולי, הקרב על תקציב הביטחון והעצמת האיומים סביבנו).

נחזור למציאות - פעם, לפני שנות דור (כלומר לפני "האביב הערבי") הערבים התייחסו לחיזבאללה כנושא הדגל של המאבק בישראל, לכוח הצבאי המאתגר ביותר שישראל צריכה להתמודד איתו - לתקווה הערבית שגם אם לא ינצחו "בסיבוב הבא" הרי יזרעו הרס בעורף הישראלי בפשיטות ומטחי ענק של טילים כבדים. איראן ראתה בחיזבאללה את "מוצב החוץ" המשמעותי ביותר שלה לא רק למאבק בישראל אלא כבסיס קידמי בים התיכון. אלו היו ימי השיא של החיזבאללה. כעבור דור, היום, הסביבה של החיזבאללה עברה הקצנה סונית מסוכנת והפכה עויינת לחיזבאללה. העדה השיעית בלבנון לעדה מבודדת, במצור דתי ותרבותי, מאויימת בפיגועי התאבדות כשקיצונים סונים צובאים מסביב לחסל אותם. אם חיזבאללה יכל לבנות על ישראל שתרסן את עצמה ולא תטבח באוכלוסיה השיעית או הלבנונית בכלל בכוונת מכוון - הרי הארגון יכול להיות סמוך ובטוח שהסונים, בין אם הם מג'ונד אל שאם, ג'בהת אל נוסרה או המדינה האסלאמית ממש משתוקקים לטבוח בהם ורצוי בשחיטה ממש ככבשים ועוד יותר רצוי מול המצלמות כדי להטיל מורא ואימה על כל השיעים במזה"ת כולם. ישראל לעולם לא הייתה אויב קיומי לחיזבאללה - האסלאם הסוני הרדיקלי - אויב קיומי לשיעים ובלבנון בפרט. בקיצור משימות הביטחון השוטף של החיזבאללה הן עצומות, האיום מטיל מורא אמיתי והמשאבים דחוקים ומתכלים וקשה יותר ויותר לחדשם.

כדי להוסיף אימה ומורא לחיזבאללה נשיא סוריה בשאר אסאד נחל תבוסות לדאע"ש במיזרח, חלקים גדולים מרמת הגולן בואכה מורדות החרמון, בטווח חיכוך וירי רקטות גראד (40 ק"מ) מריכוזי השיעים בדרום הביקעה הלבנונית, נפלו בידי האירגון הג'יהאדיסטי 'ג'בהת אל-נוסרה'. כוחות דאע"ש פושטים על מאחזי השיעים בצפון הביקעה כמו בעיירה ארסל לאחרונה והדרך מדמשק להרי העלאווים בצפון מזרח סוריה, שהייתה בשליטת כוחות אסאד לאחר סידרה של קרבות קשים שהקיזו גם דם רב מהחיזבאללה, שוב לא בטוחה והיא יעד לפשיטות חוזרות ונישנות של סונים רדיקלים.

הכוח הלוחם של החיזבאללה אמנם התקשח וצבר מיומנות בקרבות בסוריה (לא בהכרח נגד צה"ל - זה ממש לא אותו דבר) אבל גם אבדות קשות מנשוא. זה שלש שנים לא תרגל החיזבאללה את מיתאר התקיפה שלו לגליל וגם אין לו עם מי לתרגל כי הכוחות שקועים עד צוואר בסוריה. איננו יודעים מה ילד יום אבל אין באופק שום סימן שמצב החיזבאללה עשוי להשתפר. השינאה העדתית והדתית גוברת והשיעים בלבנון מתחילים להידמות ליהודים בישראל - עדה קטנה, שנואה, מאויימת בעצם קיומה הפיזי ומוקפת בים של אויבים שמתאמנים בינתיים בלשחוט חיילים סורים, כורדים, יזידים ומערביים אבל בעיקר רוצים לשחוט שיעים (אפילו יותר מיהודים).  אפשר להמר בביטחה שבעתיד הקרוב החיזבאללה לא יכול לצפות לישועה ובעתיד הרחוק המזה"ת יהיה אחרת ורוב מה שאנחנו יודעים היום יהיה ממילא לא רלבנטי. לסיכום הסיכוי שיהיה סיבוב הבא נגד החיזבאללה ניראה לא ברור כלל -, כשמדובר בעתיד הניראה לעיין הסיכוי לסיבוב מול החיזבללה ניראה קלוש למדי. אז למי היה עיניין לזרוע פחד סתם בידיעה שאולי נכונה אבל בטח לא רלבנטית. אולי משהו חצה את הגבול במאבק על תקציב הביטחון - אני מקווה שלא למרות שניסיון העבר אומר שכן.   


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה