יום רביעי, 17 בספטמבר 2014

אפיק של תקווה

לטענות על עזה במצור לא היה על מה להסתמך עד שגנרל עבדל-פתאח סיסי עלה לשלטון במצרים בקיץ 2013.  מאז עושים שלטונות מצרים ככל יכולתם להדק את המצור על רצועת עזה - מצור על סחורות ושרותים ובעיקר מצור על תנועת אנשים. לעזתי קל יותר בימים אלה להיכנס לישראל מלמצרים. ההשלכות על החיים ברצועה הן איומות. פגיעה קשה ביצור ובכלכלה של הרצועה, עליה חריפה באבטלה ובתיסכול האישי של תושבי הרצועה. הריבוי טיבעי גבוהה, אמנם במגמת ירידה אך עדיין גבוהה מאד, מה שהופך את הרצועה לצפופה ואומללה יותר ויותר. פעם הטענה שרצועת עזה היא כלא גדול הייתה שקר - היום היא קרובה לאמת. יש רבים ברצועה שהיו שמחים לברוח ממנה ולחפש את גורלם במקום אחר הרחק מהסכסוך והאומללות ואולי אפילו לשלוח כסף ליקירהם ברצועה. בהרבה ארצות בעולם העברת כסף היא תנאי ראשון להתאוששות כלכלית - מהגרי העבודה התורכיים בגרמניה של שנות החמישים נתנו דחיפה משמעותי לרמת החיים והכלכלה בתורכיה לדוגמא.

בסירת המהגרים שהוטבעה בכוונה על ידי מבריחים מיקצועיים מול חופי מלטה לפני יומיים, אירוע בו טבעו למוותו כ 500 בני אדם, מתוכם כ 100 ילדים, היו גם, בצד פליטים מכל העולם הערבי ומאפריקה,  עזתים במספר לא ידוע. אנשים שסיכנו הכל למען סיכוי לחיים טובים יותר.  בסוף יש גבול למה שעזה יכולה לקלוט בלי שכל מערכותיה יקרסו, גם בתנאים האופטימליים וללא מלחמות מזדמנות והרס רב. יש וצריך להיות לישראל עיניין לאפשר לעזתים להגר מהרצועה בדרך בטוחה - גם כי הלחץ ברצועה ירד וגם כי הכספים שהם ישלחו ישפרו במידת מה את חיי תושבי הרצועה.  הצורה הרצויה היא להגיע להבנות עם מצרים שתפתח את מעבר רפיח לתנועה חד סיטרית החוצה מהרצועה, במקביל לעודד ולאפשר למדינות בעולם להפעיל נציגויות קונסולאריות ברצועת עזה כדי שאפשר יהיה לטפל בבקשות ההגירה החוקיות מהר ובאופן יעיל. ברור לגמרי שבכל מיקרה תתפתח וכבר מתפתחת בעזה תעשיית הברחות לא של סחורות ושרותים אל תוך הרצועה אלא של אנשים מהרצועה החוצה.

כבר הצעתי בזמנו שישראל תאפשר לאלו שהשיגו מסמכים מתאימים וסידרו את מעמדם כמהגרים לצאת מהרצועה אפילו דרך ישראל ונמליה הימיים (רצוי) או  דרך הנתב"ג. חיים סבירים ברצועת עזה הכרחיים לקיום רמה סבירה של ביטחון בעוטף עזה - לא ביטחון מוחלט אבל סביר. הרי תמיד יהיו בעולם ארגונים ואנשים שמוכנים  לעזוב את החיים הנוחים ולהצטרף לדאע"ש ובטח שיהיו כאלה ברצועת עזה שתכלית חייהם היא להילחם בישראל ובכל אופן מתן אפשרות למי שרוצה להגר מעזה מכהה את המתח סביב הרצועה ומייצרת אפיק של תקווה לאלו שרוצים זאת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה