יום ראשון, 2 בפברואר 2014

צרוף מקרים ?!

באופן תמוהה כשהחל ג'ון קרי במסע האגו טריפ שלו לפייס בינינו לפלשתינים הוא העלה שלש טענות מרכזיות. א. הסטטוס קוו לא יכול להישמר לאורך זמן והוא מצב זמני בלבד - עקרונית זה נכון אבל זמני זה יחסי  - הוא נישמר כבר כ 7 שנים, מאז דעיכת האינתיפדה השניה. בכלל כל דבר במזרח התיכון, אפילו המסגרת היציבה ביותר כמו בית המלוכה הסעודי, הוא בהכללה מצב זמני. בסוף הכל משתנה במזה"ת כל הזמן מנאצריזם ללאומיות, לאיסלאמיות וחזרה ללאומיות - מדיקטטורה לאנרכיה וחזרה לדיקטטורה, ממלחמת אחים לסטטוס קוו וחזרה לשפיכות דמים. אז כן! הסטטוס קוו זמני כמו כל דבר במזה"ת.

ב. פתרון הסכסוך "ישנה דרמטית את האזור" לטובת כולם. היה אולי נכון בעידן הקודם ומנותק מכל מציאות בעידן שלאחר ה"אביב הערבי". כשלון המו"מ, בנוסף לחרם, יגביר את האלימות נגד ישראל טוען קרי יש מאין.

ג. אם ישראל לא תפתור את הסכסוך צפוי לה "חרם על סטרואידים", כפי שהתבטא כבר באוגוסט 2013. מאז בכל ראיון,  למשל בראיון משותף לאודי סגל ולכתב הפלשתיני  ב 07/11/2013  וששודר במגביל בטלוויזיה הפלשתינית ובערוץ 2 הישראלי, חזר ג'ון קרי על המנטרה של הגברת החרם והבידוד של ישראל והאפשרות להגברת האלימות ואינתיפדה שלישית. אגב אז, בתחילת נובמבר, לפני סה"כ 3 חודשים הוא עוד האמין שהסכם המלא יחתם עד סוף אפריל השנה. היום הוא נאבק למסגרת עמומה כדי לאפשר את המשך המ"מ עד סוף השנה הזו - עדות לקריאת המציאות שלו מאז ראה בבשאר אסאד ידיד וגורם מייצב במזרח התיכון שיש להחזיר לו את הגולן במרץ 2011.

בתיזמון תמוהה מלווים איומי החרם של ג'ון קרי בידיעות תקשורתיות על התגברות החרם על ישראל.  נאום הסטרואיידים מאוגוסט לווה בידיעות על הדרת ישראל  מתוכנית המחקר והפיתוח המדעית של אירופה "אופק 2020". היום ברור שהידיעות תוזמנו עם שרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. באופן ציני להפליא  לאחר שיזם את הידיעות על החרם כמנוף על ישראל ולחיזוק דבריו התגייס ג'ון קרי לבטל את החרם ולמצוא את מכבסת המילים המתאימה להמשך השת"פ המדעי עם אירופה. כמעשה הכבאי שמצית מדורה כדי להיות הגיבור שגם מכבה אותה.

אתמול, כמעט במקביל לעוד איום חרם של קרי בוועידת הביטחון הבינ"ל במינכן, הודלף לתקשורת ששני בנקים בסקנדינביה "בוחנים" ניתוק יחסיהם עם בנקים ישראלים בגלל פעילותם בהתנחלויות. בידיעות צויין במפורש שהבנקים החלו את בדיקתם לפני שבועיים - כלומר באמצע ינואר השנה.  מותר לשאול מה קרה  דווקא בינואר השנה, סה"כ לפני שבועיים, שהניע את הבנקים, שעד כה לא הייתה להם בעיה מיוחדת לעבוד עם בנקים ישראלים, להתחיל לבחון חרם על ישראל. למה לא עסקו בחרם על ישראל לפני שנה, שנתיים או בימי 'חומת מגן' כש"הכיבוש" הישראלי כיכב בכל התקשורת העולמית והסכסוך נחשב כמקור אי היציבות במזרח התיכון. רק שני אירועים יכלו להשפיע על הבנקים הסקנדינביים דווקא בשבועיים האחרונים -א. הזדמנות לעשות עסקים עם איראן וב. - ג'ון קרי רמז שזה יכול לסייע לו במו"מ. תבחרו אתם את התשובה  הנכונה. אני אישית מהמר על תשובה ב. בכל מיקרה - כמו בחרם הסטרואידים ו"אופק 2020" משרד החוץ של ג'ון קרי מיהר לגנות את החרם ולחזור על תרגיל הכבאי והאש מאוגוסט 2013 - מה שמחזק אצלי את ההימור על תשובה ב.

לגבי ג'ון קרי עצמו, אני לא חושב שהוא אנטי ישראלי או אנטי יהודי  בשום צורה שהיא. הוא ציני,  מניפולטור  ללא עכבות, מבין ופועל בצורה כוחנית, ממוקד באגו של עצמו ובמורשתו, מתעדף את המציאות כראות עיניו  ויש לו כוח, עד גבול מסויים, גם לייצר את המציאות. אין ספק שבנושא המו"מ עם הפלשתינים הוא אובססיבי ומשיחי לחלוטין. ימים יגידו אם זה רע או טוב לישראל והאם, באובססיביות שלו, הוא יצר הזדמנות או העמיק את הקרע. כמו שכתבתי הצעותיו טובות לישראל גם אם איומיו כבר היו לזרא.
 
לגבי החרם עצמו -ישראל היא יצרנית המזל"טים הצבאיים השניה בעולם. כלי הטיס שיוצרו בישראל ומצויידים בטכנולוגיה ישראלית נמכרו או הוחכרו כמעט לכל צבאות נאט"ו באירופה, לחלק גדול ממדינות דרום אמריקה ודרום מזרח אסיה והביקוש להם גובר כל הזמן כי הם זולים משמעותית מאלו של ארה"ב וטובים כמותם.  השבוע נימסר שעוד 2 מזל"טים של חברת אלביט ימסרו בחודשים הקרובים לצבאות זרים וכי אלביט מתחרה בתעשיה האווירית במכרזי מזל"טים בחו"ל לצבאות זרים שארה"ב יקרה להם ושאין להם אלטרנטיבות אחרות. לא ניראה שתעשיית המזל"טים הישראלית עומדת בפני חרם אלא דווקא בפני ביקוש גואה למוצריה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה