יום רביעי, 16 באפריל 2014

"ידיד אמת" של אביגדור


בראיון מקיף בערב שישי האחרון בידיעות עם אביגדור ליברמן, פעם שר חוץ מנודה במערב והיום מבוקש במיזדרונות וושינגטון כשהחל להלל את מאמצי השלום של מזכיר המדינה ג'ון קרי - הגדיר אביגדור "החדש" את ג'ון קרי "ידיד אמת של ישראל" ושלח אותנו לבדוק את ידידותו לישראל בגוגל. כך עשיתי.


בערך האנגלי של ויקיפדיה JOHN KERRY מוזכרת ישראל רק פעם אחת בהקשר להתחייבותו של ג'ון קרי, מתחילת פברואר 2013, כשמונה למזכיר המדינה של ארה"ב, "להביא שלום בין ישראל לפלשתינים".  סוריה מוזכרת 17 פעם, בעיקר בהקשר לטיפולו בנשק הכימי בסוריה. אין איזכור לידידותו האישית בת העשור עם בשאר אסאד, היום הטובח מדמשק, ועל פועלו להחזרת הגולן לסוריה, בשלשת השנים שקדמו ל"אביב הערבי", בנימוק שסוריה היא הגורם המייצב במיזרח התיכון וכי יש לארה"ב אינטרס אזורי לטייב את היחסים עם סוריה על חשבון ישראל. עיראק מוזכרת 22 פעם בעיקר בהקשר למילחמות  נגד עיראק. לראשונה שבהם - ב 1991 הוא התנגד ולשניה, במרץ 2003. ג'ון קרי מופיע תחילה כמתנגד למילחמה ובהמשך לתומך בה.  במסע הבחירות שלו ב 2004 לנשיאות, נגד נשיא מכהן ג'ורג' בוש,  ג'ון קרי לא בנה על סיוע יהודי ולא פנה לקהלים יהודיים שיתמכו בו.  מצד ג'ון קרי נירשמה תמיכה בבניית גדר ההפרדה בין ישראל לפלשתינים בגדה ובהטלת ספק בבית הדין הבינ"ל בהאג - ספק שהוא אינטרס אמריקאי קבוע מחשש שקצינים אמריקאים ישפטו על מעשיהם בעיראק (אבו גרייב) או באפגניסטן (הכלא התת קרקעי בבסיס האוויר בגראם בצפון אפגניסטן) כמו גם על שפע של מעשים נוספים.


בעיברית בוויקיפדיה מופיעה ישראל 22 פעם בערך "ג'ון קרי". בעיקר בהקשר לפועלו בתהליך השלום הנוכחי וכמעט כלום בהקשר לאיזו תמיכה מיוחדת בישראל בעבר.


מהערך ג'ון קרי בוויקיפדיה באנגלית ובעיברית  אי אפשר לתייג את ג'ון קרי כאויב או מתנגד לישראל אבל אין שום איזכור לתמיכה מיוחדת בישראל בטח לא של "ידיד אמת".  - ישראל לא ממש העסיקה אותו במהלך הקרירה הפוליטית שלו. אין שום דבר שמעיד על ידידות מיוחדת, על חברות מיוחדת או על מחויבות מיוחדת לישראל בעבר. לעומת זאת אפשר למצוא שפע של הוכחות ל"ידידות אמת" בין ג'ון קרי לבשאר אסאד. אני הייתי מגדיר את ג'ון קרי כ"ידיד אמת" של עצמו - אופורטיוניסט שחושב בעיקר על המותג הפוליטי "ג'ון קרי".


כרגע יש ידידות אופורטיוניסטי בין "המותג הפוליטי" ג'ון קרי לבין מי שמחפש למתג את עצמו בחברה הישראלית ולא כל כך מצליח - אביגדור ליברמן - אני לא הייתי מגדיר זאת לא "ידידות אמת" בין האישים ובטח לא "ידידות אמת" לישראל אלא "ידידות אופורטיוניסטית" בין שני אנשים ציניים שניקלעו למצב שהם מחפשים את עצמם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה