יום חמישי, 5 בדצמבר 2013

הפרוטוקולים של זיקני החרדים


מעט מאד שכונות בישראל מאויישות היום באותה אוכלוסיה של פעם, נניח של לפני 30 שנה. סביר מאד שבעוד שלושים שנה ישתנה הנוף האנושי ברוב שכונות המגורים בישראל. דרום תל אביב, פעם יהודית באופיה,  מוצפת במבקשי עבודה מדרום סודן ואריתריאה.  שכונות בנצרת עלית ובבאר שבע, שהיו פעם על טהרת היהודים, הופכות לערביות או  מעורבות. במקומות אחרים החליפה אוכלוסיה רוסית את האוכלוסיה המרוקאית . בערים מעורבות כמו יפו ועכו  רוכשים עשירי הארץ, רובם יהודים, נכסים רבים. פעם זה נחשב להשתלטות עויינת של היהודים על נכסי הערבים היום התמונה כבר יותר מורכבת וגם האוכלוסיה הערבית מבינה שהפיתוח מעשיר גם אותם ומטייב את נכסיהם במונים. שכונות שהיו של מעמד הביניים הפכו לשכונות מוזנחות של המעמד התחתון ושכונות עניות הפכו למושכות השקעה נדל"נית בגלל רמת המחירים הנמוכה. זה טיבעה של הדינמיקה העירונית האורבנית מהחצי השני של המאה העשרים ועד היום והתהליך רק מואץ ומתפתח.
 
אני מניח שלו הייתה מתפרסמת כתבת תחקיר באיזו מדינה בעולם שבקדימונים שלה הייתה מופצת השאלה "האם יכול להיות שבעוד כמה שנים גם בשכונה שאתם גרים יהיה רוב של יהודים?" היינו ניזעקים על האמירה הבוטה שרואה ברוב של יהודים סיפור שראוי לתחקיר עם נימה אנטישמית מתריסה. אני מניח שאף ערוץ בארץ לא היה מעז לפרסם קדימון לכתבת תחקיר עם השאלה  "האם יכול להיות שבעוד כמה שנים גם בשכונה שאתם גרים יהיה רוב של ערבים (או אתיופים)?".  תחקיר כזה מוציא אוכלוסיה מסויימת מהלגיטימיות הציבורית מעצם הצגת השאלה. התשובה היא כמובן כן!  - כמעט כל שכונת מגורים בארץ יכולה לשנות במשך השנים את צביונה החברתי ואם היום גרים בה יאפים ממעמד הביניים בהחלט יתכן שבעוד שלושים שנה יגורו בה ערבים, אתיופים, חרדים, סודאנים - רק תיבחרו את מי אתם שונאים במיוחד כדי לעשות עליו כתבה, לא סתם כתבה אלא כתבת תחקיר.  
 
בארה"ב היה ידוע שנים שמהרגע ששחור ראשון רוכש בית בשכונה לבנה הלבנים יתחילו למכור את נכסיהם ולברוח והשחורים יכנסו במקומם. בארץ זה יקרה כשערבי, אתיופי או חרדי ירכשו בית ראשון. הבעיה אינה אצל הרוכשים אלא אצל המוכרים שחושבים שלגור על יד חרדי מצדיק את מכירת הדירה ובריחה למקום אחר. אגב פעם השתמשו באוכלוסיה החרדית כדי לגרש את האוכלוסיה הערבית שהעזה "לפלוש" לשכונות יהודיות.  מה לא בסדר בכך שהאוכלוסיה החרדית הגדלה במהירות רבה מתפשטת למרחבי דיור נוספים - האלטרנטיבה היא או צפיפות מתגברת ולא ניסבלת או גטאות מבדלות. ברור שזה אולי טוב לכמה שונאי חרדים אבל לא טוב לפתיחות ולסובלנות שהיא מערכי היסוד של כל דמוקרטיה לא גיזענית.
 
לא ברור לי למה ערוץ 2  העדיף, לפי הקדימונים, לעסוק בכתבת התחקיר של מיקי חיימוביץ  היום בערב  המכונה "המערכת" ב"השתלטות" כביכול של חרדים על מרחב המגורים החילוני תוך שימוש בהפחדה גיזענית מזוקקת נגד אותם המתכננים השתלטות חרדית על החילונים.  הפרוטוקולים של זיקני ציון (החרדים) במהדורה ישראלית, חילונית ועכשווית אינה שונה במהותה מזו המקורית של הבולשת הרוסית מימי הצאר.  


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה