יום רביעי, 16 בינואר 2013

אמת פשוטה

הכלכלה העולמית בצרות צרורות. אירופה נימצאת בקיפאון, בממוצע יבשתי בנסיגה קלה בהיקף הצמיחה. ארה"ב מראה סימני התאוששות אבל אין שם שום מאמץ רציני להתמודד עם סוגיית החוב הלאומי הענק מה שבהכרח יוביל לקשיים כלכליים עצומים וכלכלת יפן מתכווצת. עוד לפני חמש שנים היו שלושת הכלכלות האלה מעל לחצי מכלכלת העולם. סין, הענק המתעורר, עדיין צומחת בפראות אבל ביחס לעצמה הצמיחה שלה מתחילה להיבלם. יש שתי סיבות לבלימה בסין: ירידה עולמית בביקוש למוצרים מסין, תוצאה ישירה של המצב באירופה, ארה"ב ויפן, והשניה, הזדקנות האוכלוסיה בסין ומחסור בצעירים עדכניים כדי לאייש את פסי היצור ולחדש את הטכנולוגיה הסינית, פרי מדיניות רבת שנים של הגבלת הילודה .

אין לאף כלכלן בעולם מרשם פלא כיצד לחדש את הצמיחה הכלכלית ואין אף תרגיל פיננסי שיכול לשנות באופן מהותי את המצב כמו למשל הדפסת כסף, הוזלת האשראי וכדומה. בסוף אי אפשר לאכול יותר ממה שמייצרים אלא לזמן קצר. בצורה כזו או אחרת יאלצו רוב החברות המפותחות בעולם לעבור תהליך מכאיב של קיצוצים שבו סך היצור יענה על סך הצריכה והחובות. אנשים בכל העולם יצטרכו לעבוד קצת יותר קשה ולקבל קצת פחות שרותים וזה לא משנה אם הם יקבלו פחות בשכר ישיר או, לחילופין, בשרותים שווי כסף שהממשלה נותנת. סל המועסקים בכל הכלכלות המפותחות יצטרך לגדול וסך השרותים יצטרך לקטון. אין פטנט אחר.

אצלנו הגדלת כוח העבודה יכולה לבוא בעיקר משילוב חרדים ומרכיבים בחברה הערבית בשוק העבודה הישראלי וסך השרותים יכולים לקטון בעיקר מצימצום בתקציב הביטחון, הגבלה בתקציבים ובמענקים לתלמידי הישיבות וריסון הביזבוזים בממשלה. אין אפשרות שלא לקצץ בשרותים, גם לא להעלות מיסים (שזה בעצם אותו הדבר) וגם לא לשלב את החרדים במשק כי אז הקיצוצים יגיעו באופן לא נישלט בצורת אבטלה, ירידה בערכו האמיתי של הכסף (אינפלציה), פגיעה בפנסיות ופשיטות רגל.

אם איזו מפלגה מבטיחה לנו גן עדן כלכלי אחרי הבחירות שבו המאיון העליון ישא על כתפיו ובמיסיו את הגירעון הכלכלי אזי היא מוכרת לנו אשליות שווא. ראשית מפני שאין בכוחו של המאיון העליון אלא שפר בשוליים גם אם הכנסותיהם לא יפגעו והם ישלמו את כל המיסים כפי שיושת עליהם. בפועל מסתבר, וצרפת היא הדוגמה האחרונה, שלמאיון העליון יש אפשרות, בהרבה מיקרים, להעתיק את עסקיו לארצות אחרות ובכך להעמיק את האבטלה בארץ, שנית גובר התמריץ להעלמת מס לא חוקית ול"תיכנון מס", התחמקות חוקית מתשלום מס במחיר מגבלות מסויימות, ושלישית משבר כלכלי פוגע גם בסך ההון של המאיון העליון וממילא תקטן גביית המיסים מהציבור הזה (כלל ידוע בגביית מיסים הוא שמעל לרף מסויים של מיסים הגביה דווקא מצטמצמת ולא גדלה, הרף הוא בסביבות ה 50% על ההכנסות השוליות).

לכן צפויה לנו תקופה כלכלית קשה אחרי הבחירות עם הרבה גזרות ולא מעט מיסים, בעיקר עקיפים (מע"מ למשל). אין אפשרות לברוח מזה, יש אפשרות לברוח מהאחריות ולדחות את הצעדים מה שרק יחריף את המצב. כן, גם מעמד הביניים יצטרך לשאת בנטל מפני שהשתלבות החרדים במשק, אפילו בצורה אופטימלית ובהתאם לחזונו של יאיר לפיד, זה תהליך ארוך שלוקח זמן ופרותיו צפויים רק בשנים הבאות וקיצוץ בביטחון יעזור אבל לא יסתום את החור בתקציב. אז שלא יעבדו עליכם - מצפה תקופה קשה, לא משנה מה יהיו תוצאות הבחירות, היא תפגע בכולם, ואין לאיש פתרון פלא.

עוד הערה אחת. בעיתות משבר כלכלי קל ופופוליסטי לזרוק את שר האוצר לכלבים (לכפרתנו). יובל שטייניץ הוא שר אוצר טוב ששמר על הקופה. בעולם מוחלט הוא אשם מלא בגירעון החמור של ישראל בעולם יחסי הוא חסך מאיתנו משבר חמור פי כמה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה