יום רביעי, 8 באוגוסט 2012

פתח 110

לפני יומיים ניסו האיראנים עוד טיל חדש במלאי הטילים המגוון שלהם. הטיל שכינויו פתח-110, כך על פי האיראנים, יכול להגיע לטווח של 300 ק"מ ולפגוע בדיוק רב בכל מטרה. מי בדיוק האוייבים של איראן בטווח הנתון ומה תפקידו בתורת הלחימה האיראנית? אצלנו הסתפקו במועט שמן הסתם הוא יגיע לחיזבאללה בלבנון כדי להוסיף לצרותינו. הסבר אופייני לתפישה הישראלית שאין לאיראן אלא השמדת ישראל מול העיניים.

אני מקבל את תפישתו של אמנון לורד, עורך מקור ראשון, שבביקורת על מאמרי הקודם "סרק...סרק" יחס לאיראנים תפיסה מעצמתית אזורית ואוסיף לה שהם אינם יכולים להיות מעצמה אזורית כשארה"ב העויינת בוחשת באזור. כשאל קעידה פירסם את המניפסט שלו ב 26/02/1998 במערות פקיסטן הם מנו בסיבות העיקריות את הקשר של בית המלוכה הסעודי, "שומר שני המקומות הקדושים", לארה"ב. את העובדה שסעודיה אירחה יחידות של ה"צלבנים" , הכוונה לצבא ארה"ב, כדי שילחמו במוסלמים אחרים בעיראק במלחמת המיפרץ השניה ב 1991. היהודים וישראל הוזכרו רק בסעיף 11, האחרון, כעוד סימן להשתלטות המערב הכופר על אדמות האומה המוסלמית.

בתחילת השתלטות בית סעוד על חצי האי הערבי בתחילת המאה ה19 הם ניהלו מספר מסעות הרס לדרום עיראק כדי להרוס ולנתץ מסגדים שיעים (חילוות). עד היום הדוקטורינה הוואהבית השולטת בסעודיה רואה בשיעים כופרים. המאבק בין הערבים לפרסים, בין איראן לסעודים ובין הסונים לשיעים מתגלגל אפילו לשם המפרץ המשותף לשניהם- אלו קוראים לו "המפרץ הפרסי" ואלו מגדפים וקוראים לו "המפרץ הערבי".

בראיית האיראנים השמדת ישראל אכן רצויה ויש לברך על כך אבל ההשפעה האמריקאית באזור נישענת על בית המלוכה הסעודי וניזונה ממאגרי הנפט של עיראק והמיפרץ (הערבי או הפרסי - תבחרו צד) . תמיד שאפה איראן להגיע ליכולת להשתלט על מאגרי הנפט או לפחות על נתיבי הזרימה שלהם למערב מה שיתן לאיראנים מנוף ענק גם נגד סעודיה וגם נגד ארה"ב הכופרת והמערב בכלל ויאלץ אותם לדון עם איראן על מעמדם במזה"ת, כולל זה של ישראל. דבר מזה לא יושג ממהלך של השמדה הדדית בינם לישראל.

לצורך המטרה הזו, שליטה על מאגרי הנפט העולמיים, יש לאיראנים 2 כלי נשק מרכזיים. הראשון הוא הגירה שיעית המונית למחוזות הנפט במיפרץ ושימוש בכלים "דמוקרטיים" לערער את יציבות השילטונות הסמכותיים, הסונים והלא דמוקרטים בנסיכויות ובסעודיה עצמה. השיעים, שהם כבר רוב במחוזות הנפט, אכן תובעים להם נחלה בשילטון בכל נסיכויות המפרץ. התקשורת העולמית מכנה את פעילהם "פעילי זכויות אדם", "פעילים דמוקרטיים" וכד' . למרות שיש בינהם אכן פעילים אוטנטיים ההכוונה והרוח מגיעים מטהרן.

הכלי השני הוא פגיעה בתפוקת הנפט עצמה. פעם דיברו על חסימת מיצרי הורמוז בין איחוד האמירויות לאיראן, פחות מ 40 ק"מ של ים, היה והאיראנים יכנסו למצוקה. אלא שרשת צינורות שניפרסה במידבר מאפשרת לתעל חלק גדול מהדלק לים האדום, לתורכיה וירדן ולעקוף את התלות במיצרי הורמוז. שנית הטכנולוגיה הצבאית האמריקאית יכולה בקלות רבה לאבטח את מיצרי הורמוז ולנטרל את המוקשים הימיים שאיראן אולי תפזר בשטח. הפיתרון של האיראנים הוא פיתוח יכולת רקטית לפגוע במיתקני היצור ובמסופי היצוא עצמם שכולם שוכנים בטווח של פחות מ 300 ק"מ מאיראן.

הניסיון של כל המילחמות, גם שלנו, הוא חד משמעי. אי אפשר גם בטכנולוגיות הכי מודרניות לדכא לרמה נמוכה ירי ארטילרי וכל שכן רקטי רק מהאוויר. לצורך העיניין כשיש לך 20,000 רקטות זה לא ממש משנה ש 80% נוטרלו בטרם שיגור. 4,000 עדיין מגיעים למטרתם. אנחנו כאן בישראל עם הטכנולוגיות הכי מודרניות שבכלל ישנן בתחום (העולות אל אלו של ארה"ב) במרחבי עזה, 280 קמ"ר, או דרום לבנון, נגיד 5,000 ק"מ מרובע, לא הצלחנו להוריד לכמעט אפס את השיגורים וכמעט תמיד המילה האחרונה הייתה, לכן, של המחבלים. כל משחקי המלחמה המחישו פעם אחר פעם שללא השתלטות פיזית על השטח אין אפשרות לדכא עד הסוף ירי טילים מתמשך. היתרון הנוסף ששימוש ברקטות הוא זול במונים רבים מהשימוש בטכנולוגיות ואמצעים נגד ירי רקטות.

בהינתן הטווח וארסנל הטילים האיראני הקונבנציונלי, מהקטיושה הפשוטה ועד הזילזאל הכבד ,האיראנים יכולים להשתמש ברוב המרחב של איראן, הרבה מעל לחצי מיליון קמ"ר, כדי לשתק, בירי דמוי חיזבאללה, את יצור הנפט במאגר הכי חשוב בעולם במרחב שאין לארה"ב ולאף אחד יכולת לתת לו כיסוי מלא בזמן אמיתי בדומה ליכול שלנו מעל עזה או דרום לבנון.

במיקרה כזה תהיה לארה"ב ובנות בריתה במיפרץ הדילמה האם לנסות להשתלט על השטח. משימה שגם בתנאים קונבנציונאליים היא מסובכת להפליא ושאין לה אשראי פוליטי אחרי עיראק ואפגניסטן. אבל משימה שהיא עוד יותר מורכבת לו לאיראן הייתה יכולת גרעינית שהייתה מאיימת להפוך כל חדירה קרקעית אמריקאית או תגמול מסיבי למלחמה גרעינית אזורית. מסתבר שהאסטרטגיה האיראנית הרבה יותר מורכבת מהרצון, שאכן קיים, להשמיד את ישראל.

בפרקים הבאים -

השפעת איראן על תהליכי השלום במזה"ת - הקשת השיעית.
מי החוליה החלשה בראיה איראנית באזור .

תגובה 1:

  1. האם לא נובע מכך שבגלל האיום הקונבנציונאלי האיראני על מדינות המפרץ, המדינות האלה לא יעזו "להוציא רת הערמונים מהאש" בעצמן, וגם ארה"ב לא תעיז לעשות זאת?

    השבמחק