יום רביעי, 14 במרץ 2012

חוצפה ישראלית

יש האומרים שחוצפה היא תכונת אופי ישראלית מובהקת. יש הרואים בה את המנוע שמאחורי היצירתיות וההצלחות של ישראל, אחרים רואים בה את המקור לייחס העוין כלפי ישראל. אתייחס לאחד ההיבטים נאה דורש (מאחרים) וממש לא מקיים בעצמו.

אירופה נמצאת במשבר כלכלי קשה, צמיחה כוללת של 0.3% בשנה האחרונה, פחות מעשירית מבישראל, ואבטלה של 20% בקרב הנוער, בקרב העתיד. עליית מחיר הדלק העולמית, ברובה תוצאה של המשברים בלוב ובעיקר באיראן, מעיקים מאד על קצב ההתאוששות, אם בכלל, של אירופה הדועכת. אירופה יכולה להקל על עצמה את הנטל ולפייס את איראן לפחות למען הקלה קצרת טווח. ראש ממשלתנו ואנחנו דורשים מהם לא לחזור למתווה מינכן 1938 ולקדם את פני הרעה עוד בטרם מאוחר מדי. אבל יש להם גם ברירות אחרות, אחרי הכל איראן היא לא גרמניה ולא ממוקמת בלב אירופה ובמהרה ימצאו תחליפים לשליטה אפשרית של איראן על צינור הנפט העולמי - מייצרי הורמוז.

לפני יומיים, ביום שני האחרון, התפרסם סקר בארה"ב לפיו התמיכה בנשיא ארה"ב ברק אובאמה מצטמצמת בכדי 9% מסך מאגר התומכים בו בגלל עליה דרסטית במחיר הנפט. אובאמה יכול להקל על עצמו את המכשול בדרך לכלפי ולהוריד, באמתלות שונות, את לחץ הסנקציות על איראן, מה שיצור הוזלה מהירה, אמנם זמנית, במחיר הדלק לצרכן בארה"ב. ישראל דורשת מארה"ב לעמוד במחויבותה הבין לאומית ומנשיא ארה"ב לקבל אל עצמו את הקושי למען ההתמודדות עם איראן.

אבל כידוע מחיר הדלק הוא עולמי והוא מרקיע שחקים לא רק באירופה אלא גם בישראל שקשייה הכלכליים אינם כה חמורים והסכנה למעמדו של ביבי בקלפי רחוקה מתמיד - אבל נאה דורש מכל העולם לא מסוגל לדרוש אותו הדבר מאזרחי ישראל ומעצמו. היינו וודאי משתגעים מכעס אם דוד קמרון, ראש ממשלת בריטניה, היה רוכש דלק זול רב מאיראן ובלבד שירווח לו בבית, היינו מנאצים את אובאמה לו היה מעדיף פופולריות לרגע ומחירי דלק זולים על פני המשך המאבק הקשוח באיראן אבל ביבי לא מסוגל לעמוד בלחץ שהוא דורש מאחרים שכלכלתם רעועה משלנו והאיום האיראני הוא על ריווחתם ולא עצם קיומם. מנהיג צריך להיות מסוגל לעמוד בפני עמו ולומר שעדיף מחיר דלק גבוהים היום מעימות צבאי מחר - ביבי בחר להוזיל את הדלק בדיוק לפני שהוא נסע להטיף לאחרים על נחישותם. הדלק הרי ימשיך להתייקר עד פתרון המשבר עם איראן אז מה נעשה הלאה - נטיף לכולם מוסר ונרוקן את הקופה הציבורית ובלבד שהדלק לא יתייקר גם אצלנו ומעמד הביניים, שלא חסר לו דבר, יצא מחר שוב לרחובות. ביבי ככה לא בונים חומה!

4 תגובות:

  1. לאובמה אין שליטה על המיסים שמוטלים על דלק זה נשלט ע"י כל מדינה ולכן ידיו קצרות מלהושיע. מה שאובמה כן היה יכול לעשות בנושא הוא לא עשה מטעמים פוליטים היות והוא מקווה שהירידה בסקרים היא זמנית. מה שנתניהו עשה זו הורדה במיסוי על הדלק שבהשוואה לארה"ב הוא מאוד גבוה, אני בטוח שזה נעשה ממניעים פוליטים אבל כל מנהיג היה עושה זאת.

    השבמחק
  2. Dear Dani,
    while in the US the price for a litter of gasoline
    is less than 1 $, here in israel, we pay more than 2$ ,
    even after Bibi's 10 agorot discount !
    now try to compare the averaged salaries in both countries
    the same goes the price of cars !

    השבמחק
  3. אורי הייטנר15 במרץ 2012 בשעה 7:19

    הבעיה במחיר הדלק בישראל היא המס העקיף הרגרסיבי הטיפש, שהוא גבוה בצורה בלתי הגיונית, יותר מהמקובל בעולם, ועולה אוטומטית עם כל עליה. כלומר, הממשלה, שרק בלחץ המאבק החברתי עצרה את הרפורמה של הקלות מס אדירות לחזקים בחברה, מרוויחה מעליית הדלק ממס שווה לתפרן ולמליאן. זה האבסורד. יש להקטין את המס הזה כמו גם את שאר המסים הטיפשים באופן משמעותי, ואז הפגיעה בצרכן כתוצאה מעליית המחירים הריאלית תהיה קטנה בהרבה. מס טיפש = מס רגרסיבי. מס חכם וצודק = מס פרוגרסיבי. אורי הייטנר

    השבמחק
  4. מחירי הדלק בארץ הם אמנם כדי חצי מבארה"ב אבל בהחלט תואמים את הממוצע באירופה. הבלו על הדלק הוא בשיעור קבוע ולא יחסי, היום כדי 35% ממחיר הדלק , והוא אינו עולה כשמחיר הדלק מתייקר. המדינה מרוויחה הכנסות נוספות מעליית המע"מ על הדלק אבל רוב המע"מ מתקזז חזרה על ידי כל מי שמשתמש בדלק בתהליך יצירת ההכנסה. גם כך ההתייקרות בדלק מייקרת את הוצאות הממשלה בצריכת הדלק במערכת הביטחון ובשרות הממשלתי הרבה מעל להכנסות המע"מ האמיתיות. בנוסף ההאטה שכל התייקרות יוצרת מקזזת מתשלומי מס ההכנסה שיעור מסויים כי גם הרווחים יורדים. לכן חלק גדול מהמיתוסים על רווחי הממשלה ממיסוי הדלק הם פשוט לא נכונים.

    בהערכה לכל המגיבים

    דני רשף

    השבמחק