יום שלישי, 10 באפריל 2018

ימים של דילמות

המערב בכללו נמצא זה כמה שנים, מאז משאל ה'ברקזיט' בבריטניה ב 06/2016, תחת איום רוסי מתמיד בעיקר דרך עוצמה חשאית, חתרנות מדינית והפעלת כוח  באזורים מסוכסכים בעולם, בעיקר במזה"ת. בכל מערכות הבחירות במדינות חשובות באירופה מאז 2016 ניכרת מעורבות רוסית בעיקר דרך אמצעי סייבר ורשתות חברתיות, לנסות להטות את הבחירות לטובתה. כל המדינות על גבול רוסיה מפוחדות מתרגילי הענק של הצבא הרוסי קרוב לגבולם, ממימון מתמודדים פרו רוסיים דרך "עמותות קש" ובמקרה של בריטניה מהוצאת מבצעי חיסול באמצעות חומרים כימיים ורדיואקטיבים מסוכנים גם לציבור הרחב. 

באמצעות הפעלת כוח צבאי סיפחה לעצמה רוסיה מחדש את קרים, ישמה שליטה בלי סיפוח על חלק ממחוזות המזרח של אוקראינה, בעיקר דונייצק, ומאז 2008 גם על גאורגיה שהפכה למדינת בובה רוסית .  

במזה"ת השתלטה רוסיה למעשה על סוריה והוקם "משולש הרשע" של איראן, תורכיה ורוסיה, לכל אחת מהן אינטרסים סותרים בטווח הארוך אבל דומים בטווח הקצר, לנהל את סוריה ולהרחיב את ההשפעה למדינות הערביות הסוניות - תורכיה רוצה חליפות, איראן דומיננטיות אזורית שיעית ורוסיה מרחב תמרון מדיני וצבאי מול ארה"ב ונאט"ו. 

הפעילות הרוסית מטרידה מאד את המערב שכהרגלו מגיב בהיסוס. הפעילות האיראנית מאימת על העולם הערבי סוני, המובל על ידי סעודיה ואיחוד האמירויות, כמעט בכל מישור אפשרי ובכל חזית אזורית. השאיפות התורכיות להביא להקמת חליפות אסלאמית, כמובן בהובלה תורכית, למעשה דאע"ש מדיני שמשתמש באמצעים של מדינה מודרנית וחברה בנאט"ו (איזה אבסורד !), מטרידה מאד את העולם הערבי הסוני שלא מוכן להשלים עם אדנות תורכית על האסלאם, על המקומות הקדושים וחותר לחדש את האימפריה העות'מאנית בה היו אזרחים סוג ב'.

התקיפה הכימית של אסאד בדומא ביום שבת האחרון  07/04/2018 אתגרה את העולם המערבי, סיפקה הזדמנות לישראל והטרידה מאד את הערבים הסונים גם כי הם היו קורבנות התקיפה הפעם וגם כי שתיקת העולם תגדיל את הסיכוי שיהיו קורבנות לתקיפה כימית בעתיד. 

הנשיא טראמפ, שיתכן והצהרתו הפזיזה על הוצאת הכוחות האמריקאים ממזרח סוריה עודדה את התקיפה הכימית בדומא, מאותגר גם בצורך להציג נחישות ומחויבות מול צ' קוריאה לקראת שיחות הגרעין במאי הקרוב, אחרי שלעג לקודמו, הנשיא אובאמה, שלא עמד ב"קווים האדומים" שלו באשר לנשק כימי בידי בשאר, לא יכול להחריש וחייב לייצר תגובה משמעותית אחרת יהיה ללעג בעולם ולמעשה יפתח דלת לשימוש בנשק להשמדה המונית ולהשתלטות "משולש הרשע" על המזה"ת.

מעצמות אירופה רואות בתקיפה הכימית בדומא הזדמנות לרדת מהגדר וביחד עם ארה"ב להציב "קו אדום" לרוסיה ואיראן במזה"ת בכלל ובסוריה בפרט כמובן שהמדינות הערביות סוניות מעוניינות גם הם לתחם את "משולש הרשע" שבו הם רואים סכנה אסטרטגית לעצמם.

התקיפה הכימית של אסאד בדומא  גיבשה נגדו קואליציה גדולה של המערב ומדינות ערב להתחשבן על הרבה נושאים עולמיים ואזוריים שאינם חלק מהמלחמה בסוריה - צ' קוריאה והמו"מ הגרעיני הצפוי במאי 2018 בשבדיה, המעורבות הרוסית בהטיית הדמוקרטיות המערביות, החשש מהשיעה האיראנית והתפשטותה, החשש בכלל מהשימוש בנשק כימי כדבר שבשגרה, הפחד מתורכיה המקצינה להיות דאע"ש מדיני ועוד. המעניין שלכל הכוחות האלה יש כרגע זהות אינטרסים הולכת ומעמיקה עם ישראל . 

הדילמה הישראלית כרגע היא איך להעמיק את השותפות הזו, בעיקר עם העולם הערבי הסוני - האם להצטרף לתקיפה רב לאומית מתמשכת על מתקני משטר אסאד בסוריה,  כפי שמסתמן כרגע, האם להישאר בצד ולתת לאחרים לעשות את מלאכתנו ולו חלקית, האם להתנות השתתפות ישראלית בתנאים מדיניים כל שהם ועד כמה להעמיק את העימות עם רוסיה כי בריטניה וצרפת ילכו הביתה, טראמפ מתקפל מהאזור ואנחנו נישאר בסוף לבד עם הסונים, השיעים והרוסים - אכן דילמה קשה !!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה