יום חמישי, 27 במרץ 2014

דיור, חרדים ושקר קטן

אתמול התפרסם שבריבעון האחרון של 2013 (10-12/2013) נישבר שיא כל הזמנים במכירת דירות בישראל. עוד נימסר שעיקר הלחץ על השוק היה מצד צעירים שקונים את דירתם הראשונה ומצד משקיעים. מכאן לכמה מסקנות - א. שצוואר הבקבוק האמיתי של מחיר הדירות הוא ההיצע בשוק ולא המחיר. ב. שיש לזוגות צעירים באופן כללי את המשאבים לרכוש דירה ראשונה בעיקר בזכות המשכנתאות הזולות. ג. שגם בעתיד הבעיה העיקרית היא קצב הבניה וד. שבעיית מחירי הדיור היא במידה רבה פיקציה.

אני יודע שיש רבים וטובים שטוענים שמחיר הדיור בישראל, בממוצע, גבוהים מהמקובל במערב, בעיקר באירופה. אבל אירופה, בניגוד לישראל, נמצאת גם במשבר כלכלי קשה וגם בצמיחה דמוגרפית אפסית, 0.2% לעומת 1.9% בישראל. הייתי ממליץ לכל אחד להסתכל על לוחות הנדל"ן של מחירי הדיור בערים גדולות במערב אירופה, לא בווילנה בירת ליטא או בקייב בירת אוקראינה. המחירים שם גבוהים באופן משמעותי ממחירי הדיור במרכז תל אביב.   תוספת הבירוקרטיה ותוכניות המלחמה במחיר הדיור לא תועיל אלא אם יהיו מספיק דירות ואם יהיו מספיק דירות לא צריך את התוכנית. אישית אני חושד שגם שר האוצר וגם שר השיכון יודעים שהבניה תעבור השנה את הביקוש ולכן מחירי הדיור נועדו לרדת בכל מיקרה - עכשיו הם יוכלו לנכס לעצמם את ההוזלה הצפויה כפרי  יוזמותיהם הבירוקרטיות.

חרדים

אתמול נמסר שבחודש פברואר התגייסו רק 15 חרדים לשרות לאומי, שפל של 26 שנה מאז 1988. עוד נמסר על הקצנה בציבור החרדי. לפני יוזמות לפיד ל"שיוויון בנטל" התחולל תהליך חברתי של התפוררו החומות שסגרו על הציבור החרדי. אפשר לנכס חלק מהתהליך לסמארטפונים וחלק אחר להתרחבות חסרת הפרופורציה של המסגרות החרדיות ששאבו לתוכם שפע של בורים, ריקים ופוחזים, ציבור גדול של סתגלנים ונהנתנים שסופם שהם  יפוררו את החברההחרדי מבפנים. את התהליך הזה היה צריך לעודד בעיקר על ידי הרחבת ההזדמנות והאפשרות לעבוד ולא להתמקד בגיוס. יוזמת ה"שיוויון בנטל", מהרגע הראשון הייתה צבועה כי היא החריגה את הציבור הערבי והתייחסה לכל הציבור החילוני, ש 20% ממנו משתמטים משפע של סיבות, כציבור ש"משרת בקרבי" ו"עושה מילואים" למרות שרובו המוחלט לא עושה מילואים, רק מיעוטו משרת בקרבי, רק חלקו הקטן בתפקידים תומכי לחימה וחלק משמעותי ממנו משרת בתפקידים חסרי משמעות בצבא (מטאטאי עלים במשרד הרס"ר).

הוצאת החרדים מהקונצנזוס היהדי בארץ, דחיקתם לשוליים והלחץ החיצוני עליהם רק בונים מחדש את החומות המתפוררות. די היה בהורדת גיל הפטור מגיוס, הזכות לצאת לשוק העבודה ובפיקוח שמי שרשום בישיבה אכן לומד בה.  אני לא מרגיש נוח עם התהליכים שמוביל לפיד בתחום הדיור, הגיוס והתמיכה במעמד הביניים במקום בחלשים. אני מודע שהביקורת מוקדמת מדי אבל כדאי לשים לב לתהליך.

שקר ?

ב 16/02/2014 ניפגש אבו מאזן עם 300 סטודנטים ישראלים ברמאללה בפגישת שנועדה להשפיע על דעת הקהל בארץ ולהציג אבו מאזן מתון, נחמד ורגיש. אני לא רוצה להשפיע על אופי החברה בישראל אמר אבו מאזן, כניראה בהתייחסות לא ישירה לחשש מ"זכות השיבה" הפלשתינית. "כל מה שאנחנו עושים הוא למען הצעירים בישראל ובפלסטין. לא נטביע אתכם בפליטים" הוסיף. דבריו עומדים בסתירה גמורה לראיון שלו ב 27/05/2009 לג'קסון דיהל, עורך החדשות של הוושינגטון פוסט, ופרד הייאט שבו נימק את דחיית הצעותיו של ראש הממשלה אהוד אולמרט מ 11/2008 בטענה שקבלת ההצעה "תמנע שיבה המונית של פלסטינים לישראל" סוף ציטוט.  

בפגישת אובאמה אבו מאזן ב 17/03/2014, בהתייחסו לסוגיית הפליטים, על פי הדלפות בתקשורת האמריקאית אמר אבו מאזן שזכותו של כל פליט לבחור בין התיישבות במדינה הפלשתינית לבין חזרה למקום הולדתו והולדת אבותיו (למי שלא מבין ישראל בגבולות 1948). כשהתקבל כגיבור ברמאללה הודיע לכול מקבלי פניו  "אנחנו נשאנו את הפיקדון (זכות השיבה - ד.ר) ואנחנו שומרים על הפיקדון". בושיבת הוועד הפועל של אש"ף, ימיים לאחר מכן ב 22/03/2014 אמר אבו מאזן שבוושינגטון  הוא פעל למציאת פתרון "צודק" לסוגיית הפליטים על בסיס החלטה 194 של האו"ם וסירבו לדרישה להכרה בישראל כמדינה יהודית. החלטה 194 היא הנוסחה לחיסול מדינת ישראל על ידי הצפתה בפליטים.  עמדתו של אבו מאזן אושררה מחדש בניסוח הכי קיצוני שלה בוועידת הליגה הערבית, אתמול 26/03/2014, בכווית. אז תגידו אתם - אבו מאזן סתם שקרן או שלא הבנו אותו נכון ויש לנו בעיות בשמיעה. .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה