יום חמישי, 11 ביוני 2015

הדילמה הדרוזית

אוכלוסיה דרוזית גדולה, משהו בין חצי מיליון ל שבע מאות אלף, מרוכזת בג'בל סווידא - ההר המשחיר שמכונה גם הר הדרוזים ושהמשטר הסורי כינה אותו הר הערבים, בשטח ההררי בזלתי קשה מאד, הלג'ה של הגולן, באזור שנקי כמעט מכל אוכלוסיה אחרת  וששטחו כ 5000 קמ"ר, פעם וחצי הגליל שלנו.  יגאל אלון דיבר פעם על להקים שם מדינה דרוזית שתהיה "ידידה" לישראל . במציאות הדרוזים בסוריה היו מעמודי התווך של המישטר העלאווי, קרובים לעלאווים בעקרונות מסויימים של האמונה (האהלהה למשל - היכולת להתקרב לאלוהים), שירתו ביחידול העילית ובקצונה. רק לאחרונה הפעיל סמיר קונטר, דרוזי לבנוני מרוצחי משפחת הרן בנהריה ב 1979, חוליית טרור דרוזית מחאדר שהניחה מיטען על הגבול עם ישראל.

קמצוץ מיחס הדרוזים הסורים לישראל הפגינו כלפינו הדרוזים בגולן שהניפו בגאווה את זהותם הלאומית הסורית - מה שמתברר היום כזהות זמנית, מלאכותית - למעשה ברית המיעוטים הסורים נגד הרוב הערבי סוני.  

כרגע השלטון של בשאר אסאד באזור ג'בל סווידא מתמוטט/מתפנה כחלק מהניסיון לרכז את משאבי המשטר הסורי סביב דמשק, אזורי העלאווים על חוף הים התיכון בצפון מערב סוריה והחיבור בינהם - מדינת העלאווים בהתהוות. הדרוזים ניחשבים בעיני כל הקבוצות הג'יהאדיסטיות ככופרים (חווארג' - חיצוניים לאסלאם). לפי המדינה האסלאמית - דאע"ש  דינם שחיטה או התאסלמות אמיתית - לפי חזית אל-נוסרה דינם תושבים סוג ב' המחוייבים בדמי חסות .  כרגע הם מתחככים בחזית אל-נוסרה אבל דאע"ש בהחלט בסביבה. אגב במסורת הדרוזית 'התאסלמות' היא אופציה בהחלט סבירה עד יעבור זעם.  

לדרוזים בסוריה, בגלל הריכוז האתני, השטח הקשה, המסורת הלוחמנית, הגבול המשותף (לעת עתה) עם ירדן והחלופות המאיימות יש בהחלט יכולת להחזיק מעמד לאורך זמן, מספר שנים, כאשר לכל יריבהם שפע של אויבים אחרים והם עצמם בסדר עדיפות נמוך.

מצד שני יש בישראל אוכלוסיה של כ 110 אלף דרוזים ישראלים (כדי 1.3% מהאוכלוסיה) נאמנה ושותפה בביניין המדינה שבצדק מנסה ותפעיל את כל השפעתה למען אחיהם בגולן למרות שאלו עיינו את ישראל.. הם מפעילים, בשם נאמנותם לישראל, לחץ על ישראל להושיע את אחיהם למרות נאמנותם למשטר אסאד עד לאחרונה ועוינותם לנו- דילמה לא פשוטה שיכולה להוביל לעימות בין מדינת ישראל כמדינה לציבור הדרוזי בתוכה.

האפשרות לקלוט מספר גדול מהם בישראל, על רקע עוינות העבר, היא בגדר סיכון לאומי משמעותי לביטחוננו. האפשרות לרכז אותם ליד הגבול ומחוצה לו ולהגן עליהם "מינגד" מערבת את ישראל במלחמה בסוריה באופן מתמשך ובעיקר מעבירה את הדורזים בגולן משטח נוח להגנה שהוא מבחינתם אדמת אבותיהם לשטח נחות מבחינה הגנתית, כפליטים בארצם ותלויים בנו - טוב לא יצא מזה.

האפשרות הרצויה לישראל היא כמובן להימנע מכל התערבות אבל בהינתן התיסבוכת הדרוזית האפשרות הטובה ביותר שאני רואה היא לסיע לדרוזים בגולן להגן על עצמם במקום הימצאם בנשק שאינו ישראלי ובסיוע הומניטרי - רצוי באמצעות צד שלישי, בעיקר באמצעות ירדן שיש לה עיניין בהרחקת דאע"ש מגבולותיה, ארה"ב או אפילו גורמים בגולן שנהנים מהסיוע ההומניטרי והרפואי שלנו (שבתוכם גם גורמים של ג'בהת אל-נוסרה).   בכלל, כפי שכתבתי כאן כמה פעמים אחת הבעיו שמחכות לישראל בפינה היא נהירת פליטים, עד אתמול אויבים מרים, למקום הכי בטוח והכי הומני במזה"ת - ישראל. צריך להתכונן לכך יותר מלמלחמה בחיזבאללה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה